אוקראינה | סיקור שוטף

זלנסקי הסכים: אוקראינה תנהל מו"מ עם רוסיה בגבול עם בלארוס

המלחמה נכנסה ליומה הרביעי: כוחות רוסיים נכנסו לחרקיב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה • אוקראינה הסכימה לנהל מו"מ עם רוסיה ללא תנאים מקדימים • אוקראינה תובעת את רוסיה על פשעי מלחמה בבית הדין בהאג • רוסיה תנותק חלקית ממערכת התשלומים העולמית • ישראל שולחת חבילת סיוע הומניטרי לאוקראינה

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. הסכים למו''מ ללא תנאים מקדימים עם הרוסים / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. הסכים למו''מ ללא תנאים מקדימים עם הרוסים / צילום: Reuters, Ukrainian Presidential Press Service

16:53

מחלקת המדינה האמריקאית הודיעה כי ארה"ב תעביר חבילת סיוע הומניטרי לאוקראינה בשווי של קרוב ל-54 מיליון דולר. החבילת תכלול קרוב ל-26 מיליון דולר ממחלקת המדינה ועוד כ-28 מיליון דולר מהסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי, כך לפי הצהרה רשמית של מחלקת המדינה.

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן אמר בשבת כי ארה"ב תעביר גם עד 350 מיליון דולר בסיוע צבאי לאוקראינים, וממשל ביידן אישר בשבוע שעבר מימון של 6.4 מיליארד דולר לענייני הפלישה הרוסית לאוקראינה.

15:49

לשכת הנשיא האוקראיני ולודימיר זלנסקי אישרה כי תקיים שיחות עם המשלחת הרוסית בגבול בלארוס. בהצהרה מקייב נכתב: "המשלחות הרוסיות והאוקראיניות ייפגשו בלי תנאים מוקדמים".

14:36

אוקראינה הגישה תביעה נגד רוסיה בבית הדין הבינלאומי בהאג, בתגובה לפלישה לאוקראינה. נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי הודיע היום כי מדינתו הגישה בקשה רשמית לתביעה בבין הדין של האו"ם.

"על רוסיה לקבל את האחריות על הפצת שמועות על רצח עם כדי להצדיק אגרסיות", כתב זלנסקי בציוץ ודרש שבית הדין יצווה על רוסיה להפסיק את הפלישה מיד. זלנסקי מצפה גם כי משפטה של רוסיה יתחיל בהקדם.

14:10

גורם מדיני ישראלי אומר כי בשיחה רה"מ הביע את דאגתו מהמצב באוקראינה, ומהאפשרות שהלחימה תחריף ותביא לנזק הומניטארי רב. הנשיא פוטין ציין כי הוא נכון למו"מ. בהקשר זה, אמר רה"מ כי ישראל מוכנה לסייע ככל שתתבקש ובכל עת ביישוב המשבר ובקירוב הצדדים, נוכח מעמדה המיוחד אשר מאפשר לה להשיג אוזן קשבת מכולם. שני המנהיגים סיכמו לשמור על קשר רציף בין רוסיה וישראל.

לפי כלי תקשורת ברוסיה, נשיא רוסיה פוטין לא קיבל את ההצעה לתיווך ישראלי והדגיש כי לשליטי אוקראינה הוצע להגיע למשא ומתן בבלארוס, אך הם דחו את ההצעה. בשיחה עלו עוד סוגיות ובהן האופן שבו מתנהלת ישראל במשבר, וכן סוגיית העיצומים הבינלאומיים.

יצויין כי לפי פרסום של העיתונאי ברק רביד, כבר בפגישתם בסוצ'י לפני שלושה חודשים הציע בנט תיווך וגם אז דחה זאת פוטין על הסף.

13:55

ראש הממשלה, נפתלי בנט, שוחח היום (א') בצהריים עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. השניים שוחחו על המצב בין רוסיה ואוקראינה. בנט יצא מישיבת הממשלה כדי לשוחח עם פוטין. 

