סוחרי רדיט הטיסו את מניות החלל לירח. החזרה משם עלולה להיות מאוד לא נעימה

לחברות סטארט-אפ עם שאיפות מציאותיות יש סיכוי טוב יותר לשרוד כאשר תתפוצץ הבועה שהקפיצה לגבהים את מניות החלל

ריצ'רד ברנסון, מייסד וירג'ין גלקטיק, מחוץ לבניין בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew
ריצ'רד ברנסון, מייסד וירג'ין גלקטיק, מחוץ לבניין בורסת ניו יורק / צילום: Associated Press, Richard Drew

סוחרים חובבים ברדיט הצליחו בשנה שעברה לשגר את כלכלת החלל למסלול סביב כדור הארץ. כעת הגיע הזמן לראות אילו מניות ישרדו את החזרה לאטמוספירה.

אולי לא הייתה אודיסיאה בחלל ב-2001, אבל בהחלט היו כמה ב-2021. המיליארדר הבריטי ריצ'רד ברנסון השיק עידן חדש כשנסע לקצה האטמוספירה בכלי טיס של החברה שהקים, וירג'ין גלקטיק. מייסד אמזון ג'ף בזוס הלך בעקבותיו עם חברת תיירות חלל משלו, בלו אוריג'ין. עוד בשנה שעברה הצטרפו לשוק המניות Virgin Rocket, Rocket Lab, Astra Space, Redwire ו-Momentus, במיזוג עם חברת "צ'ק פתוח", דומה לדרך בה הונפקה וירג'ין גלקטיק ב־2019. החברות Terran Orbital ו־D-Orbit אמורות לסגור מיזוגים דומים השנה.

אבל ייתכן שמה שהזרים כסף לסטרט-אפים אלה לא היה חישוב רווח רציונלי, אלא פנטזיה של משקיעים יומיים לקיים באינטרנט דיון על גדג'טים מגניבים לחלל.

ב־2021, סוחרים חובבים בלבלו את מנהלי הנכסים המקצועיים, לאחר שתיאמו עמדות בפורומים כמו WallStreetBets ברדיט, והניעו חברות לא אהובות, כמו רשת משחקי המחשב גיימסטופ, לשיאים אבסורדיים. נתונים על קרנות, שנאספו על ידי VandaTrack, מאשרים שחברות החלל רכבו על אותו גל של "מניות מם" - בייחוד וירג'ין גלקטיק.

השיאים של החברה בפברואר 2020 ובקיץ 2021 היו קשורים לעלייה ברכישת מניות ולאזכורי החברה בפורומים הפרועים. בשיא שלה ב־2020, הייתה וירג'ין גלקטיק המניה הרביעית האהובה ביותר על המשתמשים בפורום, ו־31% מהאזכורים נגעו אליה.

אבל מאז שנה שעברה, מניות של סטארט-אפים שהחלו להיסחר לאחרונה התרסקו, בדיוק כמו שכמות האזכורים של וירג'ין גלקטיק ירדה ל־2.6%. המניה שלה ירדה ב־50% מהמקום שבו הייתה לפני שלושה חודשים. ציפיות לעלייה בשיעור הריבית העמיקו את ירידתה ב־2022.

סטרט-אפים אחרים בתחום החלל, למרות שאינם כה אופנתיים, נהנים גם הם מקבוצות מעריצים באינטרנט, התומכים במניות שלהם, בייחוד באפליקציות סרטונים כמו יוטיוב. ב־VandaTrack רואים שהפופולריות שלהם ירדה גם היא בזמן שמחיר המניות ירד.

הסמל להתלהבות של משקיעי רדיט

החלל הוא תחום מרגש, אבל קשה להשקיע בו באופן ישיר: חברות כמו בואינג, לוקהיד מרטין ונורתרופ גרומן אינן עוסקות רק בטיסות לחלל. החברה המובילה בשוק, עם הערכת שווי של 100 מיליארד דולר, היא SpaceX: טילי פלקון שלה הקטינו את עלויות השיגור ופתחו את החלל ליישומים מסחריים, כולל 2,000 לווייני סטארלינק. אבל זו חברה פרטית של מנכ"ל טסלה אלון מאסק.

כתוצאה מכך, חברות סטארט-אפ הפכו לסמל ההתלהבות של משקיעי רדיט, שעבורם רגשות של קהילה והרפתקה יכולים להיות לא פחות חשובים מלעשות רווח.

