הקרב על התודעה: אוקראינים מעמתים את הרוסים עם צילומי זוועה מהמלחמה

בעזרת אתר אינטרנט וערוץ בטלגרם, אוקראינה מעלה פוסטים על מקרי מוות בצבא רוסיה שמוסקבה מסתירה מאוכלוסייתה

רכב משוריין חרוך באזור קייב, היום / צילום: Reuters, Maksim Levin
רכב משוריין חרוך באזור קייב, היום / צילום: Reuters, Maksim Levin

תמונות שהקרמלין לא רוצה שרוסים יראו קופצות כל כמה דקות בערוץ אוקראיני בטלגרם ששמו "חפשו את שלכם".

באחת מהן, גופה של איש במדי הסוואה שוכבת קפואה בשדה מושלג, ורק דם ובשר קרוע נותרו איפה שאמורים להיות פניו. "בלתי ניתן לזיהוי", כתוב ליד התמונה.

הערוץ ואתר המנוהל על ידי פקידים במשרד הפנים האוקראיני מתמקדים בתחום שקייב רואה כחולשה של הרוסים: המורל בעורף ובקרב שורות הצבא. במשך כמה ימים בתחילת הפלישה של מוסקבה לאוקראינה, פקידים רוסים הכחישו שהם עומדים מול התנגדות עממית משמעותית ואמרו שלא נהרגו רוסים כלל.

כמה תמונות וסרטונים בערוץ מראים סצינות זוועה של גוויות חרוכות וגופות מעוותות בתוך כלי רכב מרוסקים. בערוץ יש גם סרטונים של שבויים ומסמכים מזהים של האנשים שנלכדו ושנהרגו.

"למרבה הצער, אי אפשר לזהות את האנשים בכל התמונות", אמר ויקטור אנדרוסיב, פקיד במשרד הפנים האוקראיני, בסרטון בערוץ שבו הוא פונה אל בני העם הרוסי ברוסית. "אלה זוועות המלחמה שנעשו על ידי הנשיא שלכם".

הערוץ האוקראיני מראה סרטונים של שבויים רוסים, כולל כמה שאומרים שמפקדיהם נטשו אותם ונשלחו לבלארוס בחודש שעבר לאימונים מבלי לדעת שיפלשו לאוקראינה.

רוסיה כבר תקופה ארוכה מציגה שבויים אוקראינים בטלוויזיה הרשמית. ביום ראשון, שידרה מה שתואר כחקירה של חייל אוקראיני שנלקח שבוי.

הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום אומרת שבמסגרת החוק הבינלאומי, לוחמים צריכים להתייחס לחיילים שנלכדו או נהרגו באופן הומני.

"חייבים להגן עליהם, בייחוד נגד מעשי אלימות או הפחדה ונגד עלבונות וסקרנות הציבור", אמרה דוברת של הצלב האדום. "אנו קוראים לכל הצדדים לנהל את נושא ההרוגים באופן מכבד ולהימנע מלהציג גופות בערוצי תקשורת פתוחים מפני שזה גורם למשפחות שלהם יותר צער".

ודים דניסנקו, דובר של משרד הפנים האוקראיני, אמר שאוקראינה לא מחללת את זכויות המתים או השבויים, והוסיף שמתייחסים אליהם יפה ומספקים להם טיפול רפואי בעת הצורך.

הוא אמר שהיוזמה של הממשלה נועדה לעזור לרוסים ליצור קשר עם קרובי משפחה בצבא שנשלחו לתוך אוקראינה. משרד ההגנה האוקראיני פתח קו חם ששמו "לחזור בחיים מאוקראינה" לרוסים המחפשים את קרובי המשפחה שלהם.

במשרד ההגנה הרוסי לא הגיבו לבקשת תגובה.

קוראים לרוסים להפגין נגד המלחמה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר לרוסים שהוא משחרר את המדינה השכנה מממשלה עוינת בגיבוי המערב שמחזיקה אוקראינים רגילים כבני ערובה.

על העמדה הזו קשה להגן כשצבא אוקראינה נלחם בגבורה ואזרחים רגילים התגייסו להילחם, וגרמו למתקפה הרוסית להתעכב ולמניין ההרוגים הרוסי לטפס. ביום ראשון, משרד ההגנה הרוסי הודה לראשונה שנהרגו חיילים רוסים במתקפה.

