בתאגיד השידור שוקלים להעביר את כל הפעילות לירושלים

מועצת התאגיד צפויה להחליט בקרוב האם להעביר את מלוא פעילות התאגיד, כולל משרדי ההנהלה, לבניין בירושלים, או להשאיר חלק מהפעילות בת"א • בתוך כך, גוברים הלחצים מצד עיריית ירושלים שהתאגיד יעביר את מלוא פעילותו לשטחה

משרדי תאגיד השידור הציבורי ''כאן 11'' / צילום: שלומי יוסף
משרדי תאגיד השידור הציבורי ''כאן 11'' / צילום: שלומי יוסף

מועצת תאגיד השידור הציבורי צפויה להחליט בשבועות הקרובים האם להעביר את מלוא פעילות התאגיד, כולל משרדי ההנהלה, לבניין בירושלים, או להשאיר חלק מהפעילות בתל אביב - כך נודע לגלובס.

עוד נודע כי הסכם השכירות על המשרדים ברחוב קרמינצקי, שמהם פועל התאגיד, עומד להסתיים בסוף השנה. לכן, גם אם יוחלט להשאיר חלק מהפעילות בתל אביב, תידרש המועצה להחליט האם להאריך את חוזה השכירות או לחפש משכן חדש.

במקביל, גוברים הלחצים מצד עיריית ירושלים שהתאגיד יעביר את מלוא פעילותו לשטחה - כפי שדורש החוק. לגלובס נודע כי סגן ראש עיריית ירושלים, יוסי חביליו, שיגר לאחרונה מכתב למנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, עם העתקים ליו"ר גיל עומר ולשר התקשורת יועז הנדל, שבו דרש לסגור את הפעילות בבניין בתל אביב ולהעביר את כלל פעילות התאגיד לתחומיה המוניציפליים של ירושלים.

בנוסף כתב חביליו כי יש לדאוג לכך שכל התוכניות והמשדרים בהפקת התאגיד, ותוכניות אחרות נוספות שאינן נערכות ומשודרות מירושלים, יעברו ללא דיחוי לעיר הבירה; וכן להורות על כך שהכתבים והפרשנים המופיעים במשדרי החדשות, ככל שאינם מדווחים מהשטח, יגיעו לאולפן בירושלים. 

סגן ראש העיר איננו מסתפק בהעברת הפעילות המנהלתית החדשותית והאקטואליה לירושלים, אלא דורש שהתאגיד יורה לכל הגופים עמם קיים קשור לצורך הפקת ושידור תוכניות כי עליהם לפעול מתחומי ירושלים גם הם.

יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים / צילום: ישראל כהן
 יוסי חביליו, סגן ראש עיריית ירושלים / צילום: ישראל כהן

חריגה של מיליונים מהתקציב

נזכיר כי חוק תאגיד השידור הציבורי קובע כי שידורי התאגיד ייעשו מירושלים. התאגיד אמור היה לשדר מירושלים כבר בקיץ 2018, אולם הדבר נדחה בשל היעדר בניין מתאים ותשתית מספקת. ב-2020, באיחור של שנה וחצי ובחריגה של מיליוני שקלים מהתקציב, עברו חלק מעובדי התאגיד לבניין בגבעת שאול שנרכש תמורת כ-120 מיליון שקל. במקביל נחנך בסמוך לבחירות 2020 אולפן חדש בעיר, שממנו משודרים רוב שידורי החדשות והאקטואליה.

אלא שבמכתבו כאמור טוען חביליו כי חלק משמעותי מפעילות התאגיד לא הועברה - במחלקת החדשות מדובר בחלק של חדשות השבת, חלק משידורי רשת ב', "כאן תרבות" ומחלקת הדיגיטל.

לדבריו, "נראה כי חלק ניכר מהכתבים בטלוויזיה כלל לא טורחים להגיע לאולפן מירושלים, וברירת המחדל מבחינתם היא הופעה מאולפני התאגיד בתל אביב. כך יוצא שבפועל, בירושלים קיימת עמדת שידור שאליה עולה מגישת החדשות לקראת מהדורת הערב, והשידור עובר הלוך-חזור לאולפן בתל אביב. האם כך מנסה התאגיד לצאת ידי חובתו?".

עוד טוען חביליו כי "למעשה, מלבד מהדורת החדשות המרכזית ומהדורת הלילה, אשר גם בה רבים מהכתבים כלל לא יושבים בירושלים ונמנעים מלהגיע לאולפן באופן קבוע, יוצא כי רוב מוחלט של פעילות התאגיד מתבצעת מאזור המרכז, וזאת בניגוד לחוק".

כאמור, הטענות אינן רק על חדשות האקטואליה אלא גם נגד ההפקות שמבצע התאגיד באמצעות חברות הפקה חיצוניות, שמהוות חלק משמעותי מתקציב התאגיד. אלא שבמקרה הזה, החוק איננו חד-משמעי. נזכיר כי בדוח לנדס, שהוכן לקראת סגירת רשות השידור, הומלץ לאפשר לחברות ההפקה חופש פעולה מוחלט. לכן, התאגיד מאפשר הפקת תוכניות כמו "זמן אמת", "פגישה עם רוני קובן", "מהצד השני" ו"ערב טוב עם שי שטרן" מכל מקום שחברות ההפקה מוצאות לנכון.

כאמור, כיום פועל התאגיד באופן חלקי מירושלים, וההנהלה בראשות אלדד קובלנץ, המועצה וחלק מהמחלקות יושבות בתל אביב. שלא לייחוס מסבירים גורמים בתאגיד כי ישנם יתרונות ניהוליים בריכוז כל הפעילות במוקד אחד, אך מנגד יש חשש גדול מאובדן כוח-אדם מתמחה, כיוון שחלק ניכר מהעובדים במחלקות כמו דיגיטל לא ירצו לבצע את המעבר, ויעדיפו לנטוש את התאגיד ולמצוא מקומות עבודה חלופיים. 

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "התאגיד מקיים את החוק במלואו. רוב העובדים עובדים בבית התאגיד בירושלים, ורוב הפעילות והשידורים מתקיימים מירושלים".