הירושה של מירי רגב במשרד התחבורה מלהיטה את הקואליציה

בשבוע הבא אמורות להיכנס לתוקף תקנות שיחייבו התקנה של מערכות למניעת שכיחת ילדים קטנים ברכב • אלא שלאחר חילופי השרות במשרד התחבורה, המשרד כבר לא תומך בחוק שבעבר קידם בהתלהבות • כעת יו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון מכחול לבן דורש פתרון חלופי לנושא, או שלא יאשר שוב את דחיית יישום התקנות

שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שרת התחבורה מרב מיכאלי / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

סחבת, התעלמות מהמחוקק ופקידים שמשנים את דעתם פעמיים ביום: סאגת החיוב להתקנת מערכות נגד שכחת ילדים ברכב מגיעה בימים אלו לשיא, ונדמה שבדרך שכחו דווקא את הפעוטות שהתקנות נועדו להגן על חייהם. משא ומתן קדחתני, אך נסתר מהעין, מתקיים בימים האחרונים בין שרת התחבורה מרב מיכאלי ליו"ר ועדת הכלכלה מיכאל ביטון ולמ"מ יו"ר הקואליציה בעז טופורובסקי כדי למצוא חלופות שיספקו את האחרונים לקראת הקיץ והתחדשות המקרים הטראגיים.

הסיבה: אם מיכאלי לא תצליח להוביל לפשרה, ועדת הכלכלה לא תעביר את התקנה לביטול החובה להתקנת המערכות, באחד במרץ תכנס לתוקף התקנה שהובילה קודמתה בתפקיד מירי רגב. כבר בחודש אוקטובר האחרון הודיעה השרה מיכאלי כי בכוונתה לבטל את התקנה, אלא שבמקביל דרש ביטון שמשרד התחבורה יכין תוכנית חלופית להצלת חיי הילדים. הזמן עבר ולהחלטת מיכאלי נוסף גיבוי ממשלתי ובימים האחרונים גם הגיעה לשולחן הוועדה תקנת הביטול, אלא שדרישת הוועדה מהמשרד לא נענתה.

כך נוצר מצב אבסורדי שבו שרת התחבורה ומשרדה יודעים שהם מתכוונים לפעול לביטול התקנות, יו"ר הוועדה ביטון יודע שהוא מעוניין בהן או בפתרון חלופי למצב הקרוב ללבו, אך רק בדקה ה-90 משרד התחבורה נזכר להביא תקנה לביטול והחל משא ומתן לחוץ בזמן שיכול היה להיפתר בדיונים מקצועיים סביב שולחן הוועדה.

נחזור עשר שנים אחורה, בכל קיץ על פי נתונים שפורסמו בדיונים נפטרים 3-4 תינוקות שנשכחו ברכב בחום הקיץ. בכנסת ה-20 יו"ר ועדת המדע לשעבר ח"כ אורי מקלב קיים דיונים רבים בנושא, משרד התחבורה מתחייב להמציא פתרון, אבל אומת הסטארט-אפ לא מצליחה לפתור את הבעיה.

בממשלה הקודמת מביאה השרה לשעבר מירי רגב את התקנות המחייבות התקנת מערכת נגד שכחת ילדים ברכב לאישור הוועדה ונפתחת סדרה חדשה של דיונים בנושא בוועדת הכלכלה בהובלת היו"ר לשעבר ח"כ יעקב מרגי. משרד התחבורה דורש תחילה הצמדות לתקן ישראלי, אך מרגי מתנגד ונמצאות חלופות מאושרות מאירופה ויבואנים אפשריים. גם האופוזיציה מגויסת להעברת התקנות. ח"כ טופורובסקי, אז באופוזיציה, נפגש עם בכירי משרד התחבורה ואנשי מקצוע שמשכנעים אותו בנחיצות התקנת המערכת ותמיכת האופוזיציה הופכת עניין מוגמר.

משרד התחבורה משנה עמדה

אלא שאז מתחלפת ממשלה ומתחלפות השרות וגם משרד התחבורה מחליף עורו ומשיכנועים נלהבים בעד המערכות החדשות, עוברים הפקידים לשכנע את חברי הכנסת באותו להט מדוע המערכות המדוברות לא מצילות חיים.

מיותר לציין שבמשרד האוצר כמובן מתנגדים ל"בזבוז" כספים ובמשרד ראש הממשלה מתנגדים לרגולציה וכך בעוד בממשלה מתנגדים, בכנסת מתנגדים לביטול. בדיון הראשון שנערך בכנסת הזו בחודש יולי מתקבלת החלטה ראשונה בנושא לדחות את התקנה מהאחד באוגוסט 2021 לאחד במרץ 2022, גם ההחלטה הזו מתקבלת כאשר חברי הוועדה מביעים דווקא תמיכה בהתקנת המערכת.

