אינטל תשקיע 36 מיליארד דולר במפעלים חדשים בגרמניה, איטליה ואירלנד

עפ"י התוכנית, ההשקעה הגדולה ביותר, בהיקף של כ-19 מיליארד דולר, תתבצע בעיר מגדבורג בגרמניה, המרוחקת כ-150 ק״מ מברלין, במקביל להשקעה נוספת של 13 מיליארד דולר בהרחבת מפעל הייצור הקיים בעיר ליקסליפ באירלנד והשקעה של מיליארדים נוספים במפעל באיטליה שתפעל תחת טאואר הישראלית

מעבדות אינטל אירופה במינכן, גרמניה / צילום: Reuters, imago stock&people via www.imago-images.de
מעבדות אינטל אירופה במינכן, גרמניה / צילום: Reuters, imago stock&people via www.imago-images.de

כחלק מתוכנית האב של אינטל  להקטין את התלות בייצור השבבים באסיה, פירסמה אחר הצהריים (ג') ענקית השבבים האמריקאית אינטל את תוכניותיה להשקעת עתק של 33 מיליארד אירו (36.2 מיליארד דולר) בתעשיית השבבים באיחוד האירופי. ישראל איננה חלק מהתוכנית מאחר ומדובר בתוכנית המשותפת לתאגיד האמריקאי ולמדינות האיחוד האירופי בלבד.

על פי התוכנית, ההשקעה הגדולה ביותר, בהיקף של כ-19 מיליארד דולר, תתבצע בעיר מגדבורג בגרמניה, המרוחקת כ-150 ק״מ מברלין, במקביל להשקעה נוספת של 13 מיליארד דולר בהרחבת מפעל הייצור הקיים בעיר ליקסליפ באירלנד והשקעה של מיליארדים נוספים במפעל באיטליה שתפעל תחת טאואר הישראלית.

על פי מנכ״ל החברה, פט גלסינגר, תכנון המפעל החדש בגרמניה כבר יצא אל הפועל, בנייתו תחל במחצית הראשונה של 2023 והוא צפוי התחיל לייצר שבבים ב- 2027 בטכנולוגיה חדשה המבוססת על טרנזיסטורים הנמדדים ביחידות אנגסטרם. כיום נמדדות יחידות המדידה של שבבי אינטל בננומטרים. ״חיפשנו מקום בגרמניה שנגיש גם להון אנושי איכותי, אבל גם לחומרי בנייה חזקים״, אמר גלסינגר בסרטון שצולם מראש ושודר היום. ״המפעל יהיה הגדול והמרכזי באירופה, גודלו יהיה כשל שני מגרשי כדורגל, והוא צפוי לרכז את פעילות ייצור והפיתוח של השבבים שלנו בכל היבשת. זו אחת הסיבות שמגדבורג מכונה על ידינו כ״צומת הסיליקון״. גלסינגר גילה כי המפעל צפוי להעסיק כ- 3,000 עובדים עם השקתו, שישרתו את ייצור השבבים לאינטל והן עבור לקוחות חיצוניים, כחלק מהמעבר של אינטל לייצור עבור חברות מתחרות (מודל הפאונדרי).

"העולם רעב לשבבים"

אינטל תשקיע גם כ- 13 מיליארד דולר בהכפלת שטח מפעל הייצור שלה בעיר ליקסליפ באירלנד, מה שיביא את סך ההשקעות שלה באי לסך של 33 מיליארד דולר סך הכל. החברה חשפה כי היא מנהלת משא ומתן עם ממשלת איטליה להקמת מפעל בהשקעה של עד 5 מיליארד דולר אשר עשוי להעסיק 1,500 משרות ייצור, ולפעול החל מ-2025, זאת בנוסף על מפעל חברת STM הסמוך לעיר מילאנו, לו שותפה טאואר שנרכשה על ידי אינטל בחודש שעבר. על פי גלסינגר, המפעל צפוי להתרחב ולייצר שבבים אנלוגיים לחברות אלקטרוניקה בתחום הרכב, התקשורת והמחשוב האישי.

"העולם רעב לשבבים", אמר המנכ״ל. "ובאותו הזמן, אין מספיק מהם, מה שמוכיח ששרשרת האספקה העולמית מוגבלת וריכוזית, ו-80% ממנה עדיין מרוכז באסיה. העולם רוצה תעשייה מבוזרת יותר - ואירופה היא פתרון לכך".

גלסינגר ציין את הזדהותה המוחלטת של אינטל עם אוקראינה, אך בה בעת נמנע מלגנות את רוסיה או להזכיר אותה בהודעה, על אף שהחברה עצרה את אספקת השבבים למדינה. "כולנו עדים למצב הנורא באוקראינה", אמר. "אנחנו מגנים את המלחמה. כולי תקווה שנחזור במהרה לזמנים של שלום".

אינטל נמצאת באחרונה במסע השקעות להרחבת פעילות הייצור שלה על מנת לשרת לראשונה גם חברות שבבים אחרות, לאחר שנים שייצרה רק את השבבים שתוכננו על ידה. בחודש ינואר היא הודיעה על השקעה של 20 מיליארד דולר בהקמת שני מפעלי ייצור באוהיו ובחודש שעבר הודיעה כי תרכוש את מפעלי טאואר הישראלית ב-5.8 מיליארד דולר.