עידן עופר ניצל הזינוק במניית איי.סי.אל למימוש של כ-220 מיליון דולר

בתוך פחות משנתיים זינק שווייה של ענקית הדשנים שבשליטת החברה לישראל פי 4 גם על רקע העלייה במחירי הסחורות, ובהן אשלג ודשנים נוספים שהיא מפיקה

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
עידן עופר / צילום: סיון פרג'

החברה לישראל, הנמצאת בשליטת עידן עופר, מנצלת את העלייה החדה במניות ענקית הדשנים איי.סי.אל (כיל לשעבר) ומכרה במהלך המסחר בניו יורק ביום שלישי נתח משמעותי מההחזקה שלה בחברה.

החברה לישראל מסרה בדיווח לבורסה כי על רקע ביקושים גבוהים מצד משקיעים גלובליים וישראלים היא מכרה כ-1.6% מההון של איי.סי.אל במחיר של 36 שקל למניה בתמורה כוללת של 726 מיליון שקל (כ-220 מיליון דולר).

ההפצה בוצעה בהנחה של כ-6.2% על מחירה בבורסה בת"א לאחר המסחר ביום שלישי. החברה לישראל תכננה להפיץ מניות תמורת כ-200 מיליון דולר אולם עקב "ביקושי יתר" של משקיעים מוסדיים היא הגדילה את היקף ההפצה, שאותה ניהלו ברק קפיטל חיתום לצד בנק אוף אמריקה וסיטיגרופ.

לאחר השלמת העסקה, נותרה החברה לישראל עם 44.1% מההון של איי.סי.אל, בשווי של כ-22 מיליארד שקל. זאת, לאחר שמניית איי.סי.אל הכפילה את ערכה בתל אביב בשנה האחרונה ומתחילת יולי 2020 זינק שווייה פי 4. בעקבות הפצת המניות ירד מחיר המניה של איי.סי.אל ב-6% (למחיר העסקה) המעמיד את שווי החברה על כ-46 מיליארד שקל, שנייה רק לבנק לאומי בבורסה בת"א.

 
  

הערכות לכך שמחיר האשלג ימשיך לטפס

איי.סי.אל נהנתה בשנה האחרונה בעיקר מהעלייה במחירי הסחורות ובהן אשלג ודשנים נוספים שהיא מפיקה (בעיקר פוספט, ברום ומוצרים שנשענים עליהם). בחודש שעבר דיווחה חברה על צמיחה של 38% בהכנסותיה לשנת 2021, שהסתכמו אשתקד ב-7 מיליארד דולר. הרווח הנקי לבעלי המניות זינק ל-783 מיליון דולר, לעומת 24 מיליון דולר בלבד בשנת 2020.

את הרבעון הרביעי אשתקד סגרה החברה עם רווח נקי לבעלי המניות של 283 מיליון דולר, וזאת לעומת 65 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל ב-2020. הכנסות החברה גדלו ברבעון הרביעי ב-55% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-2.03 מיליארד דולר. עוד עולה מתוצאות הרבעון, כי הרווח הגולמי קפץ ב-112% ל-857 מיליון דולר והרווח התפעולי צמח ל-461 מיליון דולר, לעומת 139 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020.

על רקע המשבר הנוכחי בין רוסיה ואוקראינה, ישנם אנליסטים המעריכים שמחירי האשלג ימשיכו לטפס, ועשויים להתקרב לשיא כל הזמנים - כ-1,000 דולר לטונה, לעומת מחיר נוכחי של כ-600 דולר. האנליסטים של בנק אוף אמריקה פרסמו לאחרונה סקירה, שבמסגרתה הם מציינים כי המצב באוקראינה ובבלארוס והסנקציות של המערב על חברת בלארוסקלי ימשיכו לתמוך בעליית מחירי האשלג בעולם. בלארוסקלי נמצאת בשליטת ממשלת בלארוס, והיא מפיקה בין השאר גם אשלג, ומספקת כ-18% מצריכת האשלג העולמית.

"הפקת הגז מכריש מתעכבת בשל הקורונה"

חברה אחרת מקבוצת החברה לישראל של עופר, בזן, עדכנה השבוע כי לאור העיכוב שחל באספקת הגז הטבעי על-ידי חברת אנרג'יאן (אמורה להתחיל במהלך החצי השני של 2022) ולנוכח עליות חדות שחלו בעת האחרונה במחירי נפט גולמי וגז טבעי בעולם, רכישת גז טבעי לתקופה שבין 1 במאי השנה ועד לתחילת אספקת הגז על-ידי אנרג'יאן תיעשה במחיר שצפוי להיות גבוה משמעותית ממחיר הסכם גישור שחתמה בזן מול השותפות בקידוח תמר. לפיכך, "לעיכוב במועד תחילת הזרמת הגז הטבעי מאנרגי'אן עלול להיות השפעה מהותית לרעה על תוצאות הקבוצה בשנת 2022". מניית בזן רשמה בשנה האחרונה עלייה של 46% ושוויה של החברה בבורסה מגיע לכ-3.7 מיליארד שקל. 

הפקת הגז הטבעי ממאגר כריש על-ידי אנרג'יאן הייתה אמורה להתחיל בסוף 2021, אלא שלאחר מכן עדכנה החברה על עיכוב, לפיו ההפקה תתחיל באמצע 2022. בדיווחי החברה נימקה הנהלת אנרג'יאן את הסיבה לעיכוב במגפת הקורונה שהקשתה על הפעילות התפעולית כחלק מהפקת הגז.

אנרג'יאן חתמה בסה"כ על 18 הסכמי מכירת גז לאספקה של כ-7.2 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז טבעי לשוק הישראלי, המהווים קרוב ל-100% מכלל היקפי עתודת הגז במאגר. עקב העיכובים באספקה נאלצה החברה לפצות חלק מלקוחותיה בעשרות מיליוני דולרים.

בסוף השבוע שעבר מכרה הקרן הזרה ת'רד פוינט, אשר החזיקה ב-9.5% ממניות אנרג'יאן (הנסחרת בלונדון ובת"א) את כל החזקותיה בחברה תמורת כ-170 מיליון פאונד (225 מיליון דולר). את ההפצה ביצעו ברק קפיטל חיתום ובנק אוף אמריקה.

אנרג'יאן היא חברה זרה העוסקת בחיפושי נפט וגז ברחבי העולם ומחזיקה במאגרי הגז "תנין" וכריש" בישראל. מכירת המניות של ת'רד פוינט התרחשה לאחר זינוק של יותר מ-20% שרשמה מניית אנרג'יאן מתחילת הנה לנוכח נסיקת מחירי הנפט והגז, לשווי חברה של מעל 8 מיליארד שקל.