לאחר שנים של התנהלות לא נכונה: המדינה נותנת למובטלים תמריץ ללמוד

ביטול הקיזוז של 30% בדמי האבטלה של מפוטרים שרוצים לעבור הכשרה או הסבה הוא בשורה אמיתית שנותנת להם אור ירוק לשדרג את עצמם מקצועית

לשכת התעסוקה. כעת נותר לממשלה אתגר אחד: לייצר הכשרות מקצועיות איכותיות / צילום: שירות תעסוקה
לשכת התעסוקה. כעת נותר לממשלה אתגר אחד: לייצר הכשרות מקצועיות איכותיות / צילום: שירות תעסוקה

עשרים שנה של עיוות בחוק - ושל פגיעה מתמשכת בכל מי שהיה מובטל בתקופה זו או אחרת במהלכן - הגיעו סוף-סוף לקיצן. כי מה רוצים מובטלים חוץ מעבודה? ללמוד ולהשתדרג מקצועית, כדי להבטיח לעצמם פרנסה ראויה ואופק תעסוקתי. אבל חוק שעבר בשנת 2002 השית עליהם "קנס": קיזוז של 30% מדמי האבטלה למי שיוצא לקורס מקצועי בסבסוד ממשלתי.

דמי האבטלה נמוכים משמעותית משכר עבודה. בגדול, הם מגיעים למקסימום של 80% מהשכר, כאשר מדובר בשכר נמוך יחסית, ופחות מכך ככל שהשכר גבוה יותר. כך שכמעט כל מי שנקלע למצב של אבטלה נאלץ להדק את החגורה. קיזוז נוסף של עוד 30% מדמי האבטלה המקוצצים הוא פוגעני לגמרי: איך אפשר להתקיים מהכנסה - גם אם זמנית - נמוכה כל כך?

שדרוג בחסר

זו אחת הסיבות המרכזיות לכך שבשני העשורים האחרונים מובטלים כמעט לא השתתפו בהכשרות. דווקא הם, שכל כך זקוקים לעבודה ושעולם העבודה כל כך זקוק להם, לא יכלו לשדרג את האפשרויות המקצועיות שלהם בגלל העונש האכזרי: לחם או הכשרה - במה אתם בוחרים?

במשך שני עשורים לא נמצאו בממשלות בישראל כוחות שיבטלו את רוע הגזרה. אני יכולה להעיד אישית, שהארגונים החברתיים פנו שנה אחר שנה לשרים ולחברי הכנסת בבקשה שיפעלו לשינוי המצב. משרד האוצר התנגד, ולא נמצאו פוליטיקאים שיילחמו את מלחמתם של המובטלים. מדובר הרי בענייני פרנסה של מובטלים - לרוב לא אוכלוסייה חזקה - ולא בחומר בערה לכותרות ראשיות בתקשורת.

עם פרוץ הקורונה, הבאנו את העיוות הזה לפתחה של הממשלה הקודמת. היה ברור שמדובר בעונש בלתי נסבל, בוודאי בתקופה שבה יותר ממיליון מובטלים ישבו בבית והכשרה או הסבה שתסייע להם לחזור לעולם העבודה חדש היה הדבר הנכון ביותר שאפשר וצריך היה להציע להם. הממשלה החליטה להשעות את הגזרה לשנה אחת, בהוראת שעה. אלפי מובטלים ניצלו את ההזדמנות והשתתפו בקורסים.

אלא שהוראת השעה פקעה בסוף 2021. מהמכללות להכשרות מקצועיות דיווחו על מובטלים שביקשו להירשם, אך משהבינו שדמי האבטלה שלהם יקוזזו ויתרו וביטלו את השתתפותם בקורסים.

התגייסות מרשימה

בחודשים האחרונים ביקשנו מהממשלה החדשה לבטל באופן קבוע, סופי ומוחלט את הקנס ההרסני הזה. התגייסות של חברי כנסת מכל סיעות הבית, הביאה לסיום העוול: ביטול החוק עבר במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. לא ייאמן שזה לקח כל כך הרבה זמן, אבל משמח שנמצאו בין מקבלי ההחלטות מי שנלחמו למען המובטלים.

ביטול העיוות בחוק מרגש את כל מי שעוסק בקידום תעסוקתי כיוון שהוא מהווה בשורה אמיתית למובטלים: סוף-סוף המדינה נותנת לכם אור ירוק ותמריץ להשתתף בהכשרות ובהסבות, ואף מובטל לא ייענש בלחמו ובכוסו על הרצון הטבעי החשוב ללמוד ולהשתדרג.

כעת נותר לממשלה אתגר אחד: לייצר הכשרות מקצועיות איכותיות במימון ממשלתי. זה לא פשוט כמו שזה נשמע, כי בעשרים השנים הללו גם מערך ההכשרות יובש ונחלש. אבל יש היום במשרד הכלכלה כוחות חדשים ומשמעותיים, שעובדים קשה כדי לייצר מסלולים חדשים, בשיתוף מעסיקים, להכשרות בכל ענפי המשק.

לטובת המובטלים, החברה והכלכלה בישראל, אנו מתפללים שהם יצליחו. הצלחתם - היא רווחתנו וצמיחתנו.

הכותבת היא מנכ"לית עמותת 121, המובילה את שותפות "המקפצה - המטה להשקעה במקצועות המחר"