מסלולי הקריירה של נשים בהייטק צריכים קידוד מחדש

הכוונה לערך החברתי והערכי שבמקצוע, שיתוף פעולה בין הגורמים הממשלתיים והמעסיקים לצד ארגונים וקהילות להכשרה של נשים מכל המגזרים - אלה יאפשרו לעמוד ביעד השאפתני להגברת ייצוג הנשים בהייטק

נשים בהייטק / צילום: Shutterstock
נשים בהייטק / צילום: Shutterstock

לאחרונה קבעה הממשלה, בהובלת שרת החדשנות אורית פרקש הכהן וראש הממשלה החלופי יאיר לפיד, יעדים לשילוב נשים בהייטק. היעדים מדברים על תוספת של 26 אלף נשים לענף עד לסוף 2023 (תוספת של 45% נשים מסך המועסקים.ות בתחום). מדובר ביעד שאפתני אך אפשרי בהחלט בהנחה שנעשים מספר צעדים דרסטיים לאורך מספר שלבי חיים של נשים הן בבחירת מקצוע והן בהסבות.

הפערים בבחירת המקצועות הטכנולוגיים נוצרים כבר בבחירת מגמות בשנות בית הספר, כאשר במגמות של פיזיקה ומדעי המחשב רק שליש הן בנות. יש הרבה מאוד סיבות לפערים שנוצרים בבחירת המקצועות הטכנולוגיים של נשים, אחד מהם הוא תפיסה ערכית של המקצוע כמקצוע קר, מטריאליסטי, שלא מערב בני אדם ולא תמיד מתחבר למטרות חברתיות ולכן לא יכול למלא להן את תפיסת המשמעות ולא מאפשר לממש את עצמן.

אחד הפתרונות שיכולים להאיר באור אחר את תפיסת המשמעות והתפיסה הערכית, היא הצגת מגוון רב של אפשרויות בפיתוח מוצרים. קיים מגוון גדול מאוד של תפקידים, ארגונים ומוצרים שניתן להשתלב ולהוביל בהן פיתוח בהמשך הקריירה.

אחת האפשרויות הללו היא למשל המגזר הציבורי, שמוביל בשנים האחרונות מהפכה בכל מה שקשור לטרנספורמציה דיגיטלית ופיתוח שירותים דיגיטליים לאזרח. תחשבו רגע על צוות מפתחים ומפתחות שהיה אמון על פיתוח אפליקציית הרמזור בתקופת הקורונה, איזה אתגר מקצועי שמשלב גם השפעה חברתית עצומה היתה לאותם.ן מפתחים.ות! וגם בימי שגרה, צוותי פיתוח שאפשרו לאזרחים לחדש את רשיון הנהיגה שלהם בכמה קליקים במקום תהליכים ביורוקרטיים ומורכבים עם הרבה טפסים. או למשל צוותי פיתוח אשר הנגישו הכרות ולמידה מרחוק לתלמידים שבבת אחת מצאו את עצמם בבית. מדובר באתגר מקצועי טכנולוגי שמשלב יכולת אינטגרציה של הרבה מערכות מורכבות יחד עם מוצר שיש לו השפעה ניכרת על אזרחים.

אפשרות נוספת היא להשתלב בסטארט אפים שמפתחים מוצרים טכנולוגיים בתחום הרפואה, החינוך וטכנולוגיות ירוקות. כמות האפשרויות היא גדולה, אבל הן שם והן קיימות והן יכולות לאפשר למי שתשכיל לרכוש את ה-skill set הטכנולוגי למצוא לעצמה בקריירה את המקום המתאים ביותר המאפשר לשלב את היכולות יחד עם תחושת המשמעות האישית.

למעסיקים עצמם יש מגוון כלים לעודד שילוב נשים בתפקידי מפתח טכנולוגיים. ראשית, העובדות הקיימות בארגונים הן בדרך כלל שגרירות נהדרות לתהליך והזמנה שלהן להוביל אותם פנים ארגונית בתמיכה והכוונה מקצועית יכולה גם להעצים ולשמר אותן וגם לעזור להגיע לקהלי מפתחות חדשים. תקופת הקורונה טרפה את הקלפים ולימדה את המעסיקים שעבודה מרחוק אפשרית ואף יעילה, כך מאפשרים גמישות בשעות העבודה מה שיפתח את הדלת לנשים שמנהלות חיי משפחה. יש לשים על השולחן את השיח המשפחתי ולטפח את האחריות ההורית אצל כל העובדים - לא רק הנשים. בנוסף, למעסיקים ישנה אחריות במניעת פערי שכר בין גברים לנשים בתפקידים זהים והשוואת הצעות שכר גם במקרים בהם נשים מבקשות שכר נמוך יותר.

כמובן, מי שקריטיות לשותפות הזאת הן הנשים עצמן. הנתונים מלמדים שנשים רבות בוחרות לנטוש קריירה בהייטק או להישאר במקומן ולא לחתור לפסגה. הסיבות לכך מורכבות, החל מסביבה גברית מדי ועד חשש מקושי בניהול חיי משפחה. בעשור האחרון קמו לא מעט ארגונים שמקדמים נשים למקצועות פיתוח תוכנה באמצעות השמות, הכשרות ויצירה של Role Models בתוך קהילה תומכת של נשים. ארגונים אלה מתמחים בתהליכי הכשרה ייחודיים ותכניות ייעודיות גם לנשים חרדיות , נשים ערביות ואף נערות צעירות, ומאפשרים להן להשתלב בתפקידי פיתוח תוכנה ותפקידים טכנולוגיים אחרים. שיתוף פעולה הדוק עם השותפים הממשלתיים, המעסיקים וארגוני ההכשרה המתמחים בנשים, יביא להגברת ייצוג של נשים בהייטק בכלל ובתפקידי מפתח בפרט.

הכותבת היא מנכ"לית; she codes הקהילה הטכנולוגית הגדולה בארץ לנשים מפתחות תוכנה