חוסר הרצון של סין להרחיק עצמה מרוסיה מגביל את תפקידה באוקראינה

הדיפלומט הסיני הראשי יאנג ג'יאצ'י הדגיש את מחויבות סין למניעת הסלמה בפגישה עם היועץ האמריקאי לביטחון לאומי ג'ייק סליבאן

נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EyePress News
נשיא סין שי ג'ינפינג ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין / צילום: Reuters, EyePress News

בזמן שארה"ב לוחצת על סין לגבי תמיכתה ברוסיה, מנסה סין להסית את תשומת-הלב לכיוון מאמציה לעזור למנוע מהמשבר באוקראינה להחמיר. אבל חוסר המוכנות של בייג'ינג להתרחק ממוסקבה חותר תחת אמינותה בעיני המערב ומגביל כל תפקיד שתוכל לשחק בלגרום לרוסיה לסגת.

בכירי ממשל ביידן סירבו לדון בתוצאה של מה שתיארו כפגישה מתוחה שנמשכה שבע שעות ברומא בין היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סליבאן וחבר הפוליטביורו הסיני יאנג ג'יאצ'י, אם כי דוברת הבית הלבן ג'ן סאקי רמזה כי ארה"ב אמרה לסין שתנקוט צעדים במקרה שבייג'ינג תעזור לרוסיה לחפות על הפסדים שנגרמו בגלל סנקציות מערביות. "היינו ברורים על כך שיהיו לזה השלכות", אמרה סאקי בתדרוך בבית הלבן.

על-פי התקשורת המדינתית הסינית, יאנג הציג את סין כצד ניטרלי לסכסוך בזמן פגישתו עם סליבאן. "סין תמיד תמכה בכיבוד הריבונות וההמשכיות הטריטוריאלית של כל המדינות", אמר הדיפלומט הסיני המוביל, והוסיף, "סין מחויבת לקידום שיחות השלום".

הפגישה הראשונה פנים אל פנים בין השניים מאז אוקטובר קרתה כשבייג'ינג מצאה עצמה יותר ויותר מבודדת משאר העולם מאז שהנשיא שי ג'ינפינג ומקבילו הרוסי ולדימיר פוטין הכריזו על ידידות "ללא מגבלות" רק שבועות בודדים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה. בעוד שרוב המדינות גינו את פעולותיה של מוסקבה, סין נמנעה מלקרוא למתקפה הרוסית פלישה ובשבוע שעבר התייחס לרוסיה שר החוץ הסיני וואנג יי כ"שותפה האסטרטגית החשובה ביותר" של סין. 

כוחות ציר חדשים 

העמדה הזו גרמה לרבים במערב לקבץ את סין ורוסיה יחד כ"כוחות ציר" חדשים, ופוגע במאמציו של שי להציג את סין כשותפה אחראית לעניינים בינלאומיים ואולי נותן לאמריקאים ולאירופאיים עוד סיבות לרצות להתנתק מסין.

יועצי מדיניות החוץ של בייג'ינג אומרים שהעובדה שהנשיא שי, שההודעה המשותפת שלו עם פוטין מלפני חודש הביאה את יחסי רוסיה וסין לנקודה הקרובה ביותר שלהם ביותר משבעים שנה, שלח את הדיפלומט המוביל שלו לפגישה שהתמקדה במידה רבה באוקראינה מדגימה את העניין הגובר של סין לשחק תפקיד יותר פעיל בפתרון המשבר.

היועצים הפנו גם לדברים שאמרו שי ובכירי ממשלה סיניים אחרים לאחרונה בשיחות טלפון עם מנהיגים באירופה, כשביטאו רצון לעבוד יחד עם הקהילה הבינלאומית להשגת הפסקת אש באוקראינה.

עם זאת, חוקרי מדיניות חוץ רבים אומרים שההתמקדות האסטרטגית של בייג'ינג בעמידה לצד מוסקבה כדי להתנגד למערב בהובלת ארה"ב משמעותה שסין כנראה לא תשתמש בכוח המינוף שלה נגד רוסיה, המסתמכת על רכישות סיניות של נפט וגז ומוצרים אחרים על-מנת לשמור על הכלכלה שלה מעל המים, כדי לגרום לפוטין לסגת.

"אם הם סוגרים את זה עם רוסיה מראש, וחושבים שזה יעזור לסלק חלק מהלחץ שהם נתונים לו, לא יהיה קשה להם לפעול מהשפה אל החוץ", אמר אנדרו סמול, מומחה לסין בקרן מרשל הגרמנית, מכון מחקר מוושינגטון. 

מראית-עין של מאמצים לשלום 

אבל בעוד שסין עשויה להעמיד פנים שהיא עוזרת ב"תהליכי תיווך וליצור מראית-עין כאילו היא עושה משהו למען השלום", אמר סמול, "הסבירות שתצליח לקדם משהו פשוט על-ידי העברת מסרים בין הצדדים או אירוח שיחות היא מינימלית ביותר".

פקידים אמריקאים אמרו שהיו בקשר עם המקבילים הסיניים שלהם והבהירו להם את ההשלכות של מתן אפשרות לקרמלין לעקוף את הסנקציות האמריקאיות.

