חשש ממחסור בשל הסנקציות על רוסיה: מחיר הניקל זינק ביותר מ-200% תוך שבוע

הניקל, שמשמש בעיקר לתעשיית הסוללות, קפץ למחיר של יותר מ-80 אלף דולר לטונה, והמסחר בו בבורסת המתכות בלונדון הושבת • חלק מהסיבה: "שורט סקויז", לחץ של המוכרים בחסר שהימרו על ירידות לסגור במהירות את הפוזיציה המפסידה • רוסיה מספקת כ-10% מהצריכה הגלובלית של הניקל

מחיר הניקל זינק במאות אחוזים מאז הפלישה לאוקראינה / צילום: Shutterstock, Nanang Sugi
מחיר הניקל זינק במאות אחוזים מאז הפלישה לאוקראינה / צילום: Shutterstock, Nanang Sugi

אחרי העליות החדות במחירי הנפט, החיטה וסחורות נוספות, ה"כוכב" היומי הוא הניקל - שמחירו טס בעשרות אחוזים ולבסוף בורסת המתכות של לונדון (LME) עצרה את המסחר במתכת בשל העלייה החדה. 

הניקל זינק ב-66% לפני שהופסק בו המסחר, ובמבט שבועי המחיר נסק ביותר מ-200%. מתחילת השנה עלה מחיר הניקל כבר פי חמישה, והגיע ליותר מ-80 אלף דולר לטונה. בשעות הבוקר המוקדמות זינק מחיר הניקל ביותר מ-110% ועלה לראשונה אי פעם ל-100 אלף דולר לטונה, וזאת לאחר שגם אתמול מחיר הניקל המריא בכ-30%. הזינוק נובע בחלקו מ"שורט סקויז", לחץ של המוכרים בחסר שהימרו על ירידות לסגור במהירות את הפוזיציה המפסידה שלהם, בו מעורב בנק סיני מרכזי. 

העלייה נרשמת לאחר דיווחים שלפיהם משקיעים רבים ויתרו על החזקותיהם במתכת שמאוחסנת פיזית ברוסיה. רוסיה מספקת כ-10% מצריכת הניקל העולמית והסנקציות האחרונות עליה מאיימות על האספקה השוטפת ועלולות להביא למחסור בחומר הגלם. הדבר אילץ משקיעים עם פוזיציות שורט לקנות בחזרה פוזיציות.

הזינוק עורר שינוי בכללים באחת מבורסות הסחורות המובילות בעולם, לאחר שחלק ממחזיקי הפוזיציות התקשו לעמוד במימוש הביטחונות (מרג'ין קול). בורסת המתכות של לונדון העלתה את דרישת המרג'ין ב-12.5% ל-2,250 דולר לטונה, החל מסגירת המסחר ביום שלישי, והשעתה את המסחר בניקל למשך שארית היום. הבורסה הודיעה על ביטול של כל פעולת המסחר שבוצעו מחצות ועד 8:15 בבוקר ביום שלישי, השעה בה בוטל המסחר, וכן כי היא שוקלת סגירה של המסחר לכמה ימים. בצעד נדיר נוסף, הבורסה הודיעה כי היא מעכבת מסירה של חוזים מבשילים, שמועד פירעונם קרוב.

ברויטרס ציינו כי הפסקת המסחר בניקל מהווה את המשבר הגדול ביותר בבורסת המתכות האנגלית, שנוסדה לפני 145 שנה, מאז שסוחר מתאגיד סומיטומו היפני ניסה להפיל את שוק הנחושת בשנות ה-90, ולפני כן, בשנות ה-80, כאשר נרשמה הפסקת מסחר בת חמש שנים בפח.

ההתייקרות תגיע למכוניות החשמליות?

הניקל הוא מתכת חיונית לייצור סוללות, שבבים ואפילו מטבעות. סקטור המתכות הגלובלי חטף זעזוע בעקבות התפרצות הקורונה בעולם, אך על אף צפי ראשוני לתחילת ירידת מחירים בשנת 2022, לאור התמתנות במשבר הקורונה והתאזנות בין ההיצע לביקושים, המלחמה בין רוסיה ואוקראינה בולמת את ההתאוששות בתחום ואף מעמיקה את המשבר.

האנליסטית דינה קורשונוב מלידר שוקי הון מסבירה שרוסיה היא שחקנית משמעותית בתחום המתכות, והיא היצואנית הגדולה בעולם של אלומיניום, ניקל, פלדיום ופלטינה. "מתכות אלו, לצד חומרי גלם נוספים, משמשים למספר רב של תחומים, לרבות תעשיות ייצור של רכבים חשמליים (ניקל המשמש כחומר מפתח לסוללות), חיישנים וזיכרון (פלדיום), שבבים, ביטחון, תעופה, ועוד. השפעת העימות ניכרת במחירי המתכות, שזינקו מפרוץ המלחמה, כאשר מחירי הניקל והאלומיניום, לדוגמה, הגיעו לשיאים שלא נראו שנים רבות, לאור ירידה במלאים וחששות המשקיעים", אומרת קורשונוב.

בלידר מזכירים שגם במהלך 2021 חברות בסקטור המתכות נהנו מביצועים טובים, לרבות זינוק במכירות וברווחיות, הודות לחוסרים ולמחירים הגבוהים של חומרי הגלם. "העמקת המשבר בתחום, עשויה לתמוך בסביבת ביקושים חיובית ובתוצאות חזקות לחברות המתכות גם השנה", סיכמה קורשונוב.