נחתם הסכם לשיתוף פעולה בין ארגוני העסקים והמעסיקים של ישראל ומרוקו

היקף הסחר, סחורות ושירותים, בין המדינות עלה בשנה האחרונה בכ-6% ועמד על כ-90 מיליון דולר – היעד חצי מיליארד דולר בתוך חמש שנים

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' עם שגריר מרוקו בישראל
השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' עם שגריר מרוקו בישראל

היחסים הכלכליים בין ישראל ומרוקו מתחממים. קצת למעלה משנה לאחר חתימת הסכם השלום בין המדינות, משלחת ראשונה של בכירי המגזר העסקי במרוקו הגיעה ארצה לסדרת פגישות עם חברות ישראליות ולבחינת העמקת שיתופי הפעולה הכלכליים בין המדינות.

המשלחת ממרוקו, שאורגנה על ידי ה-CGEM, ארגון המעסיקים