הנפט הגיע ל-130 דולר לחבית: איך זה קרה ולאן הולך השוק?

רוכשים ממהרים לרכוש נפט גולמי זמין בטווח זמן קרוב כדי להחליף חביות רוסיות • תפוקת הנפט האמריקאית נשארה פחות או יותר בגרף שטוח מאז הסתיו סביב 11.6 מיליון חביות ביום, אבל ישנם סימנים לכך שיצרניות מגבירות קצב הפקה

הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Maksim Safaniuk
הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Maksim Safaniuk

רוכשי נפט הממהרים להחליף נפט גולמי רוסי משלמים פרמיות שיא על חביות נפט שניתן למסור עכשיו ולא אחר כך, ומשקפים חששות לגבי זה שאספקת הדלק בתקופה הקרובה תהיה מספקת וציפיות שהמחירים הגבוהים יותר יקטינו את הצריכה ויעודדו קידוח נוסף.

מחירים לחביות נפט גולמי שיימסרו באפריל עלו מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה וקונים החלו לדחות את הנפט של המדינה התוקפת. המחיר של נפט בארה"ב בשבוע שעבר עבר 110 דולר לחבית בפעם הראשונה מזה יותר מעשור ובמסחר שמחוץ לשעות המסחר בסוף יום ראשון, הגיעו המחירים עד 130 דולר לחבית לאחר מתקפות חדשות של הרוסים שגבו קורבנות אזרחיים רבים וגרמו למחוקקים אמריקאיים לדרוש מהממשל לאסור על יבוא נפט רוסי.

חוזים עתידיים למשלוח בחודשים הבאים עלו גם הם, אבל לא באותה רמה. כשחוזים עתידיים למשלוח בחודש הבא נסגרו ביום רביעי ב־110.60 דולר לחבית, החוזים למרץ הבא הגיעו ל־84.53 דולר. הפער הזה, 26.07 דולר, מעולם לא היה גדול יותר לטובת החודש הקרוב. המחירים סיימו את השבוע מעט קרובים יותר אחד לשני, אבל העלייה החדה ביום ראשון בערב בחוזים לטווח הקרוב רומזת על פער שיגדל בהמשך השבוע.

הדפוס הזה משתקף בשווקים בינלאומיים, שם המחיר העתידי ל־12 חודשים של נפט גולמי ברנט עבר גם הוא 20 דולר לחבית בשבוע שעבר בפעם הראשונה ואפילו יותר מזה ביום ראשון בערב, כשהחוזים העתידיים לחודש הקרוב עלו גם הם מעל 130 דולר לחבית.

"מדובר באגירת נפט", אמר האנליסט מ־RBC Capital Markets מייקל טראן. הוא מצביע על זינוק של 83% משבוע לשבוע במחירי ההחכרה של מיכליות גדולות מאוד במסלול בין המפרץ הפרסי לאסיה כעדות נוספת לכך שקונים משלמים כמה שצריך כדי לאגור נפט במקרה שהיצוא הרוסי יתייבש. "אנשים אומרים, 'תן לי כל מה שיש לך, אני אקנה כמה שאני יכול'", אמר טראן.

במשך כמעט 40 שנה של מסחר בחוזים עתידיים של נפט מערב טקסס, חביות עלו בממוצע 40 סנט יותר מחביות שנמסרו שנה אחר כך. הפער לעתים רחוקות היה גדול יותר מ־10 דולר לכל כיוון, וכשזה קורה, זה לרוב בגלל מלחמה, הוריקן, התרסקות של השוק או מגפה.

הפער הגדול ביותר שנרשם היה באפריל 2020, כשהכלכלה העולמית נכנסה לסגרים על מנת להאט את התפשטות הקורונה וחוזים עתידיים על נפט אמריקאי לחודש הקרוב נכנסו לתחום השלילי. החשש היה שצריכת הדלק יורדת מהר יותר מהקצב בו יצרניות הנפט יספיקו לסגור את הברזים, והוביל למסחר שבו סוחרים בעצם שילמו לקונים כדי לקחת מהם נפט. חוזים עתידיים לחודש הקרוב הגיעו למינוס 37.63 דולר לאחר מושב מסחר היסטורי אחד, וחוזים על חביות שנועדו להימסר שנה אחר כך נותרו מעל האפס במחיר של 34.35 דולר, והפער הכולל היה 71.98 דולר.

