שיא ברכישת הדירות ב-2021, אך ההיצע שלהן כמעט שלא ירד

דוח הכלכלנית הראשית באוצר מחזק את ההערכה כי שוק הדיור מתמודד עם בעיה של דפוסי ביקושים ולא של היצע דירות • 2021 קבעה שיא היסטורי עם 151 אלף עסקאות למגורים • השפעת העלאת מס הרכישה מורגשת: המשקיעים מכרו בדצמבר יותר דירות מאשר שרכשו

שיא ברכישת דירות ב-2021 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
שיא ברכישת דירות ב-2021 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הבעיות בתחום הדיור בישראל אינן נעוצות בהיצע, אלא אך ורק בביקושים. הכלכלנית הראשית באוצר פרסמה היום את דוח דצמבר 2021 בשוק המגורים ומהם התברר, כי 2021 קבעה שיא היסטורי של 151 אלף עסקאות למגורים שבוצעו בה. בדצמבר אמנם פחת מאוד מספר המשקיעים שרכשו דירות, עקב העלאת מס הרכישה בסוף נובמבר, אך משפרי הדיור ובמיוחד הזוגות הצעירים המשיכו לבצע רכישות ברמה חודשית חריגה.

הדוחות האחרונים של הלמ"ס ושל הכלכלנית הראשית באוצר מעלים את העובדות הפשוטות: על אף שהביקושים לדירות חדשות נמצאים בשיא היסטורי, היצע הדירות יורד באיטיות רבה. בדצמבר נמנו כ-47 אלף יחידות דיור, ירידה של מספר אחוזים לעומת השיא שנרשם לפני שנתיים. בנוסף, נתונים ראשונים שפרסמה הלמ"ס על התחלות הבנייה ועל היתרי הבנייה מראים על רמה גבוהה של בנייה.

ואולם כשמדובר בביקושים המצב שונה לחלוטין. כבר פרסמנו בעבר נתונים על מספר העסקאות ועל שיאי היקפי המשכנתאות שנרשמו בשנה שעברה, ומתברר כי רוכשי הדירות, ובמיוחד הזוגות הצעירים, אינם נוהרים לרכוש דירות כי המלאי יורד, אלא מטעמים אחרים - פיננסיים, פסיכולוגיים, רצון לעבור לדירות מרווחות שיאפשרו לעבוד וללמוד מהבית ועוד.

לפיכך, על אף שבדצמבר האחרון נרשמה ירידה חדה במספר העסקאות לעומת נובמבר, הן עדיין הסתכמו במספר חריג של 11.8 אלף דירות.

רק כדי לסבר את העין: אפילו בניכוי העסקאות במסגרת "מחיר למשתכן" עמד מספר העסקאות בשוק החופשי בשנת 2021 על 136.2 אלף, גם כן רמת שיא היסטורי, הגבוהה ב-14% מרמת השיא הקודם שנרשמה ב-2015. בהשוואה לשנת 2020 מדובר בגידול של 46%.

ירידה של 82% בעסקאות המשקיעים

הירידה שנרשמה בדצמבר נעשתה בעקבות כניסתה לתוקף של העלאת מס הרכישה על המשקיעים. לעומת חודש השיא של נובמבר 2021 (שבו נרשמו למעלה מ-18 אלף עסקאות), מדובר בירידה של 35%.

כאמור, מי שהובילו את הירידה ברכישות בחודש דצמבר היו המשקיעים, שרכשו 1.2 אלף דירות בלבד, ירידה חדה של 82% בהשוואה לרמה החריגה בגובהה שנרשמה בנובמבר, טרם העלאת שיעור המס. הכלכלנית הראשית בדקה את התנהלותם בין נובמבר לדצמבר בשנה שעברה לבין התנהלותם ביוני ויולי 2015, שגם במהלכם הועלה מס הרכישה על משקיעים, וגילתה עוצמת תגובה דומה, כאשר גם במונחים כמותיים נרכשה כמות דומה של דירות על ידי משקיעים בחודש לאחר העלאת המס.

לראשונה בתקופה האחרונה, המשקיעים מכרו יותר דירות מאשר רכשו. למעשה, בדצמבר האחרון הם מכרו כמות כפולה של דירות מאשר שרכשו (2,400 דירות) ומלאי הדירות שברשותם עלה אמנם במהלך שנה שעברה ב-4,700 דירות, אך מאז 2016 הוא ירד בכ-22 אלף.

לאור כל הממצאים, נשאלת השאלה, עד כמה הפעילות להגדיל את היצע הדירות מכוונת למטרה הנכונה; העלאת מס הרכישה על משקיעים מכוונות לצד הנכון של המשוואה, ואכן עושה להקטנת הביקושים, אולם השאלה היא עד כמה היא מוצדקת ואפקטיבית; לפי הנתונים מחודש דצמבר היא אינה מספיקה, מה גם שפעולות כמו חידוש ההגרלות החדשות של דירות מסובסדות, פועל בכיוון הפוך של העלאת ביקושים.