גל העלייה הצפוי הוא קריאת השכמה למדינה: עולים לנגב ולגליל. עכשיו

יש אלפי דירות ריקות בדרום ובצפון • חשוב שלא נפעל בשליפה מהשרוול, ונעמיד קראוונים ללא תכנון

ירוחם. יש כרגע בנגב ובגליל כמעט 4,000 יחידות דיור פנויות / צילום: Shutterstock, Orlov Sergei
ירוחם. יש כרגע בנגב ובגליל כמעט 4,000 יחידות דיור פנויות / צילום: Shutterstock, Orlov Sergei

שבועיים קדחתניים במסדרונות הממשלה, ועדת שרים מיוחדת ופרויקטור בראשה, כולם בעלי מלאכה מקצועיים, מסורים וערכיים. אין ספק שאלו יולידו פתרונות וכמה דברים טובים.

גל העלייה הצפוי הוא הזדמנות יוצאת דופן לעשות בזמן קצר את מה שמעבר צה"ל דרומה, שנגרר 20 שנה, לא עשה, ואת מה שההבטחות לצפון לא מימשו; תוספת של עשרות אלפי אנשים, עם יכולת לשילוב בשוק העבודה הרותח, ולקפיצה נוספת במגמת הביקוש של ערי הנגב והגליל.

לפי הפירוט שבידי מרכז המידע של תנועת אור יש כרגע בנגב ובגליל כמעט 4,000 יחידות דיור פנויות. מתוכן בנגב יש 640 בישובים כפריים ועוד 1,477 בערים, בגליל יש 504 יחידות דיור זמינות בישובים כפריים, ועוד 1,228 בערים. בנוסף לעוד אלפי יחידות דיור ריקות של עמידר ועמיגור, לא כולל יחידות דיור יד שניה ושכירות.

הבשורה גדולה לא פחות היא שבנגב ובגליל מחכות לעולים גם משרות איכותיות. שרונה פרטנרס לדוגמה מסוגלת לקלוט בחברות השונות שלה מיידית 600 מתכנתים והיא לא היחידה. אלפי משרות הייטק, משרות רפואה וסיעוד, ניהול, הנדסה, כלכלה ועוד שמשוועים לעובדים.

יכולת משמעותית

לישראל היכולת לקלוט עליה מסיבית בזמן קצר ובצורה איכותית, בחבילה שכוללת דיור מיידי, תעסוקה, שילוב במערכות חינוך והשכלה בליווי מעטפת קהילתית של מי שעלו לארץ בעצמם, רבים מהם דוברי אוקראינית או רוסית ויכולת לאפשר לעולים הסתגלות מהירה.

אבל, זהו מהלך שחייבים לתכנן, והיינו חייבים לתכנן אותו מזמן, כמו את הביקושים לדיור שעתידים לעלות. חשוב שלא נפעל בשליפה מהשרוול, שלא נעמיד קראוונים ללא מחשבה איפה ואיך, שנתאם בין הצרכים השונים ונפעיל מרכזי תיאום ומידע שיכולים לייצר את החבילה המייטבית לכל עולה.

זו צריכה להיות קריאת ההשכמה שלנו כמדינה, חווינו מימוש של כל תחזית פסימית אפשרית ובמנות צפופות, אך עדיין לא קטלניות: מגפה עולמית, אינתיפאדה בלב המדינה וכעת מלחמה כנגד כל הגיון.

אין סיבה שנחכה למשברים בתחום האקלים, המזון, או הכלכלה שיכולים להכות בנו ובחוזקה, בשביל להבין שאנחנו זקוקים למצפן, מסלול וחזון. גל העלייה העתידי הפתיע באופן שבו נוצר אבל לא בעצם קיומו. הגידול הדמוגרפי והצורך בעובדים, יוקר המחיה והדיור, הצפיפות, הפקקים, הפערים הגדלים, הכל מתממש מול עינינו ואנו מסרבים לראות ולהתכונן.

השנתיים האחרונות לימדו אותנו שכל מה שאנו מסוגלים לדמיין, לטוב או לרע, יתממש. ההתנהלות ממשבר למשבר הפכה למדיניות, ללא מבט ארוך טווח. התנהלות זו יכולה לגרום לנו לפספס הזדמנויות, וחמור מכך להביא אותנו למצבי קיצון קטלניים, שנראים היום דמיוניים.

מבצע העלייה הקרוב מאוקראינה, הוא גל ראשון אחריו יבואו גלים גדולים יותר מרוסיה ומארצות המערב, אנגליה, ארה"ב ודרום אמריקה, זה לא יהיה פלא אם עד 2030 יגיעו מאות אלפי עולים לישראל.

מנוע צמיחה נדיר

הצמיחה שלנו כמדינה ייחודית. היא מתבססת על מנוע הצמיחה החשוב והנדיר בעולם - אנשים. זו השעה לבנות חזון ל-75 השנים הבאות ולהבין שהספירה כבר החלה ואנחנו באיחור. בבסיס החזון העתידי למדינת ישראל, בניית הנגב והגליל כמרכזים החדשים של ישראל צריכה להיות בראש סדר העדיפויות. הנגב והגליל כביתם של מיליוני תושבים נוספים, עם קפיצת מדרגה בערים ובמרחבים, ופיתוח הקלסטרים הכלכליים שרק מחכים לצמוח, יכולים להוסיף למשק מאות אלפי משרות ולהכריע פעם אחת ולתמיד את מיגור הפערים והכשלים המלווים אותנו מימי קום המדינה, הממתינים להמשך התכנון של 75% מהשטח שלה בצפון ובדרום, ובוודאי שלא תם הביצוע שלהם. זה טוב וחשוב גם לתל אביב.

העלייה הקרובה מאוקראינה צריכה להיות סנונית המבשרת על שינוי תפיסה לכזו המבוססת על חזון, מחשבה וביצוע בסדרי גודל השייכים לעוצמה והנחישות של קום המדינה, ושל שנות ה-90 והעלייה הגדולה.

עשרות אלפי עולים יהפכו למאות אלפי עולים לנגב ולגליל, למרכזים החדשים של ישראל. זה צו השעה. זהו האות והקריאה לשלב הבא בהקמת המדינה.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל תנועת אור