החשמלית הסינית הזו קולעת לטעם הישראלי, אבל תיאלצו לחכות בתור

הקרוסאובר של אייווייס טיפס למקום מכובד בטבלת המכירות בארץ • הוא נותן מענה למחירי הדלק אך כמו יריביו בשוק, קשה לדעת מתי רוכש יקבל את רכבו

AIWAYS U5 / צילום: יח''צ
AIWAYS U5 / צילום: יח''צ

מחיר חבית נפט מסוג ברנט חצה השבוע את רף ה־100 דולר, שיא של 9 שנים וכ־40% יותר ממחירו בדצמבר 2019. הנסיקה הזו החלה עוד לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, על רקע עודפי הביקוש לאנרגיה בעולם. מי שכבר חשים את השינוי בכיסם הם הנהגים בעולם ככלל, ובישראל בפרט שבה עשוי מחיר ליטר דלק בתחנות לנוע בחודשים הבאים בטווח של 8-7 שקלים לליטר.

זו עשויה להיות בשורה מצוינת, אולי אף נקודת מפנה, לשוק הרכב החשמלי ששיעורי כניסתו לכלל שוק הרכב מזעריים. עם זאת, התמונה מורכבת יותר. לא רק מחירי הנפט קפצו לאחרונה בעשרות אחוזים אלא גם מחירי האלומיניום, המגנזיום, הליתיום ועוד שורה ארוכה של חומרי גלם חיוניים לייצור רכב חשמלי. לכך מתווספים המחסור המתמשך בצ’יפים והנטייה של השחקנים הגדולים בשוק לאגור מלאים. בעקבות כל אלו נוצר פער אדיר בין הביקוש לרכב חשמלי בעולם ליכולת של היצרנים לייצר ולספק אותו. הפערים הללו לא פוסחים על תעשיית הרכב הסינית. הם פוגעים במיוחד ביצרני הרכב החשמלי הקטנים, שמוצאים את עצמם בתחרות קשה להשגת משאבי ייצור מול חברות הענק.

אחת מהן היא אייווייס (AIWAYS) הצעירה, שנכנסה לשוק הישראלי בשנה שעברה עם הקרוסאובר החשמלי U5 - וסיימה את השנה במקום השלישי המכובד בפלח החשמלי עם כ־450 מכירות. לשם פרופורציה: בכל מערב אירופה מכרה החברה הזו בשנה שעברה כ־550 יחידות בלבד.

סיבה מרכזית להצלחה המקומית היא הממדים המכובדים והעיצוב, שקולעים במדויק לטעמו של המעמד הבינוני המדושן וחובב רכבי הקרוסאובר. לרכב יש פרופורציות "כביש־שטח" קלאסיות ועיצוב נקי עם משטחי גוף אנכיים, שמדגישים את הממדים. את האישיות מקנה לרכב חרטום עם פנסים צרים, שצמודים לכונסי אוויר שחורים גדולים, אבל פרופיל הצד והזנב נצמדים לנוסחה המקובלת כיום, שפונה למכנה משותף רחב.

 
  

איכות הייצור טובה יותר מהתדמית של תוצרת סין

האווירה בתא הנוסעים תפתיע לטובה את מי שעדיין מושפע מסטיגמות שליליות בנוגע ל"תוצרת סין". התא מעוצב בסגנון קליל ומינימליסטי, כמעט סקנדינבי, וזה לא אמור להפתיע אם לוקחים בחשבון שאחד מיזמי החברה ניהל בעבר את האופרציה של וולבו בסין.

התא מקיף את הנוסעים עם משטחי שמשות גדולים, חומרי דיפון נעימים למראה ולמגע, ואיכות הרכבה גבוהה. אף שהרכב שבו נסענו עבר כבר כ־30 אלף קילומטר, נסועה מופלגת לרכב הדגמה, הוא הרגיש כאילו ירד זה עתה מהאונייה. מבט מעמיק יותר מגלה פרטים פחות מלוטשים. לוח המחוונים הדיגיטלי מורכב משלושה מסכים נפרדים ונדרשת יותר מדי תשומת לב כדי לאתר מידע חיוני. המתגים הפיזיים הבודדים ברכב משדרים תחושה מעט זולה למגע, ובעבר כבר פגשנו מסכי מגע יותר דקיקים וזריזים.

אנחנו גם לא חסידים גדולים של הוויתור המוחלט על כל המתגים הפיזיים לטובת תפעול פונקציות חיוניות ברכב באמצעות תפריטי מגע זעירים, ממיזוג ועד לפתיחת הגג החשמלי. אולם, חובבי טסלה ירגישו ב־U5 כמו בבית וגם לא ייבהלו ממצלמת המעקב הפנימית המובנית שצופה על פנים הרכב.

גרסת האבזור הבכירה שבה נסענו מאובזרת ברוחב לב כמקובל אצל הסינים, כולל גג פנורמי, מושבים חשמליים וריפוד עור. יש גם ערכה מקיפה למדי של מערכות בטיחות אקטיביות, אם כי במבחן של NCAP האירופאי הסתפק הרכב בציון של שלושה כוכבים. את הייעוד המשפחתי, התא ממלא בהצטיינות תודות לגג גבוה, בסיס גלגלים ארוך ורצפה שטוחה מאחור, שמספקים שפע מרחב רגליים לשלושה נוסעים. תא המטען לא ענק, אבל עונה על השימושים הטיפוסיים של כלי רכב מהז’אנר.