12:17

האו"ם מדווח על לפחות 64 אזרחים הרוגים מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה. המשרד לתיאום עניינים הומניטריים באו"ם ציין בדוח רשמי כי "לפחות 240 אזרחים נפגעו, מתוכם לפחות 64 הרוגים - מאז שמוסקבה החלה את המתקפה על אוקראינה". עוד צוין בדוח כי הנזק לתשתיות יותיר מאות אלפים ללא גישה לחשמל או מים זורמים. עוד מספרים בדוח האו"ם כי מאות בתים נהרסו או נפגעו, בעוד דרכים וגשרים הושמדו והותירו קהילות שלמות מנותקות ממוצרי בסיס.

שר ההגנה האוקראיני אולקסיי רזניקוב כתב הבוקר ברשת טוויטר כי "72 שעות של התנגדות! הראנו לעולם - אל תפחדו מהרוסים. תהיו חזקים והידפו את המתקפות" והוסיף תמונות של הכלים האוקראינים לצד כלים רוסים שנפגעו.

בתוך כך, סגנית שר ההגנה האוקראינית, חנה מאליאר, כתבה בפוסט בעמוד הפייסבוק שלה על האבדות המשוערות של הצבא הרוסי מאז תחילת הפלישה למדינתה. עוד הוסיפה סגנית השר כי המספרים משוערים כרגע ונתונים לשינויים ועדכונים.

"אוקראינה מעריכה כי ההפסדים של הצבא הרוסי כוללים לעתה כ-4,300 חיילים הרוגים", כתבה מאליאר בפוסט, "27 מטוסים, 26 מסוקים, 146 טנקים, 706 משוריינים, 49 תותחים, מערכת הגנה אווירית מתקדמת אחת, 4 מערכות שיגור טילי גראד, 30 כלי רכב, 60 מיכליות, שתי אוניות ושני מל"טים".

12:15

ראש הממשלה נפתלי בנט הכריז על חבילת סיוע הומניטרי לאוקראינה. בישיבת הממשלה הבוקר אמר בנט כי "ביומיים הקרובים יגיע לאוקראינה מטוס ועליו 100 טון ציוד הומניטרי ישראלי לאזרחים שנמצאים גם באיזורי הקרב, ולאלה שמנסים לצאת. ערכות לטיהור מים, ציוד רפואי ותרופות, וגם אוהלים, שמיכות, שקי שינה וציוד נוסף שיכול לסייע לאזרחים שנמצאים מחוץ לביתם במזג אויר חורפי וקר".

בנט התייחס גם להשלכות העימות באוקראינה על ישראל "בשבועות האחרונים נערכנו היטב לרגעים האלה, ולכן משרד החוץ, הסוכנות היהודית ואחרים מתפקדים היטב. גם מבחינת מלאי מזון, והשלכות אפשריות על כלכלת ישראל, אנחנו ערוכים".

בנט, כפי שלא עשה מאז פרוץ הקרבות, לא התייחס גם הפעם לרוסיה אלא בחר להביע תקווה כי הסכסוך יפתר במהירה וכי ימנעו שפיכות דמים נוספת והשלכות הומניטריות קשות עוד יותר.

הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס הערב לדיון בסוגיה, ובעמדת ישראל לגביה.

11:49

מועדון הכדורגל האנגלי צ'לסי, שעד אמש היה בבעלות האוליגרך המקורב לנשיא רוסיה, רומן אברמוביץ', פרסם הודעה רשמית לתמיכה באוקראינה. "המצב באוקראינה מזעזע ומחריד. מחשבותיו של מועדון הכדורגל צ'לסי עם כולם באוקראינה. כל המועדון מתפלל לשלום", כך לשון ההודעה.

נזכיר שאמש אברמוביץ' התרחק מהמועדון באופן רשמי והעביר את השליטה במועדון לנאמנים, לפחות באופן זמני כל עוד מדינות המערב ממשיכות להטיל סנקציות על רוסיה ועל נשיאה.

11:05

נשיא אוקראינה זלנסקי אמר היום כי רוסיה מפציצה אזורי מגורים באוקראינה. זלנסקי הוסיף כי "נמשיך להילחם כמה שצריך כדי לשחרר את המדינה שלנו". 

