אכזבה לשוק ההון המקומי: MSCI לא קיבלה את ישראל למדד האירופי

חברת המדדים העולמית החליטה שלא לכלול את ישראל במדדי אירופה, ומנעה הזרמה של מיליארדים לבורסה בתל אביב • הסיבה: הפערים בימי המסחר בין ישראל לאירופה • עבור שוק ההון המקומי מדובר באכזבה שנייה לאחר החלטה של MSCI בשנת 2010, שעלתה לחברות הישראליות באובדן כסף רב

בניין הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בניין הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

חברת המדדים העולמית MSCI הודיעה הלילה (בין שני לשלישי) כי החליטה שלא לכלול את ישראל במדדי המניות המובילים באירופה. ההחלטה התקבלה לאחר סקר שערכה חברת המדדים בקרב מנהלי נכסים מובילים ובעלי עניין נוספים בזירה הגלובלית . ההחלטה התקבלה אחרי שיח עם הציבור, כלומר עם גופי ההשקעה הגדולים בעולם, והסיבה שהטתה את הכף היא הפערים בימי המסחר בין ישראל לאירופה.

נציין כי רשות ני"ע הודיעה ל-MSCI על כוונתה להתאים את ימי המסחר בישראל למקובל באירופה אם זו הסיבה שתמנע את הכניסה של ישראל למדד, אך נראה שבחברת המדדים התעלמו מההצהרה.

עבור שוק ההון המקומי מדובר באכזבה כיוון שההחלטה שלא לאפשר לישראל הצטרפות למדדי הבנצ'מרק האירופאיים מונעת מגופי השקעה בינלאומיים להזרים השקעות בהיקפים של מיליארדי דולרים אל שוק ההון הישראלי. המהלך היה אמור לייצר חשיפה מוגברת של חברות ציבוריות ישראליות למשקיעים בינלאומיים מגוונים, אשר נוכחותם יכולה הייתה לייצר ערך מוסף רב לשוק ההון המקומי ולכלכלה הישראלית בכללותה .

"למדד האירופי, לדוגמה, יש מוצרי השקעה שעוקבים אחריו בהיקף של כ-170 מיליארד דולר, והחלק של ישראל היה יכול להגיע לבין 1% ל-1.5%, כלומר עשויה הייתה להיות לכך משמעות עצומה עבור השוק הישראלי", אמר בחודש שעבר עו״ד אופיר איל, מנהל המחלקה הבינלאומית ופיתוח עסקי ברשות ניירות ערך, בריאיון לגלובס.

המאוכזבות הישירות הן החברות הישראליות הגדולות שהיו אמורות להיות מצורפות למדד (כמו למשל הבנקים הגדולים, עזריאלי, כיל, טבע, נייס, אלביט). נוסף עליהן היה מדובר בפוטנתיאל רווח לעוד כ-100 חברות ישראליות, כיוון שמתחת למדד האירופי הראשי ישנם מדדי משנה, דוגמת "אירופה תחבורה", "אירופה טכנולוגיה" ועוד, שבמסגרתם חברות ישראליות נוספות יוכלו לזכות לביקושים.

"השחקנים בשוק חלוקים בדעותיהם לגבי הסיווג האזורי המתאים של מדד MSCI ישראל לתהליכי ההשקעה שלהם, בפרט עקב חוסר ההתאמה הנוכחית של ימי המסחר בין השווקים בישראל לאירופה. לעת עתה MSCI קבעה כי היא תשמור על הסיווג האזורי של ישראל בתוך המזרח התיכון ותמשיך לשתף שחקנים בשוק בנושא לגבי כל התפתחויות משמעותיות בשוק", הסבירו בחברת המדדים האירופית.

מ-15 בדצמבר 2021 ועד ל-31 בינואר 2022, MSCI ערכה התייעצות כדי להחליט אם מדד MSCI ישראל צריך להישאר חלק מהזדמנויות ההשקעה במזרח התיכון או אם יש לסווג אותו במקומות אחרים. "במהלך ההתייעצות, MSCI קיבלה כמות ניכרת של משוב ממשתתפים בשוק ומחוץ לשוק. כמו תמיד, MSCI מחפשת לתת את הדעת בצורה הוגנת, מדויקת ואובייקטיבית לצרכים המתפתחים של משקיעים מוסדיים בינלאומיים בעת בדיקת משוב לייעוץ", נכתב עוד בהודעת חברת המדדים.

בעוד רבים מהמשיבים לפנייה להתייעצות האחרונה תמכו בהצעה לסווג מחדש את מדד MSCIישראל לאירופה, חלק ניכר מהמשיבים האחרים הציגו סיבות חזקות להתנגד לכך.

המשתתפים התומכים בסיווג אזורי של ישראל הדגישו את העובדה שמשקיעים גלובליים רבים מנצלים כיום את אירופה ואסיה כאבני בניין להשקעה שלהם בשווקים מפותחים, וכי לשמירה על מדד MSCI ישראל במזרח התיכון עשויה לגרום למשקיעים מוסדיים בינלאומיים להיות פחות חשופים לחברות בישראל. בנוסף, הקשרים החזקים שהתפתחו בשנים האחרונות בין האינדיקטורים המקרו-כלכליים של ישראל לאירופה הודגשו כסיבה מרכזית שיש לסווג מחדש את ישראל לאירופה.

מנגד, המשתתפים שסברו שהסיווג האזורי של ישראל צריך להישאר ללא שינוי, הדגישו את הקרבה הגיאוגרפית כמניע העיקרי בקביעת הסיווג האזורי והביעו דאגות לגבי מורכבויות שעלולות להתעורר כאשר יוצאים מהרציונל הבסיסי הזה בעת הקצאת סיווגים אזוריים אחרים בעתיד. בנוסף, הם הדגישו בתוקף את חוסר ההתאמה הנוכחי של ימי המסחר בין השווקים הישראליים והאירופיים כסיבה מרכזית לשמור על הסיווג האזורי של ישראל במזרח התיכון.הפעם האחרונה ש- MSCI פרסמה החלטה לגבי ישראל עלתה לרבים מהחברות ומהמשקיעים בשוק ההון המקומי מיליארדים רבים של דולרים. בשנת 2010 שינתה חברת המדדים את סיווגה של ישראל משוק מתפתח לשוק מפותח (אגב הצירוף של ישראל ל- OECD ), מהלך שצמצם באופן משמעותי את חלקה של ישראל במדדים - מראש לשועלים במדינות המתפתחות לזנב לאריות במדינות המפותחות. כעת, קיבל שוק ההון המקומי בשורה מאכזבת נוספת.