הצוללת | פודקאסט

עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה: האם טיוואן היא הבאה בתור?

האם בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה נראה גם את סין פולשת לטיוואן? ד"ר אורי סלע, ראש החוג ללימודי מזרח-אסיה באוניברסיטת ת"א, משוכנע שמדובר ב"השוואה מופרכת מיסודה" • בראיון מרתק לפודקאסט "הצוללת", ד"ר סלע מסביר למה סין מתנגדת לפלישה הרוסית אבל לא תתמוך בסנקציות, מה האינטרסים הכלכליים שלה בעימות, ומה הסיכוי שרוסיה הגדולה תהפוך למדינת חסות של סין • האזינו

טייוואן / צילום: Shutterstock, Sean Pavone
טייוואן / צילום: Shutterstock, Sean Pavone

אמבד

הפלישה הרוסית לאוקראינה הובילה שורת מנהיגים להשוות בין השאיפות הרוסיות לכיבוש אוקראינה לבין אלה הקיימות גם אצל בת-בריתה של רוסיה, סין, לגבי טיוואן.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג’ונסון אמר לאחרונה כי הדי ההתרחשויות באוקראינה "נשמעים בטייוואן"; ואילו נשיאת טייוואן, צאי אינג-וון, אמרה שהיא יכולה להזדהות עם אוקראינה בגלל "איומים צבאיים והפחדות מצד סין".

אלה לא אמירות בחלל ריק. מזה חודשים חגים מטוסי קרב סיניים בסביבותיה של טיוואן, והנשיאה צאי אמרה לא אחת שמבחינתה האיום מצד סין הוא ממשי וגדל מדי יום.

טיוואן התפצלה מסין היבשתית עם בריחת אנשי מפלגת הקוומינטנג, המפסידה במלחמת האזרחים הסינית, לאי ב-1949. במהלך השנים הפכה טיוואן ממדינה תחת משטר צבאי לדמוקרטיה מצליחה, אבל המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין מעולם לא ויתרה על שאיפתה לאחד את האי עם היבשת.

לכל אלה צריך להוסיף את היחסים הקרובים שישנם בין סין לרוסיה, וליתר דיוק, בין הנשיאים שי ג'ינפינג וולדימיר פוטין, שאף הכריזו באחרונה על "ידידות ללא גבולות". השניים אכן מסתדרים כנראה היטב ברמה האישית, ופוטין אפילו סיפר בראיון לערוץ טלוויזיה סיני ב-2018 כי שי הוא המנהיג היחיד בעולם שעמו חגג אי-פעם יום הולדת. "זו הייתה יום הולדת פשוטה", סיפר. "שתינו יחד וודקה ואכלנו נקניק". כעת נשאלת השאלה אם שי לא יראה בהצלחתה של רוסיה בטיוואן סימן חיובי לכך שגם הוא יכול לכבוש את טיוואן.

אלא שלדעת מומחה סין וראש החוג ללימודי מזרח אסיה באוניברסיטת תל אביב, ד"ר אורי סלע, ההקבלה בין אוקראינה לבין טיוואן מופרכת ביסודה. לא רק זאת, אלא שהתמיכה שהעניקה סין לרוסיה במהלכו של הסכסוך, התחלפה בהסתייגות ממנו כאשר החלה המלחמה. 

ד''ר אורי סלע / צילום: שירה סלע
 ד''ר אורי סלע / צילום: שירה סלע

"זו השוואה שנראית לאנשים מתבקשת, אבל היא למעשה מופרכת, ובסין מאוד לא אוהבים אותה", אומר סלע. "בעיניהם, טיוואן היא חלק מסין. זו לא מדינה נפרדת וריבונית, ורוב מדינות העולם אכן לא מכירות בה. יותר מזה, הפלישה לאוקראינה נוגדת את העיקרון שבו מאמינה סין, ולפיו מדינות לא אמורות להתערב במדינות אחרות, בדגש על שלמות טריטוריאלית. סין ניסתה בכל מאודה למנוע את הפלישה הרוסית, וכישלונה חושף את המגבלות ואת החולשה של מדיניות החוץ הסינית".