יצרניות בסופו של דבר הספיקו לעצור את הייצור לפני שמתקני אחסנת הנפט בעולם עלו על גדותיהם. כעת כשהכלכלות נפתחות מחדש, יצרנים - החל ממדינות אופ"ק ועד יצרני פצלי שמן בטקסס - איטיים למלא את הביקוש. חוסר האיזון ייבש את מאגרי הדלק בעולם וגרם לתחזיות בוול סטריט שחבית נפט תעלה 100 דולר בקיץ, עונת השיא מבחינת נהיגה.

מחירי נפט בתחום של סכומים תלת ספרתיים לחבית הגיעו מוקדם מהמצופה כשרוסיה שלחה טנקים לתוך אוקראינה. אנליסטים ואסטרטגים של וול סטריט מעלים את תחזיות המחיר אפילו גבוה יותר עתה שיצוא הנפט הרוסי נתפש על ידי רוכשים רבים כמוקצה מחמת מיאוס.

אופ"ק ובנות בריתה בשוק, כולל רוסיה, בחרו לשמור על כמות הייצור המוסכמת בקרטל על אף עליית המחירים.

תפוקת הנפט האמריקאית נשארה פחות או יותר בגרף שטוח מאז הסתיו סביב 11.6 מיליון חביות ביום, אבל ישנם סימנים לכך שיצרניות שונות מגבירות קצב כדי להשיג מחירים גבוהים יותר. בשבוע שעבר היו בארה"ב 519 אסדות הקודחות לצורך חיפושי נפט, לעומת 480 בתחילת השנה, כשמחיר הנפט עמד על 76 דולר לחבית, כך נמסר מחברת שירותי שדות הנפט Baker Hughes Co.

בהתחשב בזמן הנחוץ להשגת רישויים וקדיחת בארות, יכול לקחת בין שישה לתשעה חודשים לפני שקידוח רב יותר בארה"ב, אפילו עם תמריצים מהממשלה, יהווה תוספת משמעותית למלאי, כך אמרו אנליסטים ב־Jeffries. עד אז - ובהיעדר הסכמים דיפלומטיים שיאפשרו ליותר נפט לזרום ממדינות נפט כמו וונצואלה ואיראן - אנליסטים מאמינים שהמחירים ימשיכו לעלות עד שהצרכנים לא יוכלו לעמוד בהוצאה ויקטינו את הצריכה.

"אם השוק ימשיך לדחות את החביות הרוסיות תקופה ממושכת של זמן, יהיה לנו קשה לראות תסריט שבו המחירים לא מגיעים לנקודה בה הם עלולים לפגוע בביקוש", כתבו בהודעה ללקוחות אנליסטים מבנק ההשקעות Tudor, Pickering, Holt & Co. שמושבו בטקסס.

המחיר הממוצע של דלק בארה"ב הסתיים בפברואר על 3.608 דולר לגלון, עלייה של 28% לעומת שנה קודם לכן. חוזים עתידיים על דלק עלו בינתיים במרץ ב־20%, ומנבאים עוד צביטה במשאבת הדלק לאמריקאים הנאבקים באינפלציה בתקצוב כל משק הבית.

האתר GasBuddy, האוסף נתונים מלקוחות, תחנות דלק ותדלוק בכרטיסי דלקן בזמן אמת, הודיע ביום חמישי שהוא צופה שהדלק יגיע השנה לממוצע של 3.99 דולר לגלון ברחבי ארה"ב, לעומת תחזית של 3.41 דולר לגלון לפני הפלישה לאוקראינה.

פטריק דה האן, אנליסט הנפט הראשי ב־GasBuddy, אמר שמחיר השיא הממוצע, כ־4.10 דולר לגלון, שנקבע כשמחיר חבית נפט גולמי הגיע ל־150 דולר לחבית בזמן המשבר הכלכלי של 2008, היה שווה היום לכ־5.25 דולר לגלון בהתאמה לאינפלציה. כנראה יהיה צורך במחירים אפילו גבוהים מאלה על מנת לשנות את מנהגי הנהיגה של אמריקאים מספיק כדי באמת לפגוע בביקוש, בהתחשב בכמות הכסף שיש בידי הצרכנים וכמה הוצאות על צרכנות ממשיכות לעלות על אף האינפלציה הנרחבת, אמר דה האן.

"אני לא יודע אם הם יאטו השנה", אמר. "הכלכלה נמצאת במצב של הבשלה לכך שנהגים יתעלמו ממה שאנחנו רואים במשאבות בתחנות הדלק".