לאחר חשיפת גלובס: כנס היכרות לחברות ציבוריות ישראליות בדובאי

כפי שנחשף בגלובס: קרנות ההשקעה של איחוד האמירויות הפשירו 10 מיליארד דולר להשקעה במיזמים עם חברות ישראליות ובכלכלה הישראלית • בשבוע הבא יערך כנס ראשון בתחום בדובאי בהשתתפות חברות ציבוריות ישראליות הנסחרות בבורסה בת"א

דובאי / צילום: Shutterstock
דובאי / צילום: Shutterstock

בראשית החודש חשפנו בגלובס הפשרת יוזמה להשקעה של 10 מיליארד דולר מקרנות השקעה של האמירויות במיזמים עם חברות ישראליות ובכלכלה הישראלית. אופי ההשקעות והדרכים לניתובן יעשה על פי רצון האמירתים, בעיקר דרך המגזר הפרטי והעסקי.

כעת, היוזמה ראשונה של שגרירות איחוד האמירויות בישראל, לשכת המסחר בדובאי והבורסה בתל אביב יוצאת לדרך - כנס חשיפה לחברות ציבוריות ישראליות, למשקיעים אסטרטגיים ושותפים מהאמירויות.

הכנס יתקיים בשבוע הבא בדובאי ובין השאר יתקיימו בו פגישות בין משקיעים ותאגידים אמירתיים מובילים לבין חברות ציבוריות ישראליות הנסחרות בבורסה בתל אביב. החברות הישראליות שישתתפו במשלחת הן: אלטשולר שחם, אנלייט, אנרג'יקס, אפיטומי, בזק , ביו דבש , גלאסבוקס , גרופ 11 , דה זראסאי גרופ, דלק קידוחים , הפניקס , יוזרוואיי, מנרה ונצ'רס, נאייקס , נובה , סונוביה , סופווייב מדיקל, פומוום, פריון, קבוצת עמוס לוזון יזמות ואנרגיה, קרן פיט השקעות, שטראוס  והתעשייה האווירית. (אף שזו עדיין לא נסחרת בבורסה ולא ברור מתי יושלמו תהליכי ההנפקה שלה).

בהודעת מארגני הכנס נאמר כי זהו מהלך משמעותי שמטרתו לקדם ולפתח את הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות, בדגש על עידוד השקעות גלובליות בשוק ההון הישראלי באמצעות הבורסה, שיפור הנגישות והגברת פעילותן של חברות ישראליות בשוק האמירתי. המפגש המשותף ייצור זירת היכרות בין חברות בינלאומיות מובילות, גופי השקעה גדולים מרחבי האמירויות וצמרת החברות הציבוריות בישראל.

חאמד בואמים, נשיא ומנכ"ל לשכת המסחר של דובאי, אמר כי "הכנס והיוזמה העסקית מהווים פלטפורמה מיטבית, המאפשרת לחברות אמירתיות וישראליות להצטרף לסינרגיות קיימות ולגלות הזדמנויות עסקיות. הוא מהווה גם הזדמנות להיכרות של אנשי עסקים ישראלים עם הכלכלה והסביבה העסקית של דובאי, כמו גם עם היתרונות התחרותיים שהאמירות מציעה כמרכז עסקים עולמי".

שגריר איחוד האמירויות בישראל, מוחמד אל-חאג'ה אמר כי "עלינו לפתח את הקשרים בין המוסדות הפיננסיים שלנו, להקל על ביצוען של עסקאות פיננסיות, הזרמת הון והשקעות, על מנת שנצליח לממש את הפוטנציאל האמיתי הטמון בשיתוף הפעולה בין שני השווקים. יחד נוכל להגביר את התחרותיות של חברות בשתי המדינות ולשפר את מיצובן בזירה הבינלאומית. אנו מזמינים את החברות הישראליות להפיק את המיטב מההזדמנויות לנווט, לפתח ולבנות פרויקטים רחבי היקף במגזר העסקי האמירתי ובסיועו. מתוך אמונה שלמה ששלום מביא לשגשוג, נסייע לחברות ישראליות לפתוח שווקים חדשים ולהפוך לבינלאומיות".

מנכ"ל הבורסה לניירות ערך, איתי בן זאב: "הבורסה, כבית של הכלכלה הישראלית, משקיעה משאבים רבים בחשיפת שוק ההון הישראלי והחברות הישראליות הנסחרות בבורסה בת"א למשקיעים הבינלאומיים וגאה על שיתוף הפעולה הייחודי עם שגריר איחוד האמירויות בישראל, לפיתוח הקשרים הכלכליים בין שתי המדינות. פעילות ייחודית זו, לצד פעילויות נוספות שהבורסה מקיימת באופן שוטף, תורמות לביסוס מעמדו של שוק ההון בישראל כחלק אינטגראלי משוק ההון העולמי".

בהנהלת הבורסה אומרים כי אין ספק כי המומנטום הנוכחי בבורסה, כמו הגידול במספר החברות הישראליות שהצטרפו לבורסה בשנה האחרונה, מושך משקיעים הבינלאומיים, המחפשים השקעות ושיתופי פעולה עם החברות הישראליות והחדשנות שהן מביאות איתן. בהודעת הבורסה נאמר כי בשנת 2021 מדדי הבורסה המובילים השיאו תשואות גבוהות יותר ממדדים בינלאומיים בעולם, בערכים שקליים. כך למשל מדד ת"א-35 עלה ב- 32% ומדד ת"א-90 עלה ב- 33%. גם המדדים הענפיים בבורסה עלו ושברו שיאים חדשים. לראשונה, בסוף שנת 2021 כל אחת מהחברות במדד ת"א-125 חצתה את רף שווי השוק של מיליארד שקל.