בשנים האחרונות: צה"ל הפיל 4 מל"טים איראניים ששוגרו לשטחי ישראל

בהמשך לפרסום על הפלת שני מל"טים איראניים שהיו בדרכם לרצועת עזה, צה"ל מעדכן כי בשנים האחרונות יורטו 4 מל"טים איראניים ששוגרו לשטח ישראל

מל''ט  של התעשייה האוירית / צילום: יח''צ
מל''ט של התעשייה האוירית / צילום: יח''צ

בהמשך לפרסום אמש (א') על הפלת שני מל"טים איראניים שהיו בדרכם לרצועת עזה, צה"ל מעדכן כי בשנים האחרונות יורטו 4 מל"טים איראניים ששוגרו לשטח ישראל.

ההפלה הראשונה שעליה כבר דווח בעבר, אירעה בפברואר 2018 על ידי מסוק קרב של צה"ל. איראן שיגרה מל"ט מסוג "שאהד 141" משדה התעופה T4 בסוריה. המל"ט נשא חומר נפץ מסוג TNT וככל הנראה יועד לגורמי טרור באיו"ש. הוא יורט באמצעות מסוק קרב באזור עמק בית שאן. בתגובה - צה"ל השמיד אז את כלי הרכב שממנו שוגר המל"ט, ותקף 12 מטרות של מערך ההגנה האווירית הסורי ומטרות התבססות איראניות בסוריה.

לפני שנה יורטו 2 מל"טים איראניים מסוג "שאהד 197", ששוגרו בהפרש של מספר שעות זה מזה. המל"טים נשאו מטען אקדחים שיועדו לחמאס באיו"ש ובעזה. מטוסי קרב מסוג F-35I "אדיר" יירטו את שני המל"טים מעל שמי מדינות האזור, ובתיאום עם מדינות שכנות , והפרטים המדוייקים על כך לא נמסרו לפרסום.

במהלך מבצע שומר החומות במאי 2021 הופל מל"ט איראני ששוגר מאזור עיראק. הוא הופל באמצעים טכנולוגיים במרחב בקעת הירדן. המל"ט ששוגר היה מסוג "צמאד".

מצה"ל נמסר כי בשנים האחרונות איום המל"טים האיראניים הוא איום שהולך ועולה, ויש עדויות ברורות לשימוש האיראני במל"טים לצורכי תקיפה, איסוף מודיעין והעברות אמל"ח - לא רק מול ישראל, אלא גם נגד מדינות נוספות באזור (תקיפת אתרי הנפט של ערמקו בסעודיה, המתקפה על הבסיס האמריקני בא-תנף בסוריה, הפגיעה בספינה מרסר סטריט במפרץ עומאן ועוד).

אחד ממאפייני שיטת הפעולה החדשה של איראן הוא הניסיון לבדל את עצמה מפעולות טרור אלה, אך בצה"ל מדגישים כי איראן היא זו שמוציאה לפועל את הפעולות השונות, והיא מנסה לחמש את שלוחותיה באזור באלפי מל"טים, וכן לספק הכשרה מקצועית לכוחות בשטח.

בשל כך במסגרת התקיפות הישראליות בסוריה - הותקפו מטרות הקשורות לאיום המל"טים, ויצאו לפועל מבצעים להשמדת היכולות האיראניות בנושא. בהודעת צה"ל נאמר עוד כי איראן מפתחת יכולות וממקדת כוחות במערב איראן - משם תוכל לפעול נגד ישראל, ומדרום - שם היא פועלת מול מטרות במפרץ ובאוקיינוס ההודי.