ביטקוין רוסי ועוד מטבעות קריפטו עשויים להיות חלק מסנקציות בעתיד

מטבעות קריפטו מהווים חלק גדול יותר מהמערכת הפיננסית של רוסיה לעומת מדינות אחרות בגלל חוסר אמון בציבור במערכת הבנקאית שלה

ביטקוין ברוסיה
ביטקוין ברוסיה

וושינגטון שוקלת תחום חדש לסנקציות שניתן להטיל על רוסיה: מטבעות קריפטו.

פגיעה בגישת המדינה למטבעות קריפטו, כמו ביטקוין ואתר, יכולה להביא את מדיניות הסנקציות למחוזות לא מוכרים. חסימת עסקאות תהיה אתגר, מכיוון שמטבעות דיגיטליים שהם מטבעם פרטיים נועדו להתקיים ללא גבולות ובמידה רבה מחוץ למערכת הפיננסית שמדינות העולם שותפות לרגולציה שלה.

ממשל ביידן נמצא בשלבים מוקדמים של מחקר התחום הזה, כשהמטרה היא לפגוע בפעילות הכלכלית ברוסיה, כך דיווח הוול סטריט ביום שישי מפי פקיד בממשל. סנקציות נגד פעילויות הקריפטו של רוסיה יצטרכו להיות מעוצבות בדרך שלא תשמיד את שוק הקריפטו הנרחב יותר, וזה עלול להיות משימה שתקשה להטיל אותן, אמר אותו פקיד בממשל.

ניסיונות סוכנויות רגולציה בשנים האחרונות לפקח מקרוב יותר על עסקאות קריפטו עשויים לשמש לממשלות מנוף, למשל, לבקשה מבורסות קריפטו לחסום עסקאות ממדינות מסוימות או במטבעות מסוימים שמונפקים על ידי ממשלות, כמו הרובל הרוסי.

סביר להניח שהמשרד לשליטה בנכסים זרים, המחלקה האוכפת במשרד האוצר האמריקאי בנושא הסנקציות, יהיה הגוף שיפעל נגד בורסות קריפטו ופלטפורמות אחרות שיפרו איסורים נגד עסקאות עם בנקים רוסיים מוחרמים כמו שני הבנקים הגדולים ביותר במדינה, VTB ו־Sberbank, כך אמר ארי רדבורד, פקיד בכיר לשעבר במשרד האוצר וכיום עובד בחברת ניתוח הבלוקצ'יין TRM Labs.

ישנם תקדימים לפעילות ענישה בתחום הקריפטו. בעבר הכניס הממשל לרשימה שחורה את בורסות הקריפטו בבעלות רוסית SUEX ו־Chatex בספטמבר, בגלל שהואשמו בכך שאפשרו העברת תשלומי כופר בפלטפורמות שלהן.

"משרד השליטה בנכסים זרים צריך לצאת נגד הבורסות הרוסיות הגדולות באותו אופן שהחרים גם את המוסדות הפיננסיים הרוסיים המסורתיים", אמר רדבונד. זה יאסור על בורסות אמריקאיות ובורסות אחרות הסוחרות בדולרים תמורת קריפטו להשתמש במערכת הפיננסית האמריקאית.

מטבעות קריפטו מהווים חלק גדול יותר מהמערכת הפיננסית של רוסיה בהשוואה למדינות אחרות בגלל חוסר אמון כללי של האוכלוסייה בבנקים ברוסיה, כך אמר מרלון פינטו, מנהל מחקר בחברת הייעוץ על סיכונים מלונדון AnotherDay. דו"ח של הממשלה הרוסית העריך שהיו במדינה יותר מ־12 מיליון ארנקי מטבעות קריפטו בידי האזרחים, והם מחזיקים בהם מטבעות דיגיטליים בשווי כולל שעשוי להגיע עד 2 טריליון רובל, כ־23.9 מיליארד דולר.

נכון לקיץ 2021, נתוני אוניברסיטת קיימברידג' מראים שרוסיה הייתה המדינה השלישית בעולם מבחינת קצב כריית ביטקוין, תהלך מורכב מבחינה מתמטית ויקר מבחינה אנרגטית שבו "מוטבעים" מטבעות חדשים.

לממשלה הרוסית יחסי אהבה שנאה עם מטבעות דיגיטליים. הבנק המרכזי במדינה הציע להוציא מהחוק פעולות במטבעות קריפטו בחודש שעבר וקרא לאיסור על הנפקת המטבעות והפעילות בהם, וזה גרם לבנקים רוסיים להפסיק להשקיע בקריפטו ולהתחיל לחסום העברות בין קריפטו לרובל. הבנק המרכזי הרוסי קרא גם לאסור על כריית המטבעות הדיגיטליים.

אבל בינואר אמר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שלרוסיה "יתרון תחרותי מסוים" בתחום, בגלל עתודות החשמל וכוח העבודה המיומן שלה. משרד האוצר הרוסי הגיש לממשלה טיוטת רגולציה שתאפשר לאזרחים להשקיע במטבעות קריפטו דרך ישויות שיקבלו רישיון מיוחד לכך, אבל תוך מגבלה על כמות הרובלים שמותר לאזרחים להשקיע. אי ההסכמה סביב נושא זה הביאה את פוטין עד כדי קריאה ציבורית בחודש שעבר למשרדים העוסקים בניסוח הכללים שיגיעו כבר לפשרה.

סיבה אחת להטלת סנקציות בינלאומיות על מטבעות הקריפטו היא שניתן להשתמש בהם כדי לעקוף סנקציות אחרות המתמקדות במערכות הבנקאות והתשלומים המסורתיות.

איראן, המתמודדת עם סנקציות מחמירות מצד ארה"ב שהגבילו את גישתה לשווקים פיננסיים עולמיים, השתמשה בכריית מטבעות קריפטו כדי לעקוף אותן, כך אומרים בחברת המחקר Elliptic.

בדומה לרוסיה גם איראן היא יצרנית נפט גדולה, וזה מאפשר לה להשתמש בהכנסות מנפט כדי לעשות כריית ביטקוין ולהשתמש בכסף של המטבעות שהיא משחררת כדי לקנות מוצרים מיובאים. זה מאפשר לאיראן להימנע מסנקציות על תשלומים שעוברים דרך המוסדות הפיננסיים האיראניים.

על פי אנליסטים, הטלת סנקציות על מטבעות קריפטו תהיה מסובכת. רוב בורסות הקריפטו עובדות עם רגולטורים המבקשים לקבל התראות על לקוחות ועסקאות שמעוררים חשד. אך בזמן האחרון מה שנעשה פופולרי יותר ויותר הן עסקאות קריפטו ישירות בין שני אנשים שאין בהן מתווך מרכזי.

איאן טאלי השתתף בהכנת הכתבה