גרין לנטרן | בלעדי

הקרן שמהמרת על שוק המזון: גרין לנטרן מקדמת הנפקה של פטריות בבורסה בת"א

הקרן בהובלת ריצ'י הנטר רכשה את השליטה במעדני יחיעם לפי שווי של כ-150 מיליון שקל • בד-בבד היא בוחנת את הנפקתה של חברת הפטריות מרינה, שבה היא מחזיקה כשליש מהמניות, לפי שווי של מאות מיליוני שקלים • הקרן מחזיקה גם בגלידות פלדמן, במחלבות גד ובחברת מכוני הכושר הבורסאית הולמס פלייס

פטריות של חברת מרינה / צילום: עינת לברון
פטריות של חברת מרינה / צילום: עינת לברון

קרן ההשקעות גרין לנטרן ממשיכה להרחיב את החזקותיה בשוק המזון הישראלי, ואחרי דריסת רגל בתחומי החלב והגלידות, נכנסת גם לעולם הבשר. הקרן, בבעלותם של ריצ'י הנטר (לשעבר מנכ"ל שופרסל), יוסף אליאש ודניאל בן רעי, רכשה 51% מחברת הנקניקים מעדני יחיעם של קיבוץ יחיעם. בד-בבד, לגלובס נודע כי הקרן מקדמת בימים אלו הנפקה בבורסה בתל אביב של חברת מרינה , המתמחה בגידול ושיווק פטריות, שבה היא מחזיקה כשליש מהמניות.

היקף העסקה לרכישת השליטה במעדני יחיעם מעניק לחברה הקיבוצית מהגליל המערבי שווי של כ-150 מיליון שקל. מעדני יחיעם הוקמה בשנת 1969 בגליל המערבי, ומייצרת, משווקת ומוכרת בארץ ומעבר לים מעדני פסטרמה, סלמי ונקניקיות כשרים.

כדי לשמור על עצמאות מהקיבוץ, לצד בקרה על ההחלטות והתוצאות, בוצעה כבר בשנת 1993 הפרדה ניהולית, וכדי להבטיח עצמאות ואי-תלות הוקם דירקטוריון נפרד למפעל, תוך הקפדה על יו"ר חיצוני ודירקטורים מקצועיים.

נכון להיום למעלה מ-20% מתוצרת החברה מיוצאת דרך הים לשווקים כשרים וכשרים למהדרין בארה"ב, ולאירופה - צרפת, אנגליה, איטליה והונגריה במותגים שונים. בשנת 2012 רכשה מעדני יחיעם את החברה האמריקאית Abeles & Heymann - שמייצרת מעדני בשר כשרים למהדרין ופועלת בניו יורק, ובשנת 2020 החלה החברה למכור את המוצרים גם במגוון רשתות ארציות ברחבי ארה"ב.

לדברי יוחאי נאמן, מנכ"ל מעדני יחיעם, "הקיבוץ החליט למצוא שותף אסטרטגי שביחד יאיץ את צמיחת החברה בשנים הבאות, שותף שיכול להוביל שינוים רציונליים תוך יצירתיות, השקעה ופתיחות במחצית המשותפת. הפעם השתכנענו שטובים השניים מהאחד ואם גם יהיו גדולים השניים מהאחד - זכינו". לדבריו, ככל הנראה רוב התמורה תשמש לכיסוי גירעונות ופירעון חובות ובכך תביא לביטחון כלכלי שיבטיח את עתידם של ותיקי הקיבוץ.

מטעם גרין לנטרן הובילו את ההשקעה שלושת השותפים, אשר מסרו: "יש לנו חמישה עקרונות השקעה והם: מותג אהוד על הצרכנים, חברה מובילה בתחומה, רמת רווחיות טובה, שותפים טובים והוגנים ופוטנציאל צמיחה - ומעדני יחיעם עונה על כולם".

 
  

השווי של מרינה מטפס בעקביות

במקביל לרכישת השליטה במעדני יחיעם נבחנת כאמור הנפקה של החזקה אחרת בפורטפוליו של גרין לנטרן, חברת הפטריות מרינה, לפי טווח שווי שעשוי לעמוד על 400-500 מיליון שקל. מחצית ממניותיה של מרינה החליפו ידיים בין שלוש קרנות השקעה בעשור האחרון, כל פעם לפי שווי גבוה יותר.

