מאסק עובר לגור בשכירות: הצצה לעסקאות הנדל"ן של האיש העשיר בעולם

מנכ"ל טסלה, שהצהיר לפני כשנתיים כי ימכור את הבתים שהוא מחזיק בבעלותו, שוכר כעת בית בטקסס לאחר שמכר את הבתים שהיו לו בקליפורניה למייסד Unlimint, קיריל אסטרטוב, למיליארדר הסיני ויליאם דינג ולאחרים

בל איר. צבר של שישה בתים בשני רחובות / צילום: Shutterstock
בל איר. צבר של שישה בתים בשני רחובות / צילום: Shutterstock

חלפו כמעט שנתיים מאז שאלון מאסק הודיע על תוכניתו למכור כמעט את כל הנכסים הפיזיים שלו, כולל הנדל"ן, כשצייץ "לא אחזיק שום בית" ב-1 במאי 2020. המיליארדר, מנכ"ל טסלה וספייס אקס, מכר את כל שבעת הבתים שהיו לו בקליפורניה.

כשוול סטריט ג’ורנל דיווח לראשונה ב-2019 על פורטפוליו הנכסים שלו, מאסק והחברות הקשורות אליו אספו צבר של שישה בתים בשני רחובות בשני אזורים בשכונת בל אייר בלוס אנג’לס, מובלעת מלאה סלבריטאים, ליד מלון בל איר.

הוא החזיק בבעלותו גם אחוזה בת 100 שנה בצפון קליפורניה בהילסבורו. הוא רכש את הבתים בין 2012 לינואר 2019, תמורת 102 מיליון דולר. בין יוני 2020 לנובמבר 2021, מאסק מכר את כל שבעת הבתים תמורת סכום כולל של כמעט 127.9 מיליון דולר, ורשם רווח של 25 מיליון דולר, אך שהיו לו משכנתאות על כמה מהבתים בזמנו, לפי PropertyShark ולפי רישומים ציבוריים.

אלון מאסק / צילום: Shutterstock
 אלון מאסק / צילום: Shutterstock

בין הקונים: קיריל אסטרטוב, בן 37, מייסד ומנכ"ל חברת הפינטק Unlimint, היזם הראוותני ארדי טוונגריאן מלוס אנג’לס, וויליאם דינג, מיליארדר סיני שהוא מייסד חברת הגיימינג NetEase. מאסק מכר נכס אחר שלו, בית שהיה שייך בעבר לשחקן המנוח ג’ין וילדר, לאחיין של וילדר, ג’ורדן ווקר-פרלמן, בן 53.

"אני מתכנן להשאיר את הבית כפי שהוא", אמר אסטרטוב, ששילם 30 מיליון דולר בדצמבר האחרון עבור האחוזה בהילסבורו. Unlimint, החברה היושבת בלונדון ונקראה קודם לכן Cardpay.com, מתכננת לפתוח משרד בסן פרנסיסקו בהמשך השנה, אבל אסטרטוב אומר שהבית הוא לשימושו הפרטי.

השכנים אומרים שמאז שאסטרטוב קנה את האחוזה בהילסבורו, שקט שם ואין כמעט תנועה לבית. זה שינוי משמעותי ממסיבות רועשות שנערכו שם כמעט בכל חודש, ומצעד של מכוניות בנייה וטסלות שהגיעו לשם .מאסק לא הגיב לבקשת תגובה.

מכל הקונים, הסיכוי הכי קטן לשינויים הוא של ווקר-פרלמן, אפילו בעיצוב. מאז אוקטובר 2020, אז רכש את הבית בבל איר תמורת 7 מיליון דולר, הוא הוסיף רק רהיטים. בילדותו הוא בילה בבית הזה עם דודו.

ווקר-פרלמן גילה שהבית מוצע למכירה כשחבר שלח לו צילום מסך של הציוץ של מאסק. הוא כתב שיהיה מוכן למכור את הבית של ווילדר רק במקרה שהבית לא "ייקרע או יאבד משהו מהנשמה שלו". "החלטתי לכתוב לאלון ולראות אם יהיה מוכן למכור אותו לי", אומר ווקר-פרלמן. המשא ומתן נמשך ארבעה חודשים.

ארבעה מהבתים של מאסק בבל אייר נמכרו לטוונגריאן, בן 63, שידוע בבתים המפוארים שהוא קנה מוכנים בלוס אנג’לס. טוונגריאן הודיע שהוא שוקל לאחד ארבעה נכסים, אבל השאלה אם יצליח לעשות זאת תלויה בהיתרים ובזכויות בנייה. "אנחנו בוחנים את כל האפשרויות", הוא אומר. "אנחנו בתהליך של מה זה אומר לבנות בלוס אנג’לס".

