עוד עיכוב בחלופת שקד: הצעת חוק לזירוז החקיקה נדחתה בכנסת; השרה שקד: "טעות אנוש"

הצעת החוק הייתה אמורה לאפשר צעד טכני, לפיצול של החוק לפרק קנייני ולפרק תכנוני – אך לא עברה במליאה • ההצעה תובא שוב מחר להצבעה בכנסת, והשרה איילת שקד מצהירה: "המטרה - שחלופת שקד עצמה תגיע להצבעה ביום רביעי הבא"

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יואב דודקביץ, פול ידיעות אחרונות

החלופה של השרה איילת שקד לתמ"א 38 ממשיכה להתעכב, והלילה (ג') ספגה מהלומה לא קלה: בסביבות השעה אחת לפנות בוקר הועלתה במליאת הכנסת הצעה לפיצול הדיון בתיקון 136 לחוק התכנון והבנייה, הוא חלופת שקד לתמ"א. לכאורה עניין טכני למדי, אך התוצאה הייתה מפתיעה, ובוודאי לא מה שציפו לו מקדמי התוכנית - ההצעה נדחתה, לאחר שהתקבל תיקו בהצבעה דלילה מאוד: ארבעה חברי כנסת הצביעו נגד וארבעה הצביעו בעד.

הבקשה לפיצול החוק נבעה מקשיים בגיבוש הפרק הקנייני, אשר נוגע בעיקר להסדרת השימוש הציבורי בפרויקטים שיצאו לדרך במסגרת החלופה. מאחר שישנן סוגיות רבות יחסית שנותרו פתוחות, העדיפו מקדמי החוק לפצלו לשניים, כדי שהצד התכנוני - זכויות הבנייה, למשל - יקודם הלאה, במקביל לעבודה נוספת על הפרק הקנייני.

ההצבעה אתמול הייתה אמורה, אם כן, להיות עוד שלב בדרך לאישור החלופה, מבחינה תכנונית לכל הפחות - זאת בהמשך לדיון שנערך ביום ראשון האחרון בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת. הדיון הזה דווקא הביא עימו סימן מעודד, שכן הושלמה במהלכו הקראת הפרק התכנוני, לקראת תיקונים אחרונים שהיו מיועדים לקרות בימים הקרובים. ההצבעה הלילה החזירה את המהלכים כמה צעדים לאחור, וייתכן שגם שלב זה יצטרך להמתין לעת עתה.

היכן הדברים עומדים עכשיו? כעת תידרש הגשה נוספת של הצעת החוק למליאת הכנסת, צעד שמתוכנן להתבצע מחר, יום רביעי. בשעות הבוקר צפוי להתקיים דיון נוסף בוועדת הפנים והגנת הסביבה, וההצעה עצמה תועלה שוב להצבעה בשעות הצהריים או הערב.

בעקבות ההתפתחויות הוציאה השרה שקד הודעה הבוקר, שבה נכתב: "אמש, עקב טעות אנוש, שני חברי קואליציה לא הגיעו להצבעה במליאה על פיצול הצעת החוק של חלופת שקד לתמ"א 38. מחר, יום רביעי, החוק יגיע להצבעה נוספת בוועדת הפנים ולאחריה יובא להצבעה נוספת במליאה. המטרה היא שחלופת שקד לתמ"א 38 עצמה תגיע להצבעה ביום רביעי הבא, ותיכנס לתוקף. נבהיר כי לחוק יש רוב ותמיכה רחבה ולכן עתיד לעבור בקרוב".

נדמה כי זה לא הסוף

למרות הודעת השרה, נדמה כי ישנם עוד כמה וכמה שלבים לעבור טרם תאושר החלופה, גם מבחינת הפרק התכנוני. במהלך ישיבת הוועדה ביום ראשון האחרון התברר כי ישנן כמה סוגיות שדורשות עבודה, ובעיקרן נושא היטל ההשבחה, שבו לא הושגו עדיין הסכמות בין נציגי המדינה, השלטון המקומי והקבלנים.

נראה כי לוחות הזמנים הופכים צפופים יותר ויותר, שכן היעד הוא העברת החלופה עוד במושב החורף הקרוב, שמסתיים בעוד פחות משבועיים, ב- 13 במרץ. כך או כך, אם אכן תתקבל ההצעה לפיצול החוק וניתן יהיה לקדמו הלאה, ההערכה היא שגם המחלוקות הללו ייפתרו בימים הקרובים. יו"ר מטה התכנון הלאומי, עו"ד שלומי הייזלר, אמר אתמול כי אינו מעוניין להיכנס לגופם של דברים, אך הוא "אופטימי שהחלופה תאושר. מדובר בחוק מאוזן, ואני מקווה שהוא יאושר בקרוב".