בדואים | בלעדי

בנט הכריע בסוגיות החברה הבדואית בנגב: פרק האכיפה יוסר מתוכנית החומש

לגלובס נודע כי לאחר דיונים ארוכים בין אלקין, שקד, כהן ועבאס בנוגע לסוגיות שונות הנוגעות לבדואים בנגב בנט הכריע כי הממשלה תאשר את הקמת שלוש היישובים בנגב, בתנאי שיתקבלו 70% תמיכה מבין התושבים שאמורים לאכלס את היישוב שייבנה • בסוגיית תוכנית החומש למגזר הבדואי קיבל בנט את דרישתו של מנסור עבאס והוציא את פרק האכיפה מהתוכנית

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

לפני שעה קלה הסתיים דיון אצל ראש הממשלה נפתלי בנט בהשתתפות השרים זאב אלקין, איילת שקד ומאיר כהן, במהלכו בנט הכריע בכל סוגיות הבדואים בנגב שנגררות בוויכוחים בין השלושה ובין מנסור עבאס כבר שבועות ארוכים. לגלובס נודע כי בנט הכריע כי הממשלה תאשר את הקמת שלוש היישובים בנגב, בתנאי שיתקבלו 70% תמיכה מבין התושבים שאמורים לאכלס את היישוב שייבנה.

בסוגיית תוכנית החומש לחברה הבדואית קיבל בנט את דרישתו של מנסור עבאס והוציא את פרק האכיפה מהתוכנית. עבאס יקבל בתוכנית החומש את כל הגזרים לחברה הבדואית, ללא המקלות שנועדו להסדיר ולשלוט בנעשה בנגב מבחינת מדינת ישראל. במקום פרק האכיפה כחלק מהתוכנית, תכין ועדת שרים החלטה נפרדת שתעסוק באכיפה ובפועל תמשיך את האכיפה כפי שהייתה נהוגה.

מתנה נוספת שיקבל עבאס מבנט היא הקמת ועדת שרים חדשה בראשותו שתעסוק בנושא הנגב ותתכנס באופן קבוע פעם בחודש. לגלובס נודע כי מבצע "הפיכת קרקע" בנגב שתוכנן להתקיים ביום ראשון הקרוב בוטל בהוראת מפכ"ל המשטרה. במסגרת המבצע השנתי הזה מגיעה הסיירת הירוקה בשיתוף עם מנהל מקרקעי ישראל ומונעת מבני החברה הבדואית לגדל חיטה באדמות מדינה שיש עליהן תביעות בעלות. בדרך הזו נמנעת ההשתלטות הבדואית על הקרקע.

זאת הפעם הראשונה מזה עשרות שנים שבהם המבצע הזה מתבטל, לדברי גורמים המעורים בנושא. בהמשך למבצעי הנטיעות שקוצרו לדרישת רע"ם, הפעם הודיע המפכ"ל כי לא יאשר את קיום המבצע, מה שיאפשר לתושבים הבדואים לקבוע בעלות על הקרקע ובפועל יגרום להמשך אי ההסדרה באדמות המדינה בנגב לבקשת רע"ם.