ריטיילורס | ניתוח

בין נייקי לפוט לוקר: מדוע הצטננה התלהבות המשקיעים מחברת מותגי הספורט של פוקס

לאחר שכבר הכפילה את מחירה מההנפקה אשתקד, סובלת לאחרונה מניית ריטיילורס ממומנטום שלילי, שהתגבר בעקבות שינוי אסטרטגי במדיניות נייקי והשפעתה על פוט לוקר - שני המותגים המרכזיים שלה • לאור הודעת החברה, קשה לקבוע בוודאות האם חשש המשקיעים מוצדק

חנות פוט לוקר / צילום: גל אלגרה הרוש
חנות פוט לוקר / צילום: גל אלגרה הרוש

מניית רשת חנויות הספורט והאופנה ריטיילורס  ירדה מתחילת השנה ב-26%. עם זאת, גם לאחר הירידה, מציגה המניה תשואה חיובית של כ-48% מאז הונפקה בבורסה במאי 2021. זאת כאשר מדד ת"א 90 הניב בתקופה זו תשואה של כ-19% בלבד.

ריטיילורס, שבשליטת קבוצת פוקס  שמוביל המנכ"ל הראל ויזל, עוסקת במכירה קמעונאית של מוצרי הנעלה, הלבשת ספורט ואביזרי ספורט וכן אופנת פנאי, באמצעות רשת חנויות המופעלות על-ידה בישראל, בקנדה ובאירופה. נכון לסוף ספטמבר 2021 הפעילה ריטיילורס 50 חנויות של המותג נייקי, 74 חנויות פוט לוקר ו-8 חנויות דרים ספורט.

אחת הסיבות לירידה האחרונה במניית ריטיילורס, נובעת משינוי אסטרטגי במדיניות של נייקי והשפעתה על אספקת המוצרים לחברת פוט לוקר העולמית. ב-25 בפברואר השנה עדכנה פוט לוקר, כי בעקבות שינוי במדיניות נייקי והתמקדותה בערוצי השיווק הישירים לצרכן (חנויות נייקי ואונליין), צפויה ירידה בשיעור הרכישות מנייקי בפוט לוקר, מכ-70% ל-כ-60%.

בעקבות המדיניות החדשה של נייקי, הדגישה פוט לוקר כי בכוונתה לנקוט צעדים במהלך 2022 לטובת המשך הצמיחה בטווח הארוך, ובהם הגדלת מגוון המוצרים ושינוי תמהיל הספקים שלה. עם זאת, לנוכח המצב החדש סיפקה הנהלת פוט לוקר העולמית תחזית לירידה של 8%-10% במכירות של פוט לוקר ממקורות זהים (Comparable Sales Growth) בשנת 2022, וזאת ביחס לנתוני שנת 2021.

הערכות ותחזיות פוט לוקר למצב החדש הובילו את הנהלת ריטיילורס להערכה כי אם וככל שהן אכן יתממשו, הרי שעשויה להיות לכך השפעה שלילית על ההכנסות מחנויות פוט לוקר שמפעילה ריטיילורס בישראל ובאירופה, בדומה להערכות פוט לוקר.

 

מנגד, הדגישה ריטיילורס כי למדיניות החדשה של נייקי עשויה להיות השפעה חיובית על ההכנסות מחנויות נייקי שמפעילה ריטיילורס בישראל, קנדה ואירופה, וזאת בגלל המיקוד של נייקי בערוצי השיווק הישירים.

לאור זאת, הדגישה הנהלת ריטיילורס כי אין באפשרותה להעריך בשלב זה את אופן ומידת השפעות מנוגדות אלו על תוצאות פעילות החברה בכללותה. את המשקיעים אמירה זו פחות שכנעה והם הפילו את מניית ריטיילורס ביותר מ-10% מאז שנמסרה.

