ברקע המלחמה באוקראינה וחודש לפני פסח: עלייה במחירי הקמח

יצרנית הקמח שטיבל מודיעה על העלאת מחירי הקמח באופן מיידי, ומתריעה כי "במקרה ששוק הסחורות לא יחזור למצבו טרם פרוץ המלחמה, אנו צופים עלייה נוספת בשיעור של עשרות אחוזים שתחול גם היא בשבועות הקרובים" • מנכ"ל טעמן: "מרגישים את המלחמה באירופה כבר כאן"

קמח. עליית מחירים בצל המלחמה באוקראינה / צילום: Shutterstock
קמח. עליית מחירים בצל המלחמה באוקראינה / צילום: Shutterstock

יצרנית הקמח שטיבל הודיעה הערב (ד') על העלאת מחירי הקמח באופן מיידי. במכתב ששלחה ללקוחותיה כתבה החברה כי החל ממחר, 10 במרץ, תתבצע ההתייקרות, ואחוז השינוי יעודכן במהלך הימים הקרובים.

במכתב מסבירה שטיבל כי "לאור ההתייקרות המתמשכת הנובעת מקנסות המתנת אוניות וחוסר תפקוד בנמלים, עלויות אנרגיה, חשמל, דלקים ועלויות שוטפות נוספות שחווינו כולנו, ניאלץ לבצע התייקרות במחירי הקמח באופן מיידי ומיד עם תחילת החודש.

"בנוסף, חשוב לציין כי המלחמה בין רוסיה לאוקראינה גרמה גם היא לעליות דרסטיות במחירי חומרי הגלם, ושיעור העליות הגיע לשיא של 14 השנים האחרונות. אנו תקווה שאירוע זה יסתיים במהרה, ושוק הסחורות יחזור לטווח מחירים נורמטיבי".

עוד מתריעה החברה במכתבה כי "במקרה ששוק הסחורות לא יחזור למצבו טרם פרוץ המלחמה, אנו צופים עלייה נוספת בשיעור של עשרות אחוזים שתחול גם היא בשבועות הקרובים".

בכיר באחת מרשתות המזון אמר לגלובס "אכן קיבלנו את המכתב, ואנו מנסים לדחות את רוע הגזירה". 

"מרגישים את המלחמה באירופה"

"אנו מרגישים את המלחמה באירופה כבר כאן", אמר מנכ"ל טעמן, דרור חיים. "רוסיה ואוקראינה הן יצרניות החיטה מהמובילות בעולם, ובעקבות המלחמה אין יותר אספקה של קמח ממדינות אלה. החברות המייבאות חיטה מרוסיה ואוקראינה נאלצו לפנות לחברות חלופיות במדינות אחרות על-מנת לספק למדינתן קמח, דבר שכמובן יוצר לחץ, מכיוון שהביקוש למעשה גדל על ההיצע של יצרניות הקמח, מה שגורם לעליית המחירים.

"בטעמן מייבאים פסטה מטורקיה, שם היצרנים שינו את המחירים שהורגלנו אליהם בעקבות הביקוש לקמח. השינוי אפילו ניכר באופן ההתקשרות מולנו. אם עד עכשיו התנהלנו מול חוזה רבעוני של אספקה ומחיר, כעת בטעמן נאצלים לעמוד מול חוזה חודשי עם מחירים גבוהים יותר שיתעדכנו מדי חודש.

"המצב החדש עלול להביא לעליות מחירים נוספות בהמשך. מחיר הקנייה שלנו עלה ב-8%, אבל בשלב זה אנחנו נמנעים מעליית מחירים. אנו ערים ליוקר המחיה בארץ וכמו תמיד שמים לנגד עינינו את טובת הצרכנים ואת היכולת של כל משפחה בישראל לחיות ולאכול בכבוד ובמחירים שווי כיס".

לפי נתוני משרד החקלאות האמריקאי, 29% מיצוא החיטה העולמי מגיע מאוקראינה ומרוסיה. בישראל, נכון לשנת 2020, אוקראינה מוקמה במקום ה-27 בהיקף הסחר בין שתי המדינות, בהיקף כולל של כ-776 מיליון דולר.