לא חוף מבטחים: בזמן שהזהב עולה, הביטקוין יורד עם הבורסות

המלחמה באוקראינה נמשכת, וחוסר הוודאות מבריחה את המשקיעים לנכסים בטוחים • לצד הזינוק במחירי הסחורות, גם הזהב חוזר לקדמת הבמה ומחירו עלה לשיא שלא נראה מאז משבר הקורונה - מעל ל-2,000 דולר לאונקיה • הביטקוין לעומת זאת, שאותו התיימרו להכתיר כ"זהב הדיגיטלי", הצטרף למומנטום השלילי בשווקים

הביטקוין, שהתיימר להוית ''זהב דיגיטלי'', כבר לא מהווה חוף מבטחים / צילום: Shutterstock, Roman Bodnarchuk
הביטקוין, שהתיימר להוית ''זהב דיגיטלי'', כבר לא מהווה חוף מבטחים / צילום: Shutterstock, Roman Bodnarchuk

המלחמה באוקראינה נמשכת ואיתה עולה חוסר הוודאות שמבריחה את המשקיעים לנכסים בטוחים ומורידה בחדות את מחירי המניות. ההשפעה העיקרית על הכלכלה העולמית וגם על המשק המקומי כתוצאה משיבושי ההיצע מרוסיה ואוקראינה תורגש בשל חלקה המשמעותי של רוסיה בשוקי הסחורות, ובכלל זה בשוקי הגז, הנפט, המתכות והסחורות החקלאיות.

מלבד הדולר שעלה לצד הזינוק במחירי הסחורות, גם הזהב חוזר לקדמת הבמה, ומחירה של אונקייה עלה ביום שני לשיא שלא נראה מאז משבר הקורונה - מעל ל-2,000 דולר. הביטקוין לעומת זאת, שאותו התיימרו להכתיר כ"זהב הדיגיטלי", בוודאי על רקע משברים כמו מלחמה באירופה, דווקא יורד בימים אלה דומה לבורסות בעולם.

מלבד הזינוק במחירי הנפט והגז הטבעי, מחירי החיטה זינקו בכ-60% בשבוע האחרון, ומחיר הפחם שמשפיע על תעריף החשמל עלה ביותר מ160% השבוע ל418 היום.
העלייה במחירי הסחורות צפויה להחריף את הלחצים האינפלציוניים בסביבת בה האינפלציה גבוהה עוד לפני הפלישה של רוסיה לאוקראינה. בשוק צופים גל של התייקרויות במשק בשל העלייה במחירי חומרי הגלם שיתגלגלו מייקור עלויות הייצור, ועד לצרכן.

השקל בולם פחות את ההתייקרויות

הטלטלה בשווקים הביאה להיחלשות השקל, וככוחו של המטבע המקומי בבלימת ההתייקרויות העולמיות פוחת. פרוטוקול הריבית של בנק ישראל מישיבת חברי הוועדה המוניטרית שפורסם השבוע, הצביע כי בבנק ישראל מניחים כי פער הריביות מול ארה"ב הוא בין הגורמים לפיחות בשקל, ואת המתאם של שוק מניות לשער החליפין שנובע בעיקר מהגידורים של המוסדיים ציינו בבנק רק אחרי כן. אבל הקורלציה בין גידורי המוסדיים לשער החליפין מעולם לא הייתה נראית כה גבוהה.