חנויות נייקי מניבות הכנסות גבוהות יותר

ריטיילורס, בניהולו של דובי שנידמן, השלימה הנפקה ראשונית בת"א במאי 2021, שכללה גיוס של 477 מיליון שקל לריטיילורס עצמה והצעת מכר מצד בעלת המניות לאומי פרטנרס, בהיקף של 94 מיליון שקל. בחודשים הבאים טיפסה מניית החברה במהירות, עד שלקראת סוף השנה החולפת הכפילה את המחיר מההנפקה.

הירידה שהתרחשה במניה בחודשים שאחר כך מעמידה את שווייה הנוכחי של ריטיילורס על  כ-3.8 מיליארד שקל, כאשר לחברה היו בסוף ספטמבר 2021 מזומנים וניירות ערך סחירים בסכום נטו (בניכוי חוב בנקאי) של כ-690 מיליון שקל. משנה הזהירות בו נקטו המשקיעים לנוכח המצב החדש נראה לכאורה מובן, לאחר עלייה כה חדה במניה מאז ההנפקה, אולם לאור הודעת החברה קשה לקבוע בוודאות האם אכן מוצדק.

מהדוחות הכספיים של ריטיילורס לרבעון השלישי של 2021, עולה כי חנויות נייקי מניבות לה הכנסות גבוהות יותר עם שיעורי רווח גבוהים מאלה שמניבות חנויות פוט לוקר. 50 חנויות נייקי הניבו ברבעון השלישי הכנסות של 198 מיליון שקל (צמיחה של 73%), רווח גולמי של 109 מיליון שקל (55% מההכנסות) ורווח תפעולי של 45 מיליון שקל (22.5% מההכנסות).

 

מנגד, הניבו 74 חנויות פוט לוקר ברבעון השלישי הכנסות של 125 מיליון שקל (צמיחה של 44% לעומת רבעון מקביל), רווח גולמי של 59.9 מיליון שקל (48% מההכנסות) ורווח תפעולי של 7 מיליון שקל (5.6% מההכנסות). גם קצב הצמיחה בחנויות נייקי היה ברבעון השלישי של 2021 גבוה יותר מזה שהציגו חנויות פוט לוקר.

ריטיילורס פועלת להרחבת בסיס ההכנסות

על-פי נתוני החברה צמחו ההכנסות בחנויות הזהות של נייקי ברבעון השלישי ב-49.3% ל-83.8 מיליון שקל לעומת הרבעון המקביל. לשם השוואה, הציגה פוט לוקר באותה התקופה צמיחה של 22.3% ל-62.2 מיליון שקל בחנויות הזהות שלה.

בריטיילורס מדגישים, כי החנויות ששימשו לצורך חישוב המכירות הזהות הן רק חנויות אשר פעלו באופן רציף וסדיר במהלך כל התקופות הרלבנטיות בשנים 2021-2019 ואשר לא חל שינוי כלשהו בשטחן. כזכור, במהלך השנתיים האחרונות הוטלו בארץ ובעולם סגרים לבלימת התפרצות מגיפת הקורונה, אשר הובילו לשיבושים בפעילויות חנויות הרחוב, הקניונים ומרכזי המסחר הפתוחים. כך למשל, נתוני הרבעון השלישי כללו רק את פעילותה של נייקי בישראל ובקנדה ואת פעילות פוט לוקר בישראל. 

בסך-הכול הציגה ריטיילורס בתשעת החודשים הראשונים של 2021 צמיחה של 41.6% ברווח נקי (בנטרול שיערוך אופציה) ל-51.6 מיליון שקל, וצמיחה של 49.3% ברווח הנקי ברבעון השלישי ל-32 מיליון שקל.

בריטיילורס ממשיכים להרחיב את פעילות החברה, ועד סוף השנה הנוכחית מתכננת החברה להגיע ל-69 עד 74 חנויות נייקי (לעומת 50 בסוף ספטמבר 2021). עיקר התוספת אמורה להגיע מפתיחת חנויות נוספות באירופה.

מספר חנויות פוט לוקר אמור לצמוח עד סוף 2022 ל-107 עד 117 (לעומת 74 בסוף ספטמבר 2021), גם כן הודות לפתיחת חנויות נוספות באירופה. כמו כן מתוכננת פתיחה של עוד 4 סניפי דרים ספורט בישראל, מעבר ל-8 שפועלים כיום.

