התעשיות הביטחוניות שמרוויחות ממלחמת רוסיה-אוקראינה

הצפי להגדלה משמעותית בתקציבי הביטחון של מדינות רבות בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה עשוי לתת דחיפה לתעשיות הענק הביטחוניות, שאת סימניה אפשר לראות כבר כעת • הנה כמה חברות בולטות שחשופות לפעילות בשוק הביטחוני באירופה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בביקור במתקן של חברת BAE Systems באנגליה / צילום: Associated Press, Christopher Furlong
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בביקור במתקן של חברת BAE Systems באנגליה / צילום: Associated Press, Christopher Furlong

הפלישה הרוסית לאוקראינה, שהחלה לפני קצת יותר משבוע, יצרה טלטלה משמעותית בשוקי ההון בעולם ובארץ, פגעה בצורה רוחבית בביצועי המדדים הבולטים, וסביר להניח שגלי ההדף שלה עוד ימשיכו ללוות את המשקיעים בתקופה הקרובה, ואף מעבר לכך.

מול ההשלכות השליליות הרוחביות הצפויות בעקבות השינויים הדרמטיים במצב הגיאו-פוליטי העולמי, יש גם לא מעט חברות שהמצב הנוכחי צפוי דווקא לתרום לביצועיהן.

אחד מענפי הפעילות הצפויים ליהנות מכיוון חיובי בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה הוא תחום התעשיות הביטחוניות - בשל הצפי להגדלה משמעותית בתקציבי הביטחון של מדינות רבות ברחבי הגלובוס.

 

תעשיית הביטחון העולמית, עוד לפני הקפיצה האדירה הצפויה בה בעקבות הידרדרות המצב הגיאו-פוליטי העולמי, היא תעשיית ענק, עם היקפי הוצאות ממשלתיות בתחום המגיעים למאות מיליארדי דולרים בכל שנה.

גרמניה מוסיפה 100 מיליארד אירו לתקציב הצבא

את הדוגמה המובהקת ביותר לצמיחת הפעילות הניכרת נוכח המלחמה הנוכחית באירופה סיפקה גרמניה, שהודיעה בימים האחרונים על תוספת תקציב מיידית של 100 מיליארד אירו לכוחות הצבא שלה - בערך כפול מתקציב הביטחון השנתי הנוכחי שלה.

זאת נוסף על החלטתה להגדיל את שיעור ההשקעה השנתי בתקציב זה לכ-2% מהתוצר הכלכלי, לעומת כ-1.5% בשנת 2021 (לפי נתוני נאט"ו), ובהתאם לדרישת ארגון נאט"ו, אחרי כמה שנות לחץ בעיקר מארה"ב, שהתגבר בימי כהונת הנשיא האמריקאי הקודם, דונלד טראמפ.

אחרי שבמהלך כהונת טראמפ תקציבי הביטחון האמריקאיים עלו משמעותית, ונראה שכעת גם שאר המדינות החברות בנאט"ו הולכות לאותו כיוון.

בפועל, על פי דיווחים בסוכנויות הידיעות, גרמניה כבר ביצעה משלוחי נשק ומערכות לחימה מגוונות לאוקראינים, ובקנה נמצאים משלוחים נוספים.

 

גרמניה אינה לבדה במערכה, ומדינות בולטות נוספות דוגמת בריטניה הודיעו על כוונתן להגדיל בצורה ניכרת את הוצאותיהן על תחום הביטחון, בעקבות המצב ובעקבות הלחץ האמריקאי.

חדשות אלה ואחרות העניקו דחיפה מיידית ומשמעותית למניות יצרניות ומשווקות מוצרי הביטחון ותעשיות סמוכות, שזינקו בבורסות בשיעורים חדים למדי, שבמקרים רבים הצטברו לשיעורים דו-ספרתיים תוך ימים ספורים.

זאת נוכח הצפי לשיפור בהיקפי הפעילות והתוצאות הכספיות שלהן, גם בטווח הזמן המיידי וגם בטווח הזמן הבינוני, בזכות קבלת הזמנות חדשות למוצרים והגדלת הזמנות קיימות.

מוקדי מתיחות נוספים בעולם

עיני העולם נשואות גם למוקדי מתיחות נוספים, העלולים להתפתח לזירות עימות בין מדינות ולהוביל לטלטלות נוספות - מה שעשוי לספק תמיכה נוספת לחברות התעשייה הביטחונית גם בטווח זמן ארוך יותר.

במוקד ניצבת המתיחות הגואה בין סין לטייוואן, כמו גם בין ישראל ומדינות המערב מול איראן, וכן על הפרק ניצבים המתחים בין מדינות מזרח אסיה וארה"ב מול האיום הגרעיני של צפון קוריאה.

בארץ מי שתפסה את עיקר הכותרות על רקע הצפי לעלייה בביקושים למוצרי ביטחון הייתה חברת אלביט מערכות , שמנייתה הציגה זינוק בשיעור דו-ספרתי ושלחה אותה להיסחר ברמת שיא חדשה.

בישראל אלביט מערכות נתפסת כספינת הדגל בשוק המוצרים הביטחוניים, מבחינת היקפי פעילות ושווי - אולם בשוק האירופי נסחרות לא מעט חברות ענק נוספות, עם פוטנציאל משמעותי להגדלת נפחי פעילות ורווחיות.

