בעקבות הסנקציות על רוסיה: גט מבטלת את מיזוג ה-SPAC

Gett תפסיק את פעילותה ברוסיה • המיזוג לתוך רוזקליף בוטל ככל הנראה בעקבות העובדה שבין המשקיעים בה כמה קרנות השקעה מרוסיה, מהן כאלה המצויות תחת משטר סנקציות

חברת  Gett - לשעבר גט טקסי / צילום: סטודיו גט
חברת Gett - לשעבר גט טקסי / צילום: סטודיו גט

אפליקציית המוניות והמשלוחים גט מבטלת את המיזוג שתכננה במקור עם חברת ה- SPAC רוזקליף, ככל הנראה בעקבות העובדה שבין המשקיעים בה כמה קרנות השקעה מרוסיה, מהן כאלה המצויות תחת משטר סנקציות. אחת מהן היא סברבנק, אחד משני הבנקים הראשונים שהוטלו עליו סנקציות על ידי הממשל האמריקאי ימים בלבד לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה. משקיעה רוסית נוספת בעלת פרופיל גבוה היא קרן ברינג ווסטוק (Baring Vostok), קרן פרייבט אקוויטי גדולה.

עוד הודיעה גט שתצא מפעילות ההסעות והמשלוחים ברוסיה לצמיתות. הפעילות במדינה היוותה פחות מ- 14% מהרווח הגולמי ברבעון הרביעי של 2021.

במקור תכננה גט מיזוג עם חברת הספאק רוזקליף (Rosecliff Acquisition Corp) לפי שווי של מיליארד דולר, תוך כוונה לגייס עד 283 מיליון דולר במסגרת התהליך. חברות ספאק הן חברות ללא פעילות, שמגייסות כסף בבורסה במטרה למזג לתוכן חברה קיימת תוך זמן מוקצב מראש.

למרות העלייה במחירי הדלק, והתחזיות הקודרות לחברות כמו אובר וליפט בשנה הקרובה, בגט מפגינים ביטחון בתוצאות הכספיות של החברה. ״החברה הפגינה מומנטום שנתי חזק עם זינוק של 44% בהכנסות, מה שהביא לצמיחה של 400% ברווחיות התפעולית לאורך 2021. כתוצאה מכך, החברה צופה להיכנס ל- 2023 כחברה צומחת ורווחית המוכנה לשווקים הציבוריים, וזאת כאשר אלה יתייצבו.

לפי ההודעה הרשמית שפרסמה גט, ביטול המיזוג הוסבר כתוצאה מתנודתיות יתר בשווקים. מייקל מרפי, מייסד ומנכ"ל רוזקליף ציין כי "בהתבסס על מצב השוק ואי-הוודאות שבו, טובתה של רוזקליף ובעלי המניות שלה לחדול מהמיזוג עם גט. הצוות שלנו יחזור לאתר חברות שיוכלו להרוויח משותפות איתנו".

"לאחר הערכת מצב זהירה ובחינה של הדברים, הרגשנו שיציאה מהשוק הרוסי היה הדבר הנכון לעשות", אמר דייב וייסר, מייסד ומנכ״ל גט בהודעה לעיתונות. "ללא ההוצאות שתוכננו על מיזוג הספאק ב- 2022, ובהתחשב בביצועים התפעוליים של החברה אנחנו צופים שנגיע לרווחיות מלאה כבר ברבעון השלישי של השנה, שנה אחת מוקדם מהתחזית שלנו".

כבר לא תחום רווחי

הסנקציות על רוסיה והאקסודוס של חברות בינלאומיות מרוסיה אינם הגורם היחיד לפלונטר שאליו נכנסה גט. שוק אפליקציות התחבורה כולו סובל ממחירי דלק שעולים ומאמירים, תופעה שכבר הביאה נהגים רבים לפרוש מהתחום, לפי דיווח של USA Today, לאחר שהגיעו למסקנה שלא יוכלו להרוויח כפי שציפו. על מנת להלחם בתופעה, חברות יכולות אמנם להעלות את התמריצים לנהגים, אך הדבר יעמיס עליהן הוצאות נוספות.

בשיחת משקיעים בשבוע שעבר הודיע מנכ״ל אובר דארה קוסרשאהי כי החברה תוכל לספוג עבור הנהגים עלייה של 20% במחירי הדלק על ידי העלאת מחירי הנסיעות באחוז אחד בלבד. אלא שהאמירה הזו מגיעה לאחר עלייה מתמשכת במחירי הנסיעות באפליקציות וייתכן כי עלייה נוספת תוביל נוסעים רבים פשוט לוותר עליה.