הדיון בארה"ב להקל על סנקציות הנפט על ונצואלה נתקל בהתנגדות

רפובליקאים וכמה דמוקרטים חשובים מתנגדים לכל צעד להסרת הסנקציות כדי לעזור להכניס יותר נפט גולמי לאחר ייבוש המקורות הרוסיים בעקבות המלחמה באוקראינה

אסדות נפט בוונצואלה / צילום: Associated Press, Leslie Mazoch
אסדות נפט בוונצואלה / צילום: Associated Press, Leslie Mazoch

הרצון של ממשל ביידן לקבל מחדש גישה לנפט מוונצואלה מתמודד עם התנגדות חריפה מבית בגלל חשש שזה יחזק ממשל רודני שהוא בן-ברית קרוב של רוסיה.

ההתנגדות ליוזמה באה מצד הרפובליקאים אבל גם מדמוקרטים בולטים רבים, וכן מהאופוזיציה הוונצואלנית שארה"ב תומכת בה. אנשי האופוזיציה הזהירו לאחרונה פקידים בוושינגטון שתהיה זו טעות להפוך את קראקס לבת-ברית אנרגטית בלי קודם כל להחיות את השלטון הדמוקרטי במדינה.

"השאיפות הדמוקרטיות של העם הוונצואלני, במידה רבה כמו ההחלטיות והאומץ של העם באוקראינה, שווות הרבה יותר מכמה אלפי חביות נפט", אמר מוקדם יותר השבוע בהצהרה הסנאטור בוב מננדז (דמוקרט מנוי ג'רזי), מקורב ומשפיע על הנשיא ג'ו ביידן ויושב הראש של וועדת יחסי החוץ של הסנאט.

ההתנגדות הדו מפלגות לשימוש בנפט הגולמי של וונצואלה מדגישה איזה שדה מוקשים פוליטי צריך לנווט ממשל ביידן כשהוא מחפש מקורות חלופיים לנפט בשביל ארה"ב בזמן המלחמה של רוסיה נגד אוקראינה, שגרמה לבית הלבן לאסור על יבוא נפט רוסי והובילה לעליות מחירים.

בכירים מהבית הלבן בוונצואלה לראשונה מ-1999

ארה"ב הטילה סנקציות על תעשיית הנפט בוונצואלה ב־2019, זמן קצר אחרי שהנשיא ניקולס מדורו זכה בבחירות מחדש בהצבעה שנראתה במידה רבה מזויפת. הסנקציות פגעו בתעשיית נפט בוונצואלה שכבר הייתה פגועה, והמדינה אומרת שעתודות הנפט שלה הן בין הגדולות בעולם אבל תפוקתה ירדה בשני העשורים האחרונים בגלל ניהול כושל מצד הממשלה הסוציאליסטית.

בסוף השבוע האחרון, פקידים אמריקאים בכירים נפגשו עם נשיא וונצואלה ניקולס מדורו בקראקס, בנסיעה הראשונה של בכירים מהבית הלבן לוונצואלה מאז 1999, כשהנשיא הסוציאליסט המנוח הוגו שאבז נכנס לתפקיד. המשלחת כללה את חואן גונזלז, עוזר מיוחד בבית הלבן לענייני חצי הכדור המערבי; את ג'ים סטורי, השגריר האמריקאי לוונצואלה, שמושבו בקולומביה; ואת רוג'ר קרסטנס, השליח המיוחד של נשיא ארה"ב לענייני שבויים.

בכירים אמריקאים בודקים את האפשרות להקל בסנקציות ולהרשות לחברות אמריקאיות להשקיע שוב בתחום הנפט בוונצואלה ולעזור להגביר את התפוקה של המדינה מכ־800 אלף חביות ביום, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. בנוסף, הבית הלבן רואה בכך הזדמנות להקטין את השפעת רוסיה בוונצואלה, שהיא בת-הברית העיקרית של רוסיה בדרום אמריקה, ולחשוב מחדש על מדיניות ארה"ב לגבי וונצואלה שלא הצליחה לסלק את מדורו.

אחרי הפגישה עם מדורו, הפקידים האמריקאים עשו שיחה ביום ראשון עם מנהיג האופוזיציה בוונצואלה חואן גויאדו כדי להסביר את עמדת וושינגטון, כך אמר חבר בכיר באופוזיציה הוונצואלנית.

גויאדו, שוושינגטון מכירה בו כנשיא ממלא המקום של המדינה, זעם, כך אמר אדם המכיר את הנושא. הוא כתב מכתב לנשיא ביידן בו טען שוונצואלה אינה נמצאת במצב שבו הוא יכולה לייצר מספיק נפט גולמי כדי להקל על מחירי הנפט ושהקלת הסנקציות רק תהיה פרס לדיקטטור שאחראי לכך שמיליוני וונצואלנים ברחו מהמדינה, כך אמר אותו אדם.

ניקולס מדורו מנסה לקחת שליטה

כמה ימים אחרי הפגישה בארה"ב, מדורו, שמחפש כבר זמן רב דרך להביא להסרת הסנקציות, הסכים להתחיל מחדש במשא ומתן עם האופוזיציה הוונצואלנית שמושבה במקסיקו. מדורו - שעל ראשו פרס של 15 מיליון דולר לאחר שתובעים אמריקאים הגישו נגדו כתב אישום בהאשמה של מזימה למעשי טרור וסחר בסמים - שיחרר שני שבויים אמריקאים, כולל בכיר בתעשיית הנפט לשעבר שארה"ב אומרת שנכלא בגלל האשמות מומצאות. מדורו טוען שההאשמות של התובעים האמריקאים הן "כוזבות ומזוהמות".

שר החוץ של וונצואלה פליקס פלזנסיה אמר בשבת שחברות נפט אמריקאיות יתקבלו בברכה בוונצואלה "אם יקבלו את העובדה שהממשלה היחידה והלגיטימית של וונצואלה היא זו שבהובלת ניקולס מדורו".

חדשות על הדיונים עם וונצואלה נתקלו בהתנגדות של מחוקקים משתי המפלגות, בייחוד בפלורידה שם גרים אזרחים גולים רבים של וונצואלה שברחו מפעולות הענישה של מדורו ששלט במדינה כשהתמוטטה מבחינה כלכלית.

מתנגדים של הסרת הסנקציות מציינים שלעשות כך בקושי יועיל לארה"ב. בעוד שלוונצואלה יש עתודות נפט מהגדולות ביותר בעולם, היא תזדקק לעשרות מיליארדי דולרים ושנים של השקעה על מנת להגדיל ייצור לאחר קריסת התפוקה בשנים האחרונות, כך אומרים מומחי נפט מהמדינה.

ביום שישי, ערך מושל פלורידה רון דה סנטיס עצרת נגד רכישת נפט מוונצואלה, ואמר שארה"ב צריכה להגדיל את הייצור בתוכה במקום זה, כדי לחפות על המלאי שאבד מרוסיה. רפובליקאים בסנאט, כולל מרקו רוביו מפלורידה, הציגו הצעת חוק לאסור על ארה"ב לייבא נפט גולמי מוונצואלה. החקיקה תאסור גם על יבוא נפט מאיראן. הסרת הסנקציות אינה מקובלת על הרפובליקאים גם בבית הנבחרים, כך אמר יועץ אחד בקונגרס.

דבי ווסרמן שולץ, דמוקרטית מפלורידה בבית התחתון שהיא אחת מיושבות הראש של השדולה הוונצואלנית בקונגרס, בירכה את ממשל ביידן על שחרור האמריקאים אבל קראה לו לשמור את הסנקציות במקומן.

הבית הלבן עצמו הוריד את הציפיות לפריצת דרך, ודוברת הממשל ג'ן סאקי אמרה השבוע לעיתונאים, "כשאתם חושבים איך להפעיל את המשאבים שלכם בתקופה הזו שיש הרבה חדשות בעולם, לא הייתי ממקדת הרבה מהכוחות בשיחות על יבוא עתידי של נפט על ידי ארה"ב... מוונצואלה".

בשבת, דוברת הבית הלבן אמילי הורן אמרה ש"שחרור העצורים האמריקאים היה תוצאה של חודשים של עבודת הכנה של מחלקת המדינה, בייחוד השליח המיוחד קרסטנס, ולא היה מותנה בשום צעד שעשויה ממשלת ארה"ב לנקוט בתחומים אחרים".

מייקל פנפולד, חוקר פוליטי מוונצואלה ועמית במכון ווילסון, אמר שהאפשרות הפשוטה ביותר לממשל ביידן על מנת להשתמש בנפט של המדינה תהיה להנפיק רישיון מיוחד שיאפשר לחברות כמו שברון לסחור בנפט מוונצואלה, אחת מחברות הנפט האמריקאיות שעדיין פועלות במדינה.

"שברון מאוד חשובה לחידוש המסחר הזה בגלל שהיא בפועל החברה החשובה היחידה שעדיין קיימת בתחום הנפט בוונצואלה", אמר פנפולד. "זה החלק הראשון והקל ביותר של כל התהליך הזה".

חואן פוררו השתתף בהכנת הכתבה.