במוקד ניצבות בין היתר חברות תעשייה ביטחונית החשופות לפעילות השוק הביטחוני באירופה - נוכח הרחבת ההשקעות המשמעותית המתוכננת בגרמניה ובקרב עמיתותיה האירופיות בנאט"ו, ולהלן כמה מהבולטות שבהן.

חברת Rheinmetall  - יצרנית כלי רכב ונשק גרמנית. גרמניה ניצבת בלב הכותרות בקשר להגדלת תקציבי הביטחון שלה. מניית Rheinmetall מציגה זינוק יוצא דופן של יותר מ-40% תוך כשבוע, ותשואה פנומנלית של 59% כמעט בחודש האחרון.

גם בפרספקטיבה נרחבת יותר, ביצועי המניה חמש שנים לאחור טובים מביצועי השוק הגרמני בתקופה זו, ולמרות העליות האחרונות, תמחור המניה מעיד כי עוד יש לה פוטנציאל, עם צפי לצמיחה בשיעורים דו-ספרתיים ברווחיה. על פי ההערכות, כשליש מהכנסותיה של Rheinmetall כיום מקורן בחוזים מול הממשל הגרמני, וכבר בחודש פברואר החברה הציגה תוצאות שיא לשנה הפיסקאלית האחרונה.

Thales SA  - חברת האלקטרוניקה הצרפתית העוסקת במערכות מידע חיוניות ובשירותים לשוקי האבטחה והביטחון הלאומי, הציגה בימים האחרונים עלייה חדה בתוצאותיה הכספיות לסיכום שנת 2021 - כל זאת עוד לפני הדחיפה שהיא עשויה לקבל נוכח מצב השווקים.

במבט על השנה הנוכחית, בחברה הצרפתית צופים צמיחה בשיעור של כ-11% ברווחיה (לפני מס), ובשלב זה מעריכים שם כי הכנסותיה בעקבות הידרדרות המצב הביטחוני באירופה יגדלו בכ-100 מיליון אירו - אחרי שב-2021 הכנסותיה הסתכמו בכ-16 מיליארד אירו.

נוכח תוצאותיה והצפי החיובי קדימה, בחודש החולף מניית Thales SA טיפסה ב-41%. החברה עלתה לכותרות בשבועות האחרונים בקשר לרכישה אפשרית של חברה המספקת שירותים טכנולוגיים (Atos), בעיקר בזכות עסקי הגנת הסייבר שיש לחברה הנרכשת, תחום שבו היא מזהה פוטנציאל, כמו גם בתחומי התעופה וההגנה - תחומים שגם בהם היא פועלת לאתר רכישות פוטנציאליות.

BAE Systems  - החברה הביטחונית הבריטית הבינלאומית למוצרי ביטחון צופה עלייה משמעותית בהכנסותיה בשנה הנוכחית, בעקבות המצב ונוכח הצפי להגדלת תקציבי הביטחון של מדינות רבות באירופה.

BAE דורגה בשנים האחרונות כיצרנית הנשק הרביעית בעולם מבחינת היקף ההכנסות השנתי, והיא נחשבת לספקית הציוד הביטחוני הגדולה ביותר באירופה, ולאחת משש ספקיות הציוד הביטחוני הגדולות למשרד ההגנה האמריקאי.

לצד עסקי הביטחון המסורתיים שלה, הניצבים ככל הנראה לפני צמיחה, עוד נודע בימים האחרונים, כי החברה הקימה עסק חדש של בינה מלאכותית, שיתמקד בסיוע ללקוחות לפעול באופן מאובטח ויעיל בעולם הדיגיטל, וזאת נוכח הדרישה הגוברת מצד הלקוחות לאסוף, לעבד ולנהל נתונים מורכבים.

MTU Aero Engines  - מניית יצרנית מנועי המטוסים הגרמנית מציגה חודש לאחור טיפוס של קצת יותר מ-2% - נאה כשלעצמו, בייחוד נוכח התנודתיות הגבוהה בשווקים, אולם ביצוע זה מותיר אותה מאחור ביחס לזינוקים שהציגו רבות מעמיתותיה בענף.

ואולם, נראה כי מחירה הנוכחי מגלם פוטנציאל משמעותי, כך שתשע מבין 13 בתי השקעות וגופי אנליזה זרים העוקבים אחרי המניה מעניקים לה המלצת "קנייה".

MTU Aero עוסקת בפיתוח, בייצור ובשיווק מנועי מטוסים ורכיבים למנועים, בעיקר לתעשיות הצבאיות. לצד צמיחה אורגנית שהיא מציגה בעסקיה הקיימים, החברה גם מחפשת אפיקי התרחבות נוספים באמצעות רכישות ושיתופי פעולה, וכך לדוגמה, בשנת 2020 נכנסה למיזם משותף עם ענקית התעופה לופטהנזה.

הכותב הינו בעל רישיון ניהול תיקים במגדל ניהול תיקי השקעות (1998) בע"מ, מקבוצת מגדל שוקי הון. לכותב ו/או לקבוצת מגדל שוקי הון ו/או לחברות קשורות אליה יש עניין אישי בנושא ו/או אחזקות בנכסים המוזכרים בכתבה ו/או משתייכים לסקטורים המוזכרים בה, והם מנהלים ו/או עשויים לנהל מכשירי השקעה בסקטורים המוזכרים בכתבה, אשר השקעותיהם יכללו ניירות ערך/נכסים פיננסיים המשתייכים לסקטורים אלה.