 
  

את מרינה הקים רמו בן שושן בתחילת שנות ה-80, אז עסקה החברה בפעילות הפצה מקומית של פטריות טריות ממגדלים מקומיים במושבים חוסן ומעונה שבצפון הגליל המערבי. מאז התפתחה מרינה, ולפי אתר הבית שלה היא מחזיקה במתקנים לייצור מצע גידול לפטריות, חוות לגידול פטריות, בתי אריזה מתקדמים ובתי רשת לגידול ירקות עליים שונים. לחברה כ-50 משאיות המספקות מגוון של מעל 350 מוצרים חקלאיים מדי יום למעל 1,200 נקודות מכירה.

בנובמבר 2020 רכשה גרין לנטרן מידי קרן סקיי כ-33.5% ממניות מרינה במסגרת עסקה שבה לקחה חלק גם דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק דיסקונט, שרכשה כ-16.5% מהמניות - תמורת סכום כולל של כ-150 מיליון שקל.

זו כאמור הייתה הפעם השלישית שמחצית ממניות מרינה מחליפות ידיים (50% נותרו תמיד בידיו של המייסד בן שושן. בפעם הראשונה הייתה זו קרן הפרייבט אקוויטי קדמה שרכשה ב-2012 חצי מהחברה מידי המייסד לפי שווי של 100 מיליון שקל. בשנת 2015 הועברו המניות מידי קדמה לידי קרן סקיי לפי שווי של 220 מיליון שקל ובסוף 2020, בעסקת הרכישה של גרין לנטרן ודיסקונט, השווי כבר עמד על כ-300 מיליון שקל.

ריצ'י האנטר, מייסד קרן השקעות הפרייבט אקוויטי גרין לנטרן / צילום: יונתן בלום
 ריצ'י האנטר, מייסד קרן השקעות הפרייבט אקוויטי גרין לנטרן / צילום: יונתן בלום

שיתוף פעולה עם דיסקונט גם במחלבות גד

ההשקעה בפטריות מרינה אינה שיתוף הפעולה הראשון בין גרין לנטרן ובין דיסקונט. בסוף 2018 מכרה קרן ההשקעות הפרטית 20% ממניותיה במחלבות גד לדיסקונט קפיטל, שבבעלות בנק דיסקונט ובניהולה של הילה חימי. העסקה שיקפה למחלבות גד שווי חברה של כ-310 מיליון שקל, זאת לאחר שגרין לנטרן רכשה את מחצית ההחזקות בגד שלוש שנים לפי כן, בשווי של כ-200 מיליון שקל. באוגוסט אותה שנה (2018) רכשה גרין לנטרן את השליטה בגלידות פלדמן בעסקה ששיקפה לחברה שווי של 65 מיליון שקל, כשדיסקונט קפיטל רכשה 19% מההחזקות.

שיתוף הפעולה בין הצדדים החל דווקא מחוץ לתחום המזון, כשבסוף 2017 הובילה דיסקונט חיתום את הנפקת רשת מועדוני הכושר הולמס פלייס, שבה מחזיקה גרין לנטרן מאז שהשקיעה בחברה בשנת 2014. כיום מחזיקה הקרן ב-22.3% ממניות הולמס פלייס, בשווי נוכחי של כ-79 מיליון שקל - יותר מפי שניים מהסכום שהשקיעה ברכישה. הולמס פלייס, אחת הנפגעות הבורסאיות העיקריות ממשבר הקורונה, סיפקה תשואה זניחה מאז הנפקתה, והיא נסחרת כיום בשווי שוק של כ-360 מיליון שקל.

לצד ההחזקות במחלבות גד ובגלידות פלדמן השקיעה גרין לנטרן גם בחברת המאפה הצרפתי ואף ברשת המרכולים סופר קופיקס. בשנת 2020 נרכשו 70% מהמאפה הצרפתי, המייצרת לחמים ומאפים, המשווקים בעיקר לשוק המוסדי. מייסדי החברה, שנוסדה ב-1998, מחזיקים ב-30% הנותרים, והם מנהלים את פעילותה. בשנת 2016 רכשה גרין לנטרן 50% מסופר קופיקס מידי אבי כ"ץ. שנתיים לאחר מכן היא מכרה את חלקה לרמי לוי, במסגרת השתלטותו על רשת קופיקס.