בתוך כך, פינלנד הודיעה כי תסגור את המרחב האווירי שלה למטוסים מרוסיה. פינלנד מצטרפת למדינות נוספות שנקטו בצעד זה, בהן צ'כיה, אסטוניה, גרמניה ופולין.

10:34

ענקית הטכנולוגיה  גוגל  נקטה כמה צעדים נגד כלי תקשורת ממשלתיים של רוסיה. בין הצעדים, הגבלת שימוש וחסימה של הורדת האפליקציה של חברת החדשות "RT" בשטחי אוקראינה. זאת, לבקשת הממשלה בקייב. כך על פי דיווחי סוכנות הידיעות "רויטרס".

לצד זאת, גוגל הגבילה את היכולת של גופי חדשות רוסיים כגון "RT", להרוויח כסף מפרסומות באתרים השונים, באפליקציות ובסרטוני היוטיוב שלהם. מיוטיוב נמסר כי היא משהה את היכולת לייצר רווח מפרסום תחת ההגדרה של "נסיבות יוצאות דופן".

10:00

משלחת רוסית הגיעה למינסק בבלארוס כדי לקיים שיחות עם המשלחת האוקראינית, כך מסר דובר של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסוכנות הידיעות הממשלתית "RIA Novosti". הדובר אמר כי "המשלחת מוכנה לשיחות והיא מחכה לאוקראינים". 

עם זאת, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי סירב להצעה להגיע לבירת בלארוס. זלנסקי אמר הבוקר שהוא פתוח לקיים פגישות במקום אחר, שממנו לא תוקפים את אוקראינה. זלנסקי ציין כי השיחות במינסק היו יכולות להיות אפשרויות, אם בלארוס לא הייתה תוקפת את המדינה.

הבוקר, דווח כי הצבא האוקראיני הצליח להפיל טיל שנורה לעבר קייב על ידי הצבא הבלארוסי. 

8:50

המלחמה באוקראינה נכנסה ליומה הרביעי. 

כוחות רוסיים נכנסו הבוקר לחרקיב, שנמצאת בצפון מזרח אוקראינה. מדובר בעיר השנייה בגדולה במדינה. לפעמים דיווחים של גורמים בממשל אוקראינה, ישנם קרובות במרכז העיר. עם זאת, לפי דיווחים הרוסים נתקלים בהתנגדות עזה ברחובות חרקיב.  

הכוחות הרוסיים פוצצו צינור גז טבעי בחרקיב, בעוד שהמורדים הפרו-רוסיים טענו כי האוקראינים פצצו מתחם של נפט רוסי במחוז לוהנסק.

במקביל, נמשכים הקרובות בקייב. הבוקר הושמעה בעיר אזעקה והתושבים נקראו להיכנס למקלטים. עם זאת, לפי דיווחים של עיתונאים מקומיים, הלחימה הרוסית בקייב לא נושאת פירות, וקצב ההתקדמות לא עומד בצפיות.

הכתב הצבאי של "Kyiv Independent" כתב הבוקר: "עוד בוקר באוקראינה ורוסיה עדיין לא מצליחה להתקדם בקייב".

הבנקים הרוסיים הספורים שעליהם הוכרזו בימים האחרונים סנקציות כלכליות על ידי האיחוד האירופי וארה"ב ינותקו מרשת התקשורת הבנקאית הבינלאומית "סוויפט", אך בנקים אחרים ברוסיה יוכלו להמשיך ולהשתמש בה; כך הודיעה אמש (ש') נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, בתום יום שבמהלכו אימוץ "האופציה הגרעינית של הסנקציות הכלכליות", כפי שכינה אותה שר החוץ הצרפתי, שב לשולחן הדיונים. 

ההחלטה לגבי "ניתוק חלקי" לבד מהווה פשרה, בעקבות התנגדות גרמניה לסילוק מוחלט של כל המוסדות הפיננסיים הרוסיים בשל ההשלכות על הכלכלה שלה, ובעיקר על מגזר האנרגיה.

"הגרדיאן" העלו הבוקר תיעוד של אזרח אוקראיני שמנסה לעצור בגופו טנק רוסי. הסרטון צולם בעיר בכמץ' בצפון אוקראינה.