בדיחות ומריבות בישיבת הממשלה, בנט עזב באמצע

הדיון בממשלה, בו אושרה תוכנית הדיור לעולים מאוקראינה ורוסיה, התנהל בכאוס מוחלט • בממשלה טענו כי זו הייתה תוצאת היעדרותו של רה"מ בנט, שנטש את הדיון זמן קצר לאחר שהחל • ליברמן העריך כי אם יגיעו לארץ 50 אלף עולים, יידרשו ארבעה מיליארד שקלים למימון התוכנית, שיגיעו מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה • במהלך הדיון אמרה שרת העלייה והקליטה תמנו-שטה: "יש פה צביעות של האדם הלבן, אני דורשת חילוץ דחוף של זכאי חוק השבות מטגראי ואתיופיה"

ישיבת הממשלה היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ישיבת הממשלה היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

לאחר דיון סוער, שרי הממשלה אישרו הערב (ב') את תוכנית הדיור לעולים מאוקראינה ורוסיה. שר האוצר ליברמן העריך בישיבה כי אם יגיעו לארץ 50 אלף עולים יידרשו ארבעה מיליארד שקלים למימון שיגיעו מקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה. "נדרש לאתר קרקעות ייעודיות לטובת קראוונים. יש מצוקת דיור כבר עכשיו ואין פתרונות למי שכאן. אין לנו פתרונות בשוק החופשי", הודה ליברמן.

שרת הפנים איילת שקד התייחסה למתווה הפליטים ואמרה "מדינת ישראל צריכה להתגאות במתווה הפליטים", פנתה לנחמן שי והוסיפה "אתה מוציא את דיבתה של ישראל למרות שיש פה מתווה הגון". ליברמן הגיב: "אני רוצה לחזק את שרת הפנים על הדברים שאמרה. כשמדינת ישראל הייתה תחת אש, לא ראיתי הזדהות של מדינות אירופה. אנחנו עושים פה מאמץ עילאי".

"צביעות של האדם הלבן"

הדיון בממשלה התנהל בכאוס מוחלט בין מריבות להלצות סרות טעם ובממשלה טענו כי זו הייתה תוצאה מהיעדרות ראש הממשלה נפתלי בנט מהדיון. בנט נטש את הדיון זמן קצר לאחר שהחל ומיד החלו השרים להחליף ביניהם מהלומות, דווקא בנושא כל כך מהותי שעל הפרק. בהמשך הדיון תקפה שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה את השר נחמן שי והאשימה אותו בגזענות. "אני פועלת ללא לאות למען זכאי חוק השבות מאוקראינה, יש ידע מצטבר במשרד, נקלוט אותם היטב, אבל אני רוצה להשמיע קול נוסף של יהודי אתיופיה - יש פה צביעות של האדם הלבן, אני דורשת חילוץ דחוף של זכאי חוק השבות מטגראי ואתיופיה שנמצאים תחת מלחמה כבר שנה", אמרה תמנו-שטה ושקד אמרה "אני מסכימה".

תמנו-שטה אמרה עוד "יש פה צביעות של האדם הלבן, אף אחד כאן לא פצה פה בשביל זכאי חוק השבות מאתיופיה. פשוט צביעות של האדם הלבן". שרת הכלכלה אורנה ברביבאי דרשה ממנה: "תחזרי בך. זה לא נכון". תמנו-שטה: "אל תגידי שזה לא נכון, מה לעשות, יש גזענות". גם השר יועז הנדל הצטרף לדברי תמנו-שטה ואמר לשר שי: "לא ראיתי כשהיו פליטים מאפריקה שמישהו דיבר". שי השיב לו "אנחנו מאירופה". תמנו-שטה הגיבה: "תחזור בך, זה לא מצחיק". ליברמן ניסה להרגיע גם הוא ואמר "פנינה זה בצחוק".

השרה פנינה תמנו-שטה, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
 השרה פנינה תמנו-שטה, היום / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

במהלך הישיבה גם שר האוצר ליברמן שיתף בבדיחה משלו. בתגובה לדברי שקד שאמרה "ראשי הערים רוצים את האוקראינים", אמר ליברמן: "חלק רוצה רק את האוקראיניות". הדברים שפורסמו עוררו זעם רב. ח"כ משה ארבל תקף בתגובה: "דבריו המכוערים והמשפילים של ליברמן נגד נשים הנמלטות ממלחמה והחוששות לחייהן מלמדות על גסות רוח, אטימות וערלות לב וגם בבדיחות הדעת אסור להכיל את דבריו המכוערים. מצופה מכל מי שכבוד האדם לנגד עיניו לגנות את דבריו".

בפתח הדיון, עוד לפני שעזב, חזר בנט על מחוייבות ישראל לקליטת העולים" "ישראל היא חלק מהעולם והעולם נמצא בזמנים קשים ומטלטלים. אנחנו מנהלים את המשבר המורכב הזה ברגישות, באחריות ומתוך ניסיון להושיט עזרה, ככל שאנחנו יכולים. אנחנו נערכים בימים אלה לקליטת עולים וזכאי חוק השבות, עם כל החבילה שהמדינה צריכה לספק לעולים: סל קליטה, סיוע בדיור, חינוך, בראש ובראשונה חיבוק גדול".

"במקביל, אנחנו, כעם וחברה, נעזור באופן הומניטרי לאזרחי אוקראינה ששוהים כאן באופן זמני, לכמה שבועות, או חודשים, עד שיירגע המצב שם. אני רואה שיש משפחות רבות שמארחות בתקופה הקרובה, וזה חשוב מאוד".

תיבחן אפשרות לקבוע בהוראת שעה פיצול דירות לטובת שיכון לעולים

כפי שפורסם, התוכנית מתייחסת לפתרונות בטווח הקצר, בינוני וארוך. בטווח הקצר: סיוע בשכר דירה, שיפוץ מבנים בבעלות משרד הבינוי והשיכון והעמדתם לרשות העולים, איתור ומיצוי פוטנציאל של דיור זמין בטווח הקצר לטובת היערכות לאפשרות של מחסור בפתרונות דיור זמינים לקליטת עולים. בטווח הבינוני: איתור מתחמים למגורים זמניים, לרבות במחנות צה"ל שפונו, לצד קידום תוכנית מתאר ארצית מפורטת להצבת דיור זמני בהתאם לתרחישי הייחוס. היערכות להגדלת מלאי הדיור היביל, והקמתם בפטור מהיתר. כמו כן, תיבחן אפשרות לקבוע בהוראת שעה פיצול דירות לטובת שיכון לעולים.

בטווח הארוך הצעדים המוצעים בתוכנית: בחינת צעדים לטובת הגדלת ההיצע בשוק הדיור ותיקוני חקיקה נדרשים. מיפוי חסמי דיור וקידום תכניות הכוללות מספר רב של יח"ד, קיצור הליכי רישוי, עידוד תכנון ומימוש בקרקע פרטית ועידוד מימוש מגרשי מגורים והשבת מגרשי מגורים שלא מומשו לידי המדינה. בנוסף, במסגרת ההחלטה יגובשו הצרכים המוניציפליים הנובעים מאתגרי הקליטה בתחומי החינוך, הרווחה וחיזוק המעטפת הקהילתית, תוך שיח שוטף עם השלטון המקומי. עוד יתוגברו המענים הנדרשים לעולים במסגרת השירותים הניתנים היום לכלל העולים החדשים.