"למרבה הצער יש מתים ופצועים בין חברינו", אמר דובר של המשרד, הגנרל איגור קונשנקוב. הוא אמר שכמות האבדות בצד הרוסי נמוכה משמעותית מכמות ההרוגים האוקראיניים.

באוקראינה מעריכים שיותר מ־6,000 חיילים רוסים נהרגו בקרב ויותר מ־200 נלקחו שבויים. את הנתונים האלה לא ניתן היה לאמת באופן עצמאי.

מתחילת הפלישה החדשה, בקנה מידה מלא בשבוע שעבר, פקידים אוקראיניים בכירים כולל הנשיא וולודימיר זלנסקי חזרו על פנייתם לעם הרוסי להפגין נגד המלחמה.

נציג הרשויות מוריד שלט שכתוב בו ברוסית ''לא למלחמה'' מבניין במרכז סנט פטרסבורג, ברוסיה / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky
 נציג הרשויות מוריד שלט שכתוב בו ברוסית ''לא למלחמה'' מבניין במרכז סנט פטרסבורג, ברוסיה / צילום: Associated Press, Dmitri Lovetsky

הניסיונות המקוונים לפנות אליהם הם בעלי אופי לוחמני יותר. באתר האינטרנט "חפשו את שלכם", פנה אנדרוסיב, פקיד משרד הפנים, לקרובי החיילים הרוסים. "תעשו כל מה שאתם יכולים כדי לעצור את המלחמה הזו, כדי שילדיכן, הבעלים והבנים שלכן לא ימותו במדינה שלנו", אמר.

בסרטון אחד, אדם שעיניו קשורות מדבר בטלפון שמוגש לאזנו ביד אחד משוביו. "אמא, אני שבוי באוקראינה", אומר האיש. "איך זה יכול להיות?" שואל קול נשי מופתע.

רוסיה כבר זמן רב מנסה להסתיר את סדר הגודל הפעילות הצבאית שלה באוקראינה, הכוללת את כיבוש חצי האי קרים ומעורבות צבאית ישירה במזרח אוקראינה עם חיילים לא לובשי מדים ב־2014 וב־2015.

בתחילה הרשויות הכחישו כל מעורבות, ואחר כך אמרו שאם היו באזור חיילים רוסים, הם היו שם בחופשה. כשאוקראינה לכדה יחידה של צנחנים, פקידים בכירים רוסים אמרו שהם איבדו דרכם ותעו באיזור הגבול.

הפעם, התקשורת הרוסית מצמצמת את ההתייחסות לפלישה וללחימה, ומשתמשת במכבסת המילים של פוטין "מבצע צבאי מיוחד" שנועד לעצור את מה שמוצג באופן שקרי כמתקפה אוקראינית.

"הקו החם שלנו מוצף"

כמה הורים של מגויסים רוסים וחיילי קבע שנשלחו לאוקראינה החלו מאבק לאתר את בניהם, לאחר שאיבדו איתם קשר מאז שהחלה הפלישה.

מועצת אימהות החיילים, עמותה רוסית, מקבלת שיחות בסניפיה בכל רחבי רוסיה מאנשים המבקשים ליצור קשר עם קרובי משפחתם.

"כבר איבדתי ספירה כמה אנשים התקשרו", אמרה סבטלנה גולוב, מנהלת הארגון. "אמא עלולה להתקשר, ואחר כך סבתא, ואבא, ואחיין, חברים וכל השאר. הקו החם שלנו מוצף, ואנחנו מנסים לדבר עם כולם ולהיות קשובים".

נינה פונומרבה, מנהלת מועצת אימהות החיילים בעיר הדרומית וולגוגראד, אמרה שהיא מקבלת לפחת 10 שיחות ביום מאז תחילת הפלישה הרוסית.

אישה אחת, אזרחית אוקראינה, ביקרה במשרד שלה בסוף השבוע וביקשה ממנה עזרה למצוא את בנה, שהיה מתקשר אליה כל יום מהבסיס שלו בקרים אבל מאז יום רביעי הפסיק להתקשר.