עוד עיקרון שמנחה את סין במדיניות החוץ שלה לפי סלע הוא מדיניות הפנים ויציבות פנימית. "בניגוד לפוטין, שנדמה שלא ממש אכפת לו מהעם שלו, לממשל הסיני אכפת מאוד מדעת הקהל. כך שסין, מצד אחד, מגבה את רוסיה בלשון רפה, ומצד שני מנסה לשמור על פרופיל כמה שיותר נמוך בכל הסיפור הזה. היא גם רואה לשלילה את השאיפות הנוסטלגיות של פוטין לחזרה לימי ברית-המועצות. בימי המלחמה הקרה, סין ראתה את ברית-המועצות כאויב גדול, אפילו יותר מארה"ב".

עוד הבדל מהותי בין אוקראינה לטיוואן נוגע למחויבות שיש לארה"ב להגנתן. בעוד שארה"ב מחויבת לביטחונה של טיוואן, עוד מימי ברית ההגנה מול טיוואן שנכרתה לפני 40 שנה - הרי שלא כך במקרה של אוקראינה. גם האינטרס הכלכלי שיש לארה"ב בטיוואן גדול, ונובע בין השאר מכך שטיוואן היא כיום מעצמת ייצור השבבים הגדולה בעולם. כך שבעיניי, המאבק על הסדר העולמי שמתרחש כעת הוא לא בין רוסיה לאוקראינה ואפילו לא בין רוסיה לארה"ב, אלא הוא בין ארה"ב לבין סין".

"סין דאגה לגוון את מקורות האנרגיה שלה"

מה בנוגע לאינטרסים הכלכליים שמניעים את סין? סין זקוקה לנפט ולגז הרוסים, ורוסיה היא היום יצואנית הנפט מספר שתיים של סין אחרי ערב הסעודית. אך יותר מאשר סין זקוקה לרוסיה במובן זה, הרי שרוסיה זקוקה לסין. זה נכון גם מכיוון שסין היא יעד היצוא הכי גדול של רוסיה, וגם מכיוון שחשיבותה הכלכלית עבור רוסיה תגבר עוד יותר על רקע הסנקציות הכלכליות שמוטלות עליה. אבל ישנה מערכת יחסי סחר שחשובה הרבה יותר לסינים, וזוהי מערכת היחסים מול ארה"ב.

"סין עלולה להפסיד פעמיים", אומר סלע, "כי מדינות רבות שהיא יצרה עמן קשרים, למשל באפריקה ובאסיה, מסתכלות עליה כעת. הן מבינות שעל ארה"ב אי-אפשר לסמוך, אבל גם סין היא לא משענת איתנה, כי לא הצליחה למנוע את המלחמה. כך שבזירה הבינלאומית היא מאבדת נקודות, וככל שמחירי האנרגיה יאמירו, והמצב הכלכלי יורע, היא עלולה לשלם מחיר נוסף, בגלל ההרעה במצב הכלכלי".

האם סין תיתן גיבוי לרוסיה מול הסנקציות הכלכליות או דווקא ההפך? בשנת 2014, בעת הפלישה של רוסיה לחצי האי קרים, סין לא שיתפה פעולה עם הסנקציות.
"אין לי ספק שסין לא תשתף פעולה עם הסנקציות. באופן גורף, סין לא משתפת פעולה עם סנקציות, כי בעיניה הן אינן דרך יעילה להתמודד עם משבר. סין הסכימה לסנקציות על צפון קוריאה, והיא נגררה לסנקציות בהקשר האיראני. גם חלק מאלה היא לא ביצעה בפועל".

יש גם תרחיש שבו אנחנו רואים גוש סיני-רוסי שמתווה מול ארה"ב. זה גוש שעשוי להשתרע לאורך כל אסיה, ושבו רוסיה אפילו הופכת למעין מדינת חסות של סין. מה דעתך?
"רוסיה עלולה להיות תלויה בסין במובנים מסוימים, אבל אני לא רואה את פוטין מציב את עצמו באיזשהו רגע כמדינת חסות של מישהו. רוסיה במצב כלכלי כל-כך גרוע, שמבחינתה של סין האינטרסים בה הם בסך-הכול מוגבלים. סין דאגה כל הזמן לגוון את מקורות האנרגיה שלה, וזה קריטי בעיניה. סין לא רואה את עצמה ולא מעוניינת לראות את עצמה כנעולה עם רוסיה, ויש לה אינטרסים שחורגים מאסיה, במזרח התיכון, באפריקה ובדרום אמריקה".