טוונגריאן שילם בערך 62 מיליון בדצמבר 2020 עבור הבתים, שנמצאים בשני רחובות שונים.

בינתיים, מאסק מדווח שהוא צמצם את חייו. "הבית הראשי שלי הוא בית ב-50 אלף דולר בבוקה צ’יקה/סטארבייס, שאני שוכר מספייס אקס", הוא צייץ ביוני 2021. הוא התייחס לעיר הטקסנית הקרובה לגבול עם מקסיקו, "אבל הוא די מגניב".

דווח שהוא הכחיש שהוא מחפש נכס באוסטין ובטאהו. וול סטריט ג’ורנל דיווח בדצמבר 2021 שהוא חי באחוזה ליד המים באוסטין, בבעלות חבר עשיר. לאחר שפורסם המאמר, החבר אמר שמאסק היה רק אורח ומאסק אמר לאתר Insider שהוא כרגע לא גר שם. לפי הרישומים, מאסק רשום כמצביע במחוז Cameron בטקסס, שבו ממוקם הבית הקטן שהוא שוכר. 

190 דונם וחדר לסידור פרחים

מיקום: הילסבורו, קליפורניה
סכום הרכישה של מאסק: 23.36 מיליון דולר
סכום המכירה של מאסק: 30 מיליון דולר
הקונה: קיריל אסטרטוב

קיריל אסטרטוב רכש את הבית, שידוע בשם Guigne Court, בנובמבר 2021. הוא ממוקם על גבעה ירוקה כעשרים דקות מדרום לסן פרנסיסקו ומצפון לעמק הסיליקון. הנכס היה בידי אותה משפחה במשך 150 שנה.

הבית, בסגנון ים תיכוני בשטח 1,480 מ"ר, יושב על שטח עצום של 190 דונם, ויש בו חמישה חדרי שינה, אולם נשפים וחדר לסידור פרחים. לפני שמאסק קנה את הבית ב-2017, הוא היה בבעלות Christian de Guigne IV, שסביו בנו את הבית. במשפחה אומרים שהבית תוכנן על ידי משרד האדריכלים Bliss & Faville מסן פרנסיסקו בסביבות 1912. לבית הראשי יש יחידת משרתים ובה שישה חדרים. ביתן ובו טפט סיני מהמאה ה-18 צופה אל הבריכה.

אסטרטוב מתאר את עצמו כיזם סדרתי. החברה הראשונה שהקים היתה חברת תוכנה קטנה בהונג קונג שהתמחתה בבילינג בכמה ענפים. הוא הקים את Cardpay ב-2009 ושינה את שמה ל- Unlimint ב-2020, כחלק ממה שהוא קרא מיתוג מחדש. הוא אומר שיש לו "כמה סטארט-אפים שמתמקדים בטכנולוגיות פורצות דרך שונות".

אסטרטוב אומר שהוא מכיר את אזור המפרץ מהימים שבהם התגורר בפאלו אלטו כשלמד בבית הספר לניהול בסטנפורד. הוא אומר שלניסיון הזה יש תפקיד משמעותי בהחלטה לרכוש את הבית של מאסק. "ביליתי שם נהדר", הוא אומר. "פגשתי אנשים נהדרים שאני עדיין שומר איתם על קשר, ולמדתי ממרצים מעולים. אני יכול בהחלט לומר שלתקופה ההיא בחיי היה משקל מכריע בהחלטה לחזור לאזור המפרץ".

הבית שהיה בבעלות השחקן ג'ין וילדר

מיקום: לוס אנג'לס
סכום הרכישה של מאסק: 6.75 מיליון דולר
סכום המכירה של מאסק: 7 מיליון, עם 6.7 מיליון הלוואה לקונים
הקונים: ג'ורדן ווקר-פרלמו ואליזבת האנטר

הנכס בבל איר, המתפרס על 256 מ"ר, בין בית החווה לקוטג' לאורחים, היה פעם בבעלותו של השחקן ג'ין וילדר, שקנה אותו בשנת 1976 תמורת 314 אלף דולר. קרן של אילון מאסק רכשה את הבית ב-2013. הוא ממוקם מעל הקאנטרי קלאב של בל איר, מעבר לרחוב מהבית הראשי של מאסק באותה תקופה, ומתווכי נדל"ן אומרים שהוא רצה להגן על הנוף אליו. מאסק השתמש בבית למסיבות. Ad Astra, בית הספר שהקים מאסק עבור חמשת בניו (תאומים ושלישייה), היה רשום בכתובת הזו בנקודה מסוימת.