הסיכון אינו רק לקחים כואבים יותר למשקיעים זוטרים. הערכות שווי גבוהות בפני עצמן יכולות להיות קריטיות לכך שלחברות האלה יהיה סיכוי להצליח. וירג'ין גלקטיק עדיין צריכה מזומנים נוספים כדי להתחיל לפעול, והירידה בשווי המניה של החברה הפכה את מימונה ליקר יותר: לאחר מכירה של מניות ב־500 מיליון דולר בשנה שעברה, הכריזה לאחרונה החברה על הנפקת איגרות חוב להמרה בשווי של 425 מיליון דולר. גם שמירה על טאלנטים קשה יותר כשמחיר המניות יורד מתחת למחיר המימוש של אופציות לעובדים.

חברת החלל השנייה של ברנסון, וירג'ין אורביט, גם היא הייתה קורבן: אף שציפתה לגייס עד 383 מיליון דולר מתומכי חברות צ'ק פתוח באוגוסט, הצליחה לשמור רק על 68 מיליון דולר כשהושלם המיזוג בינואר.

מתחת לפני השטח של זרימת הכסף הלוהט, עם זאת, נמצא שינוי טכנולוגיה אמיתי. הבנק השוויצרי UBS מאמין שכלכלת החלל תוכפל בערכה ל־900 מיליארד דולר עד 2030.

לאחר ש־SpaceX הכריזה שאין לה תוכניות להיות מונפקת, עשויים אלה שמקדישים זמנם למרוץ החלל החדש להתפתות להשקיע בחברות סטארט-אפ. אבל כדאי להם להישאר עם הרגליים על הקרקע. עד כמה שהסעת קפטן קירק מ"מסע בין כוכבים" לחלל בטיסה של בלו אוריג'ין הציתה את הדמיון של העולם, תיירות חלל היא עדיין שוק לא מוכח, שהפוטנציאל המוגבל שלו יכול להגיע לסיום מאכזב אם תתרחש אפילו תאונה אחת עם הרוגים.

עוברים ממכשירים גדולים ללוויינים קטנים

הדבר שמניע את רוב התחזיות של וול סטריט הוא הלוויינים. אפילו בזמן שההכנסות מטלוויזיה בלוויין יורדות, עשויים פס רחב, ניווט ושירותי תצפית לאזן את התמונה, ולהכניס הרבה יותר כסף. המעבר ממכשירים גדולים במסלול מתואם סביב כדור הארץ לקונסטלציות של לוויינים קטנים יותר ופשוטים יותר במסלול נמוך, כמו סטארלינק, פתח את הדלת לחברות חדשות רבות. יתרונות רבים יותר לגודל יכולים להגדיל את שולי הרווח הפוטנציאליים לכ־14% לעומת 10% מלוויינים מסורתיים, כך מעריכים בחברה Bernstein Research. בין החברות המומחות המונפקות נמצאות Redwire, יצרנית הננו-לוויינים השבדית AAC Clyde Space והשנה אולי גם Terran Oribtal.

Rocket Lab, וירג'ין אורביט ו־Astra משגרות בהצלחה טילים קטנים יותר, שיכולים לשאת את המשאות הקלים האלה למסלול שלהם, אם כי העלות פר קילוגרם גבוהה מאשר על גבי טיל פלקון של SpaceX. החברות Momentus ו־D-Orbit מתמקדות בטכנולוגיה חדשנית כדי להטיל את הלוויינים אל מסלולם כשהם כבר בחלל.

שינוי הכיוון של הסנטימנט בשוק כנראה גם יעניש רעיונות גדולים ושאפתניים, כמו הכוונות של Redwire ו־D-Orbit לייצר ולספק שירותים בחלל, וגם שחקניות המתמודדות עם דחיות חוזרות ונשנות, כמו וירג'ין גלקטיק, Astra ו־Momentus. רוב החברות האלה לא צפויות להציג כלל רווח לפני ריבית, מיסים פחת והפחתות (Ebitda) עד 2025, וזרימת הון חיובית תארך שנה נוספת. גישור על הפער הזה עלול להתגלות כמשימה קשה.

לעומת זאת, ACC, שלא זוכה אהבה רבה ברדיט, עשויה להציג Ebitda חיובי כבר השנה. Rocket Lab, שצפויה להציג מאזן תזרימי חיובי ב־2023, מובילה על פני המתחרות. יש לחברה כרית מזומנים של 793 מיליון דולר, פי שמונה מההוצאות הצפויות שלה לפני שתגיע למצב של איזון בתזרים המזומנים. השווקים עשויים לראות זאת כאטרקטיבי.

אלא שכל מה שעולה - ואינו מצליח להגיע למהירות מילוט - גם חייב בסוף לרדת.