"אין תחליף": קנצלר גרמניה פוסל אפשרות לחרם אנרגיה על רוסיה

אתמול עידכן שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן כי ארה"ב נמצאת ב"דיונים פעילים" עם האיחוד האירופי על הפסקה של רכש נפט גולמי מרוסיה, בניסיון לפגוע כלכלית ברוסיה • קנצלר גרמניה אולף שולץ צינן את הדיונים, ורמז כי גרמניה לא תפסיק לרכוש גז טבעי, פחם ונפט מרוסיה, ככל האפשר

קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky
קנצלר גרמניה אולף שולץ / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

קנצלר גרמניה אולף שולץ צינן היום (ב') את הדיונים המתקדמים בין ארה"ב לאיחוד האירופי בנוגע לאמברגו אנרגיה על הכלכלה הרוסית, ואמר כי אין לה תחליף ורמז כי גרמניה לא תפסיק לרכוש גז טבעי, פחם ונפט מרוסיה, ככל האפשר. "נכון לעכשיו אין דרך אחרת (מלבד רכש דלקי מאובנים מרוסיה, א.א.) שתבטיח את אספקת האנרגיה האירופית לצרכי חימום, תחבורה, ייצור חשמל ותעשייה", אמר שולץ. גרמניה מייבאת קרוב למחצית מהגז הטבעי שלה מרוסיה, וכן נתח נכבד מהפחם שעדיין מפעיל תחנות כוח פחמיות לייצור חשמל.

שולץ הבהיר כי הממשלה הפדרלית "עובדת על תוכנית ליצור אלטרנטיבות לאנרגיה הרוסית", אך כי הדבר "לא יקרה בין-לילה". זוהי החלטה מודעת של הממשלה הגרמנית ציין, "להמשיך בפעילות המסחרית של חברות האנרגיה עם רוסיה". האיחוד האירופי וגרמניה בראשו הטילו סנקציות סלקטיביות על מגזר הבנקאות הרוסי, כך שהתשלומים בעבור יצוא האנרגיה הרוסי ימשיכו להתקבל במוסקבה.

אתמול עידכן שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן כי ארה"ב נמצאת ב"דיונים פעילים" עם האיחוד האירופי על הפסקה של רכש נפט גולמי מרוסיה, בניסיון לפגוע כלכלית במדינה בעקבות פלישתה לאוקראינה. ארה"ב מקבלת מיליוני חביות נפט גולמי מרוסיה, ולפי הערכות בשנת 2021 שילמה כ-18 מיליארד דולר למדינה תמורת נפט. גם האיחוד האירופי הוא לקוח משמעותי של נפט רוסי, אך בעיקר של גז שממשיך לזרום למרות המלחמה דרך הצינורות העוברים באוקראינה ובבלארוס.

"אנחנו נמצאים בעיצומן של שיחות פעילות עם השותפים האירופיים שלנו על איסור יבוא נפט רוסי למדינות שלנו, כאשר באותו הזמן נבטיח כמובן אספקה גלובלית סדירה של נפט", אמר שר החוץ אנתוני בלינקן בראיון לרשת NBC. ייתכן כי ארה"ב תפעל לאסור יבוא נפט מרוסיה, בעוד האיחוד האירופי וגרמניה ימשיכו לקבל גז טבעי בצינורות העוברים דרך אוקראינה, בלארוס ופולין.