ישראל עשויה להעניק לפוטין כנסייה היסטורית תוך כדי מלחמה

ישראל סללה את דרכה של רוסיה כבעלת הזכויות על השטח, מחווה על שחרור נעמה יששכר • כעת תפוח האדמה הלוהט גולגל מבית המשפט לידי הממשלה, שתצטרך להכריע האם להעביר את השטח לבעלותה של רוסיה בעיצומה של מלחמה באוקראינה

כנסיית אלכסנדר בירושלים / צילום: Shutterstock
כנסיית אלכסנדר בירושלים / צילום: Shutterstock

 השופט מרדכי כדורי מבית המשפט המחוזי בירושלים החליט לבטל את רישום המקרקעין של חצר כנסיית אלכסנדר על שם ממשלת רוסיה, ולהשאיר אותה בידי ארגון OPS (החברה הארץ ישראלית הפרבוסלבית הקיסרית).

כעת נראה שבית המשפט לא הותיר בידיה של ממשלת ישראל הנוכחית ברירה אלא להכריע מי הבעלים של הקרקע בעיר העתיקה, שכבר עוררה משבר דיפלומטי חמור בין ממשלת רוסיה של ולדימיר פוטין לבין מדינת ישראל.

ממשלת רוסיה הגישה כבר בחודש אוגוסט 2017 בקשה לרישומה כבעלת הזכויות על הקרקע בפנקס השטרות הישראלי. יש לציין שבפנקסי המקרקעין העותמניים, השטח רשום על שמה של הממלכה הרוסית המפוארת.

באוקטובר 2020, ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו, סלל את הדרך עבור הקרמלין בעניין זה, כמחווה או שמא כתמורה עבור שחרור הצעירה הישראלית נעמה יששכר. נזכיר שיששכר הייתה כלואה בכלא הרוסי בגין אחזקת 9.5 גרם חשיש, ושוחררה לאחר שקיבלה חנינה מהנשיא ולדימיר פוטין.

נתניהו החליט אז שהסכסוך בין הפלגים הנוצרים בעניין הבעלות על הקרקע נכנס תחת הקטגוריה של "מקום קדוש" על פי החקיקה המנדטורית מלפני 100 שנה, וממילא סכסוך אודותיו איננו יכול להתברר בערכאה שיפוטית. לאחר החלטת נתניהו, המפקחת על רישום המקרקעין קיבלה את בקשת ממשלת רוסיה ורשמה את אותה כבעלת חצר אלכסנדר.

בנוסף, הממונה על מרשם המקרקעין דחה עררים שהוגשו על הרישום, וקבע ש"הפדרציה הרוסית", כלומר ממשלת רוסיה, היא מדינה ממשיכה. עוד קבעה הממונה שהפדרציה הרוסית הוכרה על ידי הגורמים הבינלאומיים ועל ידי הגורמים המוסמכים במדינת ישראל כ"מדינה ממשיכה" של הממלכה הרוסית המפוארת. לכן, במסגרת צו חידוש הרישום, הממונה טען שיש לרשום את הקרקע על שם הפדרציה הרוסית, ולא לעשות שימוש בשם "הממלכה הרוסית המפוארת" - שאינה קיימת עוד.

חלק מהמתנגדים לרישום המתחם על שם ממשלת רוסיה טענו שהעסקה התגבשה בעקבות שחרורה של נעמה יששכר מבית הכלא ברוסיה, לאחר שנכלאה, ככל הנראה, משיקולים פוליטיים גרידא. הממונה התייחס לטענה זו ברמיזה בלבד, וקבע כי אין הצדקה לקשור להליך חידוש הרישום עם ממימדים פוליטיים מדיניים, ושטוב עשתה המפקחת שלא נדרשה לטענות מסוג זה.

השופט קבע: הממשלה היא הגורם המוסמך

כעת, השופט כדורי התייחס בהחלטתו לרגישות הדיפלומטית האדירה הנוגעת לרישום המקרקעין. בפסק דין ארוך ומנומק כתב שמכיוון שנתניהו קבע שהקרקע היא מקום קדוש, אז הגורם המוסמך לקבוע מי הבעלים של האתר הקדוש איננו גורם מינהלי או בית המשפט, אלא ממשלת ישראל. לפיכך, הממשלה תצטרך להכריע בסוגיה תוך התחשבות בשיקולים דתיים, מדיניים ופוליטיים שונים.

ראש הממשלה הנוכחי, נפתלי בנט, הקים עוד ביולי 2021 ועדת שרים שתכריע בסוגיה, אולם חרף הזמן הרב שחלף, הוועדה כלל לא התכנסה.

השופט מרדכי כדורי / צילום: דוברות בתי המשפט
 השופט מרדכי כדורי / צילום: דוברות בתי המשפט

העותרים: "השתלטות בלתי חוקית של הרוסים"

את ארגון OPS, שהגיש את הערעור, ייצגו עורכי הדין שי גימלשטיין, אילן גולוד וישראל קליין ממשרד ש. הורוביץ ושות’. את המערערת השנייה בהליך, "האיגוד האורטודוקסי הפלסטיני", ייצגה עו''ד אתי וישניצקי.

עו"ד גימלשטיין מסר בתגובה: "ההחלטה מסכלת את ניסיון ההשתלטות הבלתי חוקי של הפדרציה הרוסית על חצר אלכסנדר, שאינה שייכת לה, ועל כך יש לברך. ההחלטה לא התייחסה אמנם לשאלת הזכויות המהותיות בנכס, אולם העובדות המשפטיות וההיסטוריות הן ברורות וחד משמעיות.

"לכן, אנו משוכנעים כי כל בירור אובייקטיבי, בבית משפט או בפני צוות שרים, יסתיים במסקנה הבלתי נמנעת כי מרשינו, ארגון ה-OPS, שבראשותו ניצב מר ניקולאי וורנוצוב הופמן, הוא הבעלים החוקי היחיד של חצר אלכסנדר".