מערכת ההנעה די גנרית לכלי רכב חשמליים מתוצרת סין. היא כוללת מנוע חשמלי בודד בהספק 204 כ"ס וסוללה של 63 קילוואט שעה, שמספקת טווח של עד כ־410 ק"מ ב־WLTP. התגובה הראשונית ללחיצה על הדוושה מושהית, אך הרכב צובר מהירות בצורה לינארית ונמרצת. אין לנו תלונות, כמובן, לזינוק מאפס ל־100 קמ"ש ב־7.5 שניות. השיוט במהירויות כבישים מהירים רגוע, ויש מספיק רזרבות כוח לצורך עקיפות אקראיות. החורף הוא לא העונה הנכונה לבחון את טווח הנסיעה של כלי רכב חשמליים בישראל ובנסיעה נטולת המזגן שלנו התרשמנו שצריכת החשמל המוצהרת, בסביבות 17 קילוואט ל־100 ק"מ במהירויות קבועות, די נאמנה למציאות. ברור כי עליות תכופות, הפעלת מזגן ובחירה במצב התכנות הנמרץ - יקצצו את הטווח השימושי באופן ניכר.

השליטה וההיזון החוזר לנהג מזכירים סימולטור

באגף הדינמי, ההתרשמות מעורבת. מצד אחד, הנסיעה רכה ונעימה על רוב סוגי האספלט הטיפוסיים, והמתלים לא נכנעים גם לנוכח בורות ומקפצות. אבל מנגד, השליטה ברכב וההיזון החוזר לנהג מזכירים סימולטור של משחקי מחשב. ההגה קליל ומעביר מעט מאוד היזון חוזר מהגלגלים, ולא רק בנסיעה עירונית. כמו כן, נטיית הגוף בפניות הדוקות די מוחשית, והבלמים משדרים תחושה של מתג כיבוי/הפעלה עם הדרגתיות מעטה. האצה נמרצת מעמידה על כבישים חלקלקים מאתגרת את האחיזה של הצמיגים, אם כי הדגם בעל חישוקי ה־19 אינץ’ שבו נסענו אחוז היטב בכביש גם תחת עומסים דינמיים.

מחיר ה־U5 מתחיל בכ־158 אלף שקל וגרסת הפרימיום עם תוספת ריפוד עור, גג פנורמי, פתיחת תא מטען חשמלי וכו' עולה כ־15 אלף שקל נוספים. במחיר הזה מדובר באופציה חשמלית מעניינת בהיצע החשמלי הדליל של שוק הרכב בישראל. הקרוסאובר של אייווייס מתאים ללקוחות משפחתיים שזקוקים למרחב, לנוחות, לחיסכון משמעותי בהוצאות השוטפות, לאבזור, ומנגד לא מגלים עניין רב בנושאים כמו מעורבות פעילה של הנהג בנהיגה. הבעיה היחידה היא, שמי שמזמין את הרכב כיום מצטרף לעוד מאות רבות של לקוחות ממתינים. הרוכש צפוי לקבל מועד אספקה משוער ליולי-אוגוסט, כאשר יש ספק רב אם אפילו היצרן עצמו יודע מתי יוכל לספק את כל הביקוש. וזה, כאמור, עוד לפני הזינוק המתקרב במחירי הדלק.

חלק מהמתחרות:

סקייוול ET5

במחיר שמתחיל ב־175 אלף שקל, ה־ET5 מתוצרת סין מציעה עיצוב SUV מודרני וממדים דומים ל־U5, אך תא מטען גדול יותר. המנוע החשמלי מייצר 204 כ"ס, וסוללת 72 קילוואט מספקת טווח של עד 460 ק"מ ב־WLTP עם תמיכה בטעינה מהירה.

סקייוול ET5 / צילום: יח''צ
 סקייוול ET5 / צילום: יח''צ

ג'ילי גיאומטרי C

מתחרה חשמלית נוספת מתוצרת סין, ג'ילי, זכתה לחדירה מרשימה, בסיוע תמחור של 145 אלף שקל לדגם הבכיר. מנוע חשמלי בודד מייצר 204 כ"ס וביצועים נמרצים. סוללה של 70 קילוואט בגרסה הבכירה מספקת טווח של עד כ־450 ק"מ.

ג'ילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ
 ג'ילי גיאומטרי C / צילום: יח''צ

MG ZS חשמלי, מודל 2022

הדור החדש של הג'יפון החשמלי מתוצרת MG יגיע בקרוב לאחר שיפורים. הגרסה הבכירה מצוידת במנוע בהספק 153 כ"ס ובסוללה של כ־70 קילוואט־שעה, שמספקת טווח של עד 440 ק"מ. המחיר לדגם הטווח הארוך עומד על 149 אלף שקל.

MG ZS חשמלי, מודל 2022 / צילום: יח''צ
 MG ZS חשמלי, מודל 2022 / צילום: יח''צ