אל תאבדו את הדרכון בחו"ל: סכסוך העבודה במשרד החוץ מונע חידוש דרכונים

עיצומים של עובדי משרד החוץ במסגרת סכסוך עבודה משפיעים על חידוש דרכונים לאזרחים ישראלים ברחבי העולם • נכון להיום חידוש הדרכון לא מתאפשר בנציגות הישראלית במיאמי, במינכן שבגרמניה ובקנברה בירת אוסטרליה • במשרד החוץ צופים כי השבוע יאזלו הדרכונים בנציגויות נוספות באירופה

דרכון ישראלי. עיצומים בקונסוליות ברחבי העולם / צילום: Shutterstock
דרכון ישראלי. עיצומים בקונסוליות ברחבי העולם / צילום: Shutterstock

לא כדאי לאבד דרכון בחו"ל: סכסוך בין משרד החוץ ומשרד האוצר משפיע על חידוש דרכונים בנציגויות של משרד החוץ בעולם. למעשה בחלק מהנציגויות כבר עכשיו לא ניתן לחדש דרכונים. כמו כן, עובדי הקונסוליות מזהירים כי בקרוב לא יחודשו דרכונים לאזרחים ישראלים בנציגויות רבות. הסיבה: עיצומים של עובדי משרד החוץ במסגרת סכסוך עבודה שפרץ נוכח מחלוקת בנושא שיפור תנאי העסקתם.

למעשה, חידוש דרכונים לאזרחים ישראלים כבר לא מתאפשר בנציגות הישראלית במיאמי וכעת מתריעים כי העיצומים של עובדי משרד החוץ מגיעים לשגרירויות ישראליות נוספות בעולם; הנציגויות במינכן שבגרמניה ובקנברה בירת אוסטרליה מדווחות כי מעתה ועד לסיום הסכסוך במשרד החוץ לא יונפקו דרכונים חדשים. במשרד החוץ צופים כי במהלך השבוע יאזלו הדרכונים בנציגויות נוספות באירופה. בקשות לחידוש או להוצאת דרכונים לא ייענו עד לסיום עיצומי העובדים.

קונסול ישראל באוסטרליה ניר ראובינוף הפנה אצבע מאשימה למשרד האוצר "המתעמר בעובדי משרד החוץ" כשהוא טוען בהודעה שפרסמה הקונסוליה כי "משרד האוצר פוגע בנו ומתעמר בכל עובדי משרד החוץ. הגענו למצב של סכנה גדולה לעתיד שירות החוץ. לצערי אני נאלץ להודיע שמלאי הדרכונים באוסטרליה אזל וכי לא יהיה מלאי חדש עד לסיום העיצומים".

מטעמה של אושרת שמני, קונסולית ישראל במינכן נמסר: "אני וכל חבריי יצאנו לשרת את המדינה מעבר לים מתוך תחושה של שליחות. אבל אנחנו בעיצומים כי אין לנו ברירה. אני נאלצת לעדכן שלאור זאת שהדרכונים בנציגות במינכן הולכים ואוזלים החל מהימים הקרובים לא יתאפשר לנו לנפק דרכונים לאזרחים ישראלים". טענות דומות השמיע הקונסול הישראלי לעניינים קונסולריים במיאמי אלי גיל: "מתעמרים בעובדי משרד החוץ ופוגעים בנו בכל צורה אפשרית ולכן אנחנו נאלצים להודיע בצער שהקונסוליה במיאמי לא יכולה לנפק עוד דרכונים. אין לנו ספק שזוהי פגיעה קשה ברמת השירות הטוב והרגיל שאנו נותנים למאות אלפי ישראלים אבל זוהי התוצאה של מדיניות האוצר האטומה שפגיעתו במשרד החוץ הולכת ונמשכת".

במשרד האוצר מציינים כי "לא ברור לנו באיזה סכסוך מדובר". מהמשרד נמסר כי "בנובמבר 2021 משרד האוצר חתם על עסקת החבילה עם ההסתדרות הכללית החדשה שבמסגרתו סוכם שלא יקויים מומ על שכר בגין שנת 2022. הסכמות אלו מחייבות גם את עובדי משרד החוץ שמיוצגים על ידי ההסתדרות הכללית. נציין כי שכרם של שליחי משרד החוץ הוא מהגבוהים במגזר הציבורי. שכרם הממוצע של השליחים עומד על מעל 30 אלף שקל בחודש. בנוסף לשכר מכבד, נהנים השליחים מהשתתפות בשכר דירה בגובה של מעל עשרת אלפים שקל בחודש, אלא אם הם מתגוררים בדירות שרד בבעלות המדינה. עוד זוכים השליחים לכיסוי הוצאות שכר לימוד לילדיהם בבתי הספר הבינלאומיים הטובים בעולם בעלות שנתית של עשרות אלפי דולרים לילד ולהטבות רבות נוספות".