מעבר לכך, עוסקת הנהלת ריטיילורס גם בהרחבת מגוון הפעילויות של החברה והגדלת בסיס ההכנסות שלה. כך, למשל, לפני כשלושה חודשים ריטיילורס בהסכם מחייב עם חברת קונברס האמריקאית, לקבלת זכויות ההפצה של מוצרי המותג קונברס בישראל לתקופה של 4.5 שנים, החל מה-1 ביולי 2022.

במקביל, התקשרה ריטיילורס במהלך דצמבר גם הסכם מחייב לרכישת הבעלות על קבוצת אנרג'ים הישראלית תמורת 34 מיליון שקל. אנרג'ים עוסקת בתחום היבוא והשיווק של ציוד ספורט וכושר לשימוש ביתי ולחדרי כושר מקצועיים.

אושר תגמול הוני של 15 מיליון שקל להראל ויזל בריטיילורס

בחודש שעבר החליטה האסיפה הכללית של ריטיילורס לאשר את הצעת החברה להעניק חבילת תגמול ליו"ר הראל ויזל, מבעלי השליטה בקבוצת פוקס ומי שמוביל את עסקיה. בגין שירותיו כיו"ר דירקטוריון פעיל של ריטיילורס, יזכה ויזל לתשלום חודשי קבוע של 55 אלף שקל בתוספת מע"מ וכן למניות חסומות בשווי כלכלי המוערך ב-15 מיליון שקל. המניות יבשילו בשלוש מנות שוות בין השנים 2024-2026.

בקרב בעלי המניות שהשתתפו בהצבעה ולא סווגו כבעלי עניין אישי בה, זכתה ההצעה לרוב של 83.4%. חברת פוט לוקר העולמית, המחזיקה ב-10% ממניות ריטיילורס, תמכה גם היא בחלוקת המניות החסומות לויזל (אשר מחזיק יחד עם שני אחיו בכ-20% ממניות פוקס, בשווי שוק נוכחי של כ-1.5 מיליארד שקל).

את ההחלטה על הענקת המניות החסומות ביקש ויזל להעביר עוד בתחילת 2021, כאשר ריטיילורס הייתה עדיין חברה פרטית בבעלות מלאה של פוקס. בחברת הייעוץ אנטרופי תמכו אז בהצעה, אולם מי שבלם את אישורה באפריל 2021 היה בית ההשקעות אלטשולר שחם, בעל המניות המוסדי הגדול בפוקס המחזיק בכ-17% ממניותיה (וכ-30% מהמניות שלא הוגדרו כבעלי עניין אישי בהצבעה).

אלטשולר שחם התנגד: "תקרת התגמול לויזל כבר חורגת ממדיניותנו" 

מי שייצג את אלטשולר שחם מול אנשי פוקס בהתנגדות להטבה החריגה לויזל היה רו"ח ארז ברק, יועץ חיצוני לבית ההשקעות המשמש כקובע העמדה שלו באסיפות כלליות.  ברק הסביר אז לגלובס כי "מדיניות ההצבעה של אלטשולר שחם קובעת כי לא יתמכו בתגמול שהעלות השנתית שלו עולה על 5.5 מיליון שקל.

"בפוקס, עוד לפני ההטבה שביקשו כעת, תקרת התגמול לויזל היא 8.7 מיליון שקל, סכום שכבר חורג מהמדיניות שלנו... זכותה של החברה להעניק לו תגמול, וזכותו של אלטשולר שחם לחשוב שהוא גבוה ולהצביע נגד", נאמר אז. 

חלפה כמעט שנה וכעת, משהפכה ריטיילורס לחברה ציבורית בעצמה, עבר הכדור לידי בעלי המניות שלה, ואלו אישרו כאמור את ההטבה. הגוף המוסדי הבולט בריטיילורס הוא קבוצת הפניקס-אקסלנס, כאשר אלטשולר שחם אינו בעל עניין בחברה.