"נוודא שלא סין ולא אף אחד אחר לא יוכל לפצות את רוסיה על ההפסדים האלה", אמר סליבאן לתוכנית "פגוש את העיתונות" של NBC ביום ראשון.

בינתיים סין, שקשריה המסחריים עם ארה"ב ואירופה גדולים בהרבה מקשרי המסחר שלה עם רוסיה, מצייתת למגבלות האלה, מחשש שתפסיד גישה למערכות מסחר בדולרים ותספוג מכה שעלולה להיות הרסנית לכלכלה הסינית.

נראה כי הלחץ על בייג'ינג גבר לקראת הפגישה ביום שני בין סליבאן ויאנג. פקידים אמריקאים אמרו ביום ראשון שבעוד שהמערב עוזר לאוקראינה, רוסיה ביקשה מסין ציוד צבאי וסיוע אחר למאמץ המלחמה שלה, אם כי הבכירים לא פירטו מה ביקשה מוסקבה מהסינים ואיזה תשובה קיבלה מהם.

גם מוסקבה וגם בייג'ינג הכחישו שרוסיה ביקשה מסין סיוע צבאי.

בפגישה ביום שני עם סליבאן, הדגיש יאנג ש"סין מתנגדת בתוקף לכל מילה או מעשה המפיצים מידע שגוי, מעוותים ומסלפים את העמדה הסינית", כך נכתב בכלי תקשורת של המדינה.

העמדה שהציג יאנג בפגישה ביום שני הייתה בקו אחד עם הריקוד הדיפלומטי המורכב שסין מבצעת מאז שצעדו החיילים הרוסים לתוך אוקראינה בחודש שעבר. למרות שקנה המידה של המתקפה הרוסית על המדינה המזרח אירופאית הבהיל את ההנהגה הסינית, היועצים אומרים ששי ימשיך לשמור על מצב של שיווי משקל עם פוטין מפני שבייג'ינג רואה סיכוי מועט לשיפור ביחסיה עם ארה"ב וצריכה לשמור על רוסיה כשותפה אפילו אם לא תהיה בת ברית מוצהרת שלה.

בייג'ינג מתוסכלת מכך שממשל ביידן במידה רבה הותיר את המכסים מתקופת טראמפ על כנם והרחיב את רשימת חברות הטכנולוגיה הסיניות שנמצאות ברשימה שחורה בגלל תמיכתם לכאורה בצבא הסיני ובגלל המאמצים של בייג'ינג לעשות אינטגרציה בכוח של האויגורים ומיעוטים אתניים אחרים בשינג'יאנג.

כמה פקידים סיניים ביטאו באופן פרטי חשש מהמחיר שתשלם בייג'ינג על הקרבה למוסקבה על חשבון קשרים אחרים של סין. בינתיים, כמה נציגי ממשלה אומרים שבייג'ינג יכולה לשחק תפקיד פעיל בפתרון המשבר אם וושינגטון תרפה מהביקורת.

"ארה"ב צריכה להפסיק לרדות בסין ולהטיל עליה סנקציות", אמר וואנג הואיאו, יועץ לממשלה הסינית ונשיא המרכז לסין והגלובליזציה, מכון מחקר מבייג'ינג. "אתה לא יכול להמשיך לרדת על סין מצד אחד ואז לצפות שהיא תעזור". 

חרם על אולימפיאדת החורף בבייג'ינג

ההנהגה הסינית זעמה שנה שעברה על החלטת ממשל ביידן לעשות חרם דיפלומטי על אולימפיאדת החורף בבייג'ינג, שנערכה בחודש שעבר ובעיני הנשיא שי הייתה הזדמנות להתגאות בהתקדמות של סין לאחר שבע שנות הכנה. פוטין בסופו של דבר היה אורח הכבוד היחיד של שי ממעצמה גדולה שהגיע לטקס הפתיחה של המשחקים.

בימים האחרונים, הצנזורים בבייג'ינג ביקשו לצמצם את כיסוי הפלישה הרוסית בכלי תקשורת סיניים, והורו לכלי התקשורת להימנע מפרסום כתובת שהן "פרו רוסיה" או "פרו אוקראינה", כך מספרים עיתונאים סיניים. צו אחר ממשרד התעמולה, אמרו העיתונאים, קובע שעל כל כלי התקשורת להימנע מ"ללכלך" על היחסים בין סין לרוסיה.

"התרחקות ממוסקבה זה לא מה ששי חושב עליו", אמרה יון סאן, מנהלת תוכנית סין במכון סטימסון, מכון מחקר בוושינגטון. "אפילו אם סין רוצה לשנות את המדיניות שלה, היא לא תעשה זאת כעת בגלל ששינוי עמדה חדש יעורר שאלות לגבי זה ששי הביא את סין לנקודה הבעייתית עם רוסיה מלכתחילה". 

בעוד שנה כשיבקש הנשיא לשבור את התקדים ולהישאר בתפקיד לקדנציה שלישית, אמרה סאן, "זו לא תהיה מדיניות שניתן להחזיק בה".