בחודש אוקטובר נערך דיון נוסף שבו משתתפת גם השרה מיכאלי וכבר אז היא מודיעה על כוונתה לבטל את התקנה של קודמתה בתפקיד. ביטון מתח ביקורת על כך שהוועדה לא קיבלה דיווח על היישום, אלא הסברים, ואמר כי אם לא יהיה סבסוד, התקנה תישאר בתוקף.

ח"כ בועז טופורובסקי מזכיר באותו דיון כי מדובר בתקנה שמשרד התחבורה ביקש להתקין, וכי אנשי המשרד הסבירו לו את החשיבות ואף לחצו על יבואנים להביא מוצרים. "התקנה אושרה לאחר דיון מקצועי ולא ייתכן שעכשיו אומרים שזה שטות", אמר אז. מנגד, ח"כ בצלאל סמוטריץ אמר כי רק חמור לא משנה את דעתו, וטען כי אנשי המקצוע אמנם הציגו את עמדת השרה דאז אך התנגדו לכך וטענו שלא בוצע תהליך סדור.

חולף הזמן ובישיבת ועדת הכלכלה ב-18 בינואר פותח ביטון את הישיבה ומעביר (שוב) מסר ברור למיכאלי: "זה חמור מאוד שמודיעים על ביטול התקנה המחייבת התקנת מערכת למניעת שכחת ילדים ברכב ללא התייעצות עם הוועדה - הוועדה הגישה דרישות בעניין ומחטפים כאלה לא יתקבלו, התקנה בתוקף ואם מישהו רוצה להתדיין עליה, זה יהיה רק בכנסת".

ביטון תקף גם את הממשלה ואמר "לא ידעתי שממשלה מבטלת חוקים, חשבתי שהכנסת מבטלת. אי אפשר לבטל את התקנה ללא אישור ועדת הכלכלה, וזה חמור מאוד שמודיעים על כך ללא התייעצות עם הוועדה, בזמן שהוועדה הציגה דרישות, כמו אם היו מחלקים התקנים בחינם או עושים פעולות לתמרוץ ההורים להתקין, כמו הנחה ברישיון תמורת התקנת מכשיר למניעת שכחת ילדים". ההודעה הזו מגיעה גם לאוזניה של השרה אבל מאז עובר חודש שלם ואף הצעה לא מועברת לוועדה.

שבוע למועד הסופי

בדיון שמתקיים היום (ד') בוועדה בנושא אחר משתתפת גם השרה מיכאלי והמסר מועבר שוב. "קשה לנו לבטל את התקנה בלי לדעת שיש תוכנית פעולה לקיץ הקרוב, הכפפה אצלך", אמר היו"ר ביטון לשרה מיכאלי והציע גם לתקצב את התקנת המערכת כפי שמתקצבים התקנת מערכות של מובילאי. בתגובה לכך אמרה השרה כי האמצעים של מובילאיי הוכיחו עצמם כיעילים, מה שלצערה לא הוכח במוצרים למניעת שכחת ילדים.

וכך מאז חודש יולי גרירת הרגליים של משרד התחבורה מובילה שבעה ימים בלבד לפני כניסת התקנות לתוקף למשא ומתן המיוחל. על השולחן כבר עלו הצעות מסוגים שונים מצדם של ביטון וטופורובסקי: חלוקת 100 אלף ערכות לאוכלוסיות מוחלשות בטיפות חלב, שימוש בעודפי התקציב בתקנת "מובילאי" שבה נותרו כמה עשרות מיליונים לטובת התקנת מערכות על חשבון המדינה, התקנה וולונטרית של האזרחים בתמורה לזיכוי סמלי בזמן חידוש רישיון הרכב ועוד.

אך במשרד התחבורה גם בשלב זה מציעים רק תקצוב לטובת קמפיין בנושא, מאחר שעמדת המשרד היא שהמערכות הקיימות לא הוכחו כיעילות. כבר עתה אומרים במשרד הוגדל ב-500 אלף שקל תקציב לביצוע הסברה וקמפיין בנושא ביחד עם הרלב"ד - בטיפות חלב, פעילויות מוכוונות למגזרים ייעודיים (פרסומים בערים) ועוד. "אני מאמין שנגיע לפשרה בסוף כך שנוכל לישון בשקט אחרי שנדע שעשינו כל מה שיכולנו כדי למנוע מאנשים לשכוח את הילדים שלהם באוטו", אמר לגלובס ח"כ טופורובסקי.

השאלה שתבוא על פתרונה בימים הקרובים: כמה מוכנה המדינה להשקיע כדי להציל חיי אדם, ושאלת משנה על יחסי הכנסת והממשלה והיכולת של המחוקק להיות חלק מגיבוש מדיניות מול החלטות הממשלה ולא רק כחותמת גומי.