בילדותו ג'ורדון ווקר-פרלמן התגורר עם דודו בבית במשך חופשות הקיץ ובתקופות נוספות במשך השנה. הוא אומר שיש לו זיכרונות משחיות הבוקר של ווילדר בבריכה, הטניס בימי ראשון אחה"צ עם שחקנים כמו מל ברוקס וסידני פואטייה, ארוחות ערב, והאזנה לווילדר קורא תסריטים ומנגן בפסנתר.

כשחבר שלח לו צילום מסך של הציוץ של מאסק על כך שהוא רוצה לשמר אותו, ווקר-פרלמן יצר מיד קשר עם הצוות של מאסק.

מאסק הסכים למכור את הבית לווקר-פרלמן ולאשתו, אליזבת האנטר, תמורת 7 מיליון דולר, בחוזה שבו הסכים להלוות לבני הזוג 6.7 מיליון דולר, כך לפי רישומים פומביים באמצעות PropertyShark.

ארבעה בתים בשני רחובות סמוכים

מיקום: לוס אנג'לס
מחיר הרכישה של מאסק: 54.95 מיליון דולר עבור ארבעה בתים
מחיר המכירה: 61.88 מיליון דולר
הקונה: ארדי טוורנגיאן

ב-2015, מאסק שילם 20 מיליון דולר עבור בית בן שישה חדרים, 652 מ"ר, על שטח של 13 דונם בבל איר, באמצעות Camellia Ranch LLC. הבית נבנה ב-1954 ונמכר ב-5.08 מיליון דולר בשנת 2004, לפני שמאסק קנה אותו.

באותה שנה, Duck Duck Goose, חברה בע"מ ששוכנת באותה כתובת כמו קרן מאסק וכמו המטה של ספייס אקס, רכשה בית חווה צנוע ברחוב סמוך תלול ב-4.3 מיליון דולר. שנה לאחר מכן עוד חברה הקשורה למאסק רכשה בית מודרני גדול, לא גמור, שלושה בתים בהמשך הרחוב, ואז, קצת יותר משנתיים אחר כך, חברה אחרת שרשומה גם היא בכתובת של ספייס אקס רכשה בית קולוניאלי בסמוך לשם.

כל שלושת הבתים יושבים בסמטה סגורה של חמישה בתים, והשכנים תהו אם מאסק - או ספייס אקס - ניסו להשתלט על כל קצה הרחוב.

טוורנגיאן, במקור מאיראן, הגיע לארה"ב במסגרת חילופי סטודנטים כשהיה בן 15. הוא סיפר שהגיע ללוס אנג'לס ללמוד בבית הספר לאדריכלות של דרום קליפורניה. הוא ידוע כמוכר בתי יוקרה. ב-2019, בית שבנה באזור בל איר נמכר לקונה מסין תמורת 75 מיליון דולר. ביולי 2021, הוא מכר בית מוכן תמורת 83 מיליון דולר. "אני מתמקד בליצור חלומות", הוא אומר.

אחוזה כפרית עם ספרייה בת 2 קומות

מיקום: לוס אנג'לס
מחיר הרכישה של מאסק: 17 מיליון דולר
מחיר המכירה של מאסק: 29 מיליון דולר
הקונה: ויליאם דינג

ב-2012, אחרי שלוש שנים שבהן שכרה אותו, Elon Musk Revocable Trust רכשה את האחוזה הקולוניאליסטית בשטח 1881 מ"ר, שבה שבעה חדרי שינה ו-13 חדרי אמבטיה, לפי רישומים פומביים. הנכס, בשטח 6.8 דונם, שמאסק השתמש בו כביתו הראשי, צופה על הקאנטרי קלאב של בל איר, לפי מודעה שפורסמה בזמנו, וכולל מגרש טניס עם תאורה, מוסך לחמש מכוניות, בריכה, ספא, חדר כושר ואגפים לאורחים. בבית, שדומה לאחוזה צרפתית כפרית, יש ספרייה בגובה שתי קומות ומרתף יינות ל-1,000 בקבוקים.

המודעה למכירת הבית / צילום: צילום מסך מתוך האתר zillow
 המודעה למכירת הבית / צילום: צילום מסך מתוך האתר zillow

ביוני 2020, מאסק מכר אותו ללא עזרת מתווך לחברה שקשורה לדינג. דינג, שהונו מוערך ב-26 מיליארד דולר לפי הדירוג של בלומברג, לא היה זמין לתגובה. השטח שסביב כולל בוסתן עצי פרי, שביל גישה וחניה לחמש מכוניות, לפי המודעה שפורסמה.
בהכנת הכתבה השתתפה ליברטינה ברנדט.