אקזיט למעדני יחיעם: הקיבוץ מכר את השליטה לקרן לנטרן בעד כ-80 מיליון שקל

העסקה, במסגרתה תחזיק הקרן בראשות ריצ'י הנטר ב-51% ממפעל הנקניקים והפסטרמות, משקפת למפעל הקיבוצי שווי של עד 165 מיליון שקל

נקניקיות של מעדני יחיעם / צילום: איל יצהר
נקניקיות של מעדני יחיעם / צילום: איל יצהר

קיבוץ יחיעם מוכר 51% מהחזקותיו במפעל מעדני יחיעם לייצור נקניקים ופסטרמות לקרן גרין לנטרן שבבעלות ריצ'י הנטר. היקף העסקה מוערך בכ-140 עד 165 מיליון שקל.

חלקה של גרין לנטרן בהשקעה מבוצע באמצעות קרן ממוקדת להשקעות בתחום המזון שגויסה לאחרונה, זאת לאחר מספר השקעות מוצלחות שביצע צוות גרין לנטרן בתחום המזון.

הממונה על התחרות ברשות התחרות של מדינת ישראל, עו"ד מיכל כהן, אישרה את המיזוג.

מעדני יחיעם הוקם בשנת 1969 בקיבוץ יחיעם בגליל המערבי. החברה היא יצרנית, משווקת ומוכרת בארץ ומעבר לים של מעדני פסטרמה, סלמי ונקניקיות כשרים. כדי לשמור על עצמאות מהקיבוץ, בד-בבד עם בקרה על ההחלטות והתוצאות, בוצעה כבר בשנת 1993 הפרדה ניהולית בין הקיבוץ שהקים את המפעל לבין השוק המשתנה ברציפות ובאופן לא צפוי. כדי להבטיח עצמאות ואי-תלות, הוקם דירקטוריון נפרד לחברה תוך הקפדה על יו"ר חיצוני ודירקטורים מקצועיים.

משנות ה-80 פיתחה החברה בהתמדה את שוקי היצוא, ונכון להיום למעלה מ-20% מתוצרת החברה מיוצאת דרך הים לשווקים כשרים וכשרים למהדרין בארה"ב במותג הוד גולן ובאמצעות מערך הלוגיסטיקה וההפצה של חברת בייגל-בייטס. באירופה - צרפת, אנגליה, איטליה והונגריה - במותגים שונים ובכללם לה-גראנז' - מותג פרימיום בבעלות מעדני יחיעם, בשוק הכשר בצרפת. החברה כחברה יצרנית ויצואנית של מעדני בשר מחויבת ברמת תקינה גבוהה מחויבת ISO, GMP ,FSSC ועוד תוך קיום ביקורות בינלאומיות.

בשנת 2012 רכשה מעדני יחיעם את החברה האמריקאית Abeles & Heymann, המייצרת מעדני בשר כשרים למהדרין מ-100% בקר. החברה, שנוסדה ופועלת בניו יורק משנת 1954, מייצרת גוון מוצרים והמוכרת את מוצריה בקרב הקהלים היהודים בניו יורק רבתי, ומיוני 2020 החלה למכור את המוצרים גם בשוק הכללי במגוון ברשתות ארציות.

לדברי יוחאי נאמן, מנכ"ל חברת מעדני יחיעם, "הקיבוץ החליט למצוא שותף אסטרטגי שביחד יאיץ את צמיחת החברה בשנים הבאות. שותף שיכול להוביל שינוים רציונליים תוך יצירתיות, השקעה ופתיחות במחצית המשותפת. הפעם השתכנענו שטובים השניים מהאחד, ואם גם יהיו גדולים השניים מהאחד - זכינו".

לדבריו, ככל הנראה, רוב התמורה תשמש לכיסוי גירעונות ופירעון חובות ובכך תביא לביטחון כלכלי שיבטיח את עתידם של ותיקי הקיבוץ, ובכללם חברים שהם ממייסדי הקיבוץ אשר נלחמו על המקום, בנו את הקיבוץ והקימו את מפעל מעדני יחיעם.

מטעם גרין לנטרן הובילו את ההשקעה שלושת השותפים: ריצ'י הנטר, דני בן רעי ויוסף עליאש, שמסרו היום: "יש לנו חמישה עקרונות השקעה והם: מותג אהוד על הצרכנים, חברה מובילה בתחומה, רמת רווחיות טובה, שותפים טובים והוגנים ופוטנציאל צמיחה - ומעדני יחיעם עונה על כולם.

"אנחנו גאים להיות שותפים של קיבוץ יחיעם, מייסדיו וממשיכיו ולעבוד כתף אל כתף עם צוות המנהלים והעובדים של החברה, אליו נחשפנו וממנו התרשמנו כמומחים, נחושים ואולי אף יותר מכך כקבוצה שרוצה ללמוד ומודעת לתועלות שהחיבור יכול להביא לה בתחומי הסחר, השיווק, גיוון הפעילות, החדשנות והשילוב עם חברות נוספות בקבוצת גרין לנטרן".

שורה של השקעות בחברות מזון ישראליות

על החברות בתחום המזון שבהן השקיעה הקרן נמנות מחלבות גד, כאשר לפני כחמש שנים רכשה הקרן 49% ממניות החברה לפי שווי של 200 מיליון שקל. בסוף 2018 מכרה הקרן 20% ממניותיה במחלבות גד ורשמה רווח של 52.5% - כך שהשווי של גד נאמד ב-310 מיליון שקל בעת מימוש חלקה.

באותה שנה רכשה הקרן את השליטה בחברת גלידות פלדמן לפי שווי של 65 מיליון שקל. הרכישה בוצעה ביחד עם קבוצת משקיעים, בהם גם דיסקונט קפיטל, זרוע ההשקעות של בנק דיסקונט. העסקה כללה גם את שטח הנדל"ן של החברה שבו ממוקם מפעל הייצור ברחובות.

בתחום של מוצרי מזון מן הטבע, ובשיתוף-פעולה נוסף עם דיסקונט קפיטל, נכנסה קרן גרין לנטרן כשותפה ב-50% מחברת פטריות מרינה, בחלוקה של 30% ו-20% בבעלות על החברה בהתאמה. את חלקן רכשו השתיים מידי קרן סקיי ב-175 מיליון שקל.

הקרן שבבעלות הנטר השקיעה גם בחברת המאפה הצרפתי - בשנת 2020 נרכשו 70% מהחברה המייצרת לחמים ומאפים המשווקים בעיקר לשוק המוסדי. מייסדי החברה, שנוסדה ב-1998, מחזיקים ב-30% הנותרים והם מנהלים את פעילותה.

רשת אחרת שבה הייתה שותפה קרן גרין לנטרן היא סופר קופיקס, אחרי שרכשה 50% ממנה ב-2016 מידי אבי כץ. שנתיים לאחר מכן היא מכרה את חלקה לרמי לוי, במסגרת השתלטותו על רשת קופיקס.