לראשונה מאז 2008: ביקור ממלכתי של בכיר ישראלי בטורקיה

במסגרת ההפשרה ביחסים עם טורקיה, הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו מיכל יצאו לביקור במדינה • בהודעת בית הנשיא נאמר כי הרצוג יבקר באנקרה, שם יתקבל בטקס קבלת פנים ממלכתי בארמונו של נשיא טורקיה, ובאיסטנבול ייפגש הרצוג עם חברי הקהילה היהודית • הביקור הממלכתי האחרון של נשיא ישראלי בטורקיה היה בשנת 2003

נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: רפי קוץ
נשיא המדינה, יצחק הרצוג / צילום: רפי קוץ

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל יצאו לביקור ממלכתי בטורקיה, ביקור בעל חשיבות מדינית רבה, במסגרת ההפשרה ביחסי שתי המדינות. הרצוג יצא לביקור ביום רביעי ליומיים תוך שהוא נענה להזמנת נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ויבקר בבירה אנקרה ובאיסטנבול.

בהודעת בית הנשיא נאמר כי הרצוג יבקר באנקרה, שם יתקבל בטקס קבלת פנים ממלכתי בארמונו של נשיא טורקיה ובאיסטנבול ייפגש הנשיא עם חברי הקהילה היהודית.

הנשיא יצחק הרצוג יהיה המנהיג הישראלי הראשון לבקר בטורקיה מאז שנת 2008. הביקור הממלכתי האחרון של נשיא מדינת ישראל בטורקיה היה בשנת 2003. יצויין כי עם כניסת נשיא המדינה לתפקידו, התקשר נשיא טורקיה לברך על בחירתו, שיחה שהובילה לחידוש שיח בין המדינות לאחר שנים של נתק.

בביקור, המתואם עם ראש הממשלה, שר החוץ ומשרדיהם, ידונו המנהיגים בנושאים בילטרליים שונים ובכללם היחסים בין המדינות ובפוטנציאל להגברת שיתופי הפעולה בנושאים שונים בין המדינות ובין העמים.

כדי להרגיע את החששות אצל ידידות ישראל, יוון וקפריסין, ביקר הרצוג בשתיהן בשבוע שעבר, והבטיח כי ההתחממות עם טורקיה לא תהיה על חשבונן. אחד מהנושאים החשובים הוא סוגיית חיפושי הגז בצפון מזרח הים התיכון, כאשר טורקיה מונעת ומעכבת חיפושים בשטםים שמצפון לקפריסין בשל המחלוקת על קפריסין הטורקית והשטחים הימיים הכלכליים השייכים לה לטענת טורקיה.

ארדואן הפך לאורך שנות נשיאותו לאחד מהמנהיגים הבוטים ביותר נגד ישראל, יזם גינויים נגדה, ועודד פעילויות כמו הפלוטילה - המשט ב-2010, שנועד לכאורה להעביר סיוע לעזה, ובעימות שפרץ עם חיל הים נהרגו תשעה טורקים שהיו על אחת מהספינות - המאווי מרמרה.