החזית החדשה אלדד קובלנץ מול ועד העובדים בתאגיד

במייל חריג בחריפותו שנשלח לכל עובדי התאגיד, מאשימה ההנהלה את הוועד כי הכריז סכסוך עבודה רק בגלל שאחד מחברי הוועד לא קיבל חדר שרצה במסגרת המעבר הצפוי לירושלים, ומאיימת בסנקציות כספיות על מי שישבות • הוועד בתגובה: "חציית קו אדום"

אלדד קובלנץ, מנכ''ל תאגיד השידור הציבורי / צילום: איל יצהר
אלדד קובלנץ, מנכ''ל תאגיד השידור הציבורי / צילום: איל יצהר

חוסר השקט והמלחמות בתאגיד השידור הציבורי מסרבים לדעוך, ובעיצומה של המלחמה שמנהל מנכ"ל תאגיד השידור אלדד קובלנץ מול חברי המועצה, בחרה ההנהלה בראשותו לפתוח בחזית נוספת - הפעם נגד חלק מהעובדים, שהודיעו על סכסוך עבודה בשל סירובם לעבור למשרדי התאגיד בירושלים.

במייל חריג בחריפותו שנשלח לכל עובדי התאגיד, מאשימה ההנהלה את הוועד כי הכריז סכסוך עבודה רק בגלל שאחד מחברי הוועד לא קיבל חדר שרצה במסגרת המעבר הצפוי לירושלים, ומאיימת בסנקציות כספיות על מי שישבות באופן חלקי או מלא.

ועד עובדי התאגיד אכן הכריז סכסוך עבודה, אבל לא של כלל עובדי התאגיד אלא של קבוצה מצומצמת של כ- 8 עובדים ממחלקות המחקר, השיווק והדוברות, שאמורים לעבור לבניין התאגיד בירושלים וטוענים כי יש להמתין בשלב זה עם המעבר ולשקול אותו מחדש.

הוועד וארגון העיתונאים קיבלו בתדהמה את המייל מטעם הנהלת התאגיד, שמתייחס באופן אישי אל חבר ועד, ובתגובה מאשימים את המנכ"ל אלדד קובלנץ בניסיון לפגוע בהתארגנות העובדים. 

תוכנית מעבר במספר פעימות 

נזכיר כי חוק תאגיד השידור קובע כי עיקר שידוריו של תאגיד השידור הציבורי ישודרו מירושלים, אולם איננו מתייחס ליחידות המטה. לפני מספר חודשים הגישה ההנהלה תוכנית מעבר לירושלים שאמורה להתקיים במספר פעימות - בראשונה התחנות המשדרות מורשת ורקע; ובהמשך חלק מיחידות המטה, בהן מחלקות המחקר, השיווק והדוברות.

אלה הן יחידות שלא היו אמורות לעבור לירושלים, לא על-פי החוק ולא על-פי החלטת מועצה. לאחר משא-ומתן עם הוועד, הגיעו להסכמה שהמעבר של מחלקות השיווק, המחקר והדוברות יידחה למרץ, ועל מחלקות הפרומו הדיגיטל יהיה משא-ומתן נפרד. נזכיר כי גם במועצה לא ממהרים להעביר לירושלים את מחלקות הדיגיטל והפרומו, מחשש לאובדן כוח-אדם מיומן בדרך.

כפי שנחשף בגלובס, חוזה השכירות של התאגיד על הבניין ברחוב קרמניצקי בתל אביב צפוי להסתיים בעוד חודשים ספורים, ולכן צפויה מועצת התאגיד לדון בקרוב בסוגיה האם להעביר את כל העובדים שנותרו בתל אביב לירושלים, להאריך את החוזה על הבניין בתל אביב או לשכור משרדים חדשים.

למרות ההסכמות ועל רקע השינויים בתאגיד, העובדים שאמורים היו לעבור בתחילת מרץ הגיעו למסקנה כי מדובר בהחלטה שרירותית שהתקבלה בעבר, וכעת הם מוכנים לנקוט עיצומים כדי להילחם בהחלטה. העובדים התאספו ואשרו פה-אחד כי הם מוכנים ללכת על זה לסכסוך עבודה, ולכן בתחילת השבוע הוכרז סכסוך עבודה עליו הודיע ועד העובדים להנהלה.

נציין כי אלירן גבאי, אליו כוונו ההאשמות של ההנהלה, הוא ראש אגף יחידת השיווק שאמורה הייתה לעבור לירושלים בתחילת מרץ.

במייל עליו חתומה סמנכ"ל משאבי האנוש,  גיתית רוזן-אליצור, יש התייחסות לכך שבכוונת ארגון העיתונאים לנקוט שביתה, שתכלול 250 מבין עובדי המטה בתאגיד - "כפי הנראה במטרה להפעיל לחץ שנועד למנוע את ביצוע המעבר של אותם עובדים בודדים לירושלים".

רוזן-אליצור מזכירה כי ביחס למעבר של עובדים אלה לירושלים, הושגו בעבר הסכמות שהביאו להתחייבות נציגות העובדים לשמור על שקט תעשייתי בכל הקשור במעבר לירושלים, ומכאן שההכרזה על סכסוך עבודה בעניין זה אינה חוקית. 

"מה שלא כללנו בהודעה - לבקשת הוועד - הוא הסכמה קונקרטית ביחס לתנאים האישיים להם יזכה מר אלירן גבאי עם המעבר" טוענת רוזן-אליצור, ומוסיפה כי "סיכום זה, שעמד בבסיס ההסכמה, הוסתר מכם לבקשת הוועד".

לדבריה, לשובתים לא יינתן שכר או תנאים אלא "שכר ראוי", והיא מבהירה כי אם תינקט על-ידי מי מעובדי התאגיד הרלוונטיים שביתה חלקית, התאגיד ישקול לסרב לקבל עבודה חלקית. במקרה כזה תתבטל לחלוטין זכות העובדים השובתים לשכר ולתוספות הנלוות. 

ניסיון לפגוע בהתארגנות העובדים?

בארגון העיתונאים ובוועד העובדים הגיבו בזעם על המייל וראו בו ניסיון לפגוע בהתארגנות העובדים תוך הכפשת חבר ועד פעיל, ומיהרו להגיב.

במייל שנשלח לעובדים הבהיר הוועד כי אכן הוכרז סכסוך עבודה בקרב קבוצה מצומצמת של עובדים שמתנגדים למעבר לירושלים בנסיבות הנוכחיות, "ללא שקיימת כל הצדקה מקצועית ועניינית למעבר, ובזמן שמנכ"ל התאגיד, שקיבל את ההחלטה על המעבר של אותן יחידות, מועמד לשימוע לפני הדחה.

"צר לנו שההנהלה - במקום להתמודד בצורה עניינית עם דרישות העובדים להשהות את המעבר - בחרה בתגובה אישית ומכפישה כלפי אחד מחברי הוועד בתגובה לסכסוך עבודה לגיטימי שהכריזו העובדים על-מנת להיאבק בהחלטות שרירותיות ונטולות כל היגיון מקצועי. אנחנו רואים בדברים אלה של ההנהלה חציית קו אדום וניסיון פגיעה מובהק בשמו הטוב של חברנו, כאילו לא למדנו כלום מהשנה האחרונה, ואנחנו לא נעבור על כך בשתיקה".

לדברי הוועד, "חבל שהנהלת התאגיד והעומד בראשה בוחרים לפתוח במתקפה חזיתית ואישית על נציגות העובדים וחבריה, תוך פגיעה קשה בזכות ההתארגנות ובזכות השביתה של העובדים, בתקופה שבה המאמץ הניהולי היה אמור להיות מופנה לשיקום יחסי העבודה והבראת התאגיד. לא נירתע ונמשיך לייצג ולהגן על עובדי התאגיד בכל הצעדים העומדים לרשותנו, לרבות הצעדים המשפטיים העומדים לרשותנו, על-מנת להגן על העובדים". 

אלירן גבאי מסר: "אני מודה לעובדי התאגיד שנותנים בי ובשאר חבריי לוועד את האמון להוביל לשינוי הנדרש ביחסי העבודה בתאגיד. הנהלת התאגיד שוב בוחרת להתעלל בעובדים המצוינים שלה, בניגוד גמור לעולה מהמלצות ועדת פרוקצ'יה. המחיר האישי שאני משלם בכלל, ובמאבק הזה בפרט, מלווים אותי כבר מתחילת דרכי בוועד. המעבר הנוכחי חסר כל הצדקה, יגרום לעזיבתם של עובדים מעולים ויפגע במקצועיות ובתנאי העבודה של המחלקות המדוברות. הניסיון הפתטי להכפיש את שמי הטוב לא יעצור אותי מלהמשיך ולפעול למען מי שקולו מושתק, גם כאשר מרעים את תנאי העבודה שלי ושל חבריי". 

מהנהלת תאגיד השידור נמסר בתגובה: "בהתאם לחוק, פעילות התאגיד העיקרית נעשית בירושלים. מעבר העובדים נעשה באישור המועצה ובשיח עם הוועד. הנהלת התאגיד לא תאפשר חזרה לימי הוועדים של רשות השידור".