אחרי הקפאת נורד-סטרים, בגרמניה תוהים אם יש מספיק גז לחורף

רמת מאגרי הגז בגרמניה אולי נמצאת בשפל היסטורי, אולם הממשלה משדרת כי זה יהיה מספיק כדי לצלוח את השבועות הקרובים עד הגעת האביב • גרמניה מייבאת כיום יותר ממחצית מהגז הטבעי שלה מרוסיה, ובהתאם – קרוב למחצית מהחימום בבתים במדינה נעשה באמצעות גז טבעי רוסי

חורף בברלין. האם הגז הטבעי יספיק עד בוא האביב? / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
חורף בברלין. האם הגז הטבעי יספיק עד בוא האביב? / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

ביום שאחרי הודעת גרמניה על הקפאת פרויקט צינור הגז נורד סטרים 2, התעוררו תושבי ברלין לבוקר שמשי. תשע מעלות צפויות היום (ד') בבירת גרמניה, כאשר גלי הקור של החורף מאחוריה ועצי הדובדבן שמקדימים ללבלב כבר התחילו לפרוח בכמה רחובות. השאלה העיקרית הבוקר בכלי התקשורת הגרמניים היתה כיצד יכולה המדינה להסתדר ללא גז רוסי, במקרה שמוסקבה תגיב על הקפאת הפרויקט האסטרטגי בצמצום או אפילו בהפסקה מוחלטת של הזרמת הגז ב-נורד סטרים 1 או בצינורות האחרים, שחלקם עוברים באוקראינה.

התשובה של המערכת הפוליטית וגם של מומחים כלכליים היא כי במצב העניינים הנוכחי, גרמניה יכולה לשרוד את שארית החורף. "אפשר לצפות לעליית מחירי האנרגיה" אמר שר הכלכלה מ"הירוקים" רוברט האבק, "אך אספקת הגז לתקופה הקרובה מובטחת". גם מומחית לאנרגיה ממכון המחקר הכלכלי הגרמני (DIW) אמרה בראיון כי המצב רציני - "אנחנו נמצאים בעיצומה של מלחמה על אנרגיה", אמרה - אך כי לא צפוי מחסור בחודשים הקרובים. "חייבים לציין כי אנחנו נמצאים בסוף החורף", ציינה.

"סוף תקופת החימום מתקרב", נכתב הבוקר בעיתון הכלכלי "הנדלסבלאט", "ופוטנציאל האיום של פוטין בגז מידלדל". אנליסט ממכון המחקר "ברויגל" הסביר כי בעזרת היבוא האינטנסיבי של גז מונזל (LNG) בשבועות האחרונים, רובו מארה"ב, לאירופה, המאגרים הנוכחיים יספיקו לעבור את החורף. "בעזרת מזג אוויר פחות קר מהצפוי, ויבוא מסיבי של גז מונזל, הרמה במאגרים מספיקה כעת עד סוף עונת החימום אפילו ללא יבוא מרוסיה", ציין. עם זאת, הדבר יחייב העברה של גז בין מדינות בתוך האיחוד האירופי. לגרמניה, למשל, כמעט ואין יכולת לקבל ישירות LNG, והיא תצטרך להסתמך על פולין והולנד לסייע לה.

מחצית מהגז הטבעי של גרמניה - רוסי

גרמניה מייבאת כיום יותר ממחצית מהגז הטבעי שלה מרוסיה, ובהתאם - קרוב למחצית מהחימום בבתים בגרמניה נעשה באמצעות גז טבעי רוסי. רמת מאגרי הגז במדינה אולי נמצאת בשפל היסטורי, אולם הממשלה משדרת כי זה יהיה מספיק כדי לצלוח את השבועות הקרובים, עד שמזג האוויר האביבי בדרך כלל באפריל יבטל את הצורך בחימום לבתים. פרשנים ציינו כי אפילו בימי המלחמה הקרה, רוסיה המשיכה לייצא אנרגיה בדמות דלק ופחם למערב, וכי תסריט שבו מוסקבה תפסיק לגמרי את יצוא הנפט והגז שלה "בין-לילה" אינו סביר.

ברמה הפוליטית, ההחלטה של הממשלה להקפיא את הפרויקט אינה זוכה לביקורת, ואף לתמיכה. שר הכלכלה האבק אף אמר כי "במבט לאחור, היה עדיף שהצינור הזה לא היה נבנה בכלל". גם הוא וגם קנצלר גרמניה אולף שולץ, שהכריז אתמול על ההקפאה, אמרו כי עדיין אפשרית בעתיד זרימת גז בצינור, שבו הושקעו כבר יותר מ-10 מיליארד אירו, אבל גם אפשרי כי "גז אף פעם לא יזרום בו". לא הייתי מציע לאף אחד להמר על התוצאה, אמר שולץ.

האיום הסמוי של דמיטרי מדבדב, כיום סגן נשיא המועצה לביטחון לאומי של רוסיה, כי "אירופה תתעורר לעולם חדש שבו 1,000 קוב גז יעלו 2,000 אירו" הידהדו בעיתונים הבוקר, שתהו אם גרמניה מוכנה לשלם את המחיר הכלכלי שהחלטתה עשויה לגבות. הגרמנים משלמים גם כך את מחירי האנרגיה הגבוהים ביותר באירופה, והממשלה עובדת בימים אלה על תוכנית סבסוד מקיפה שנועדה להוריד את מחירי החשמל, ולסייע לשכבות החלשות לשלם את החשבונות. כבר בתקופה הקרובה צפויה הממשלה לבטל מסי איכות סביבה שהוטלו על דלק וגז, במטרה לממן מעבר לאנרגיות מתחדשות. היא תממן את המעבר ממקור תקציבי אחר, ולא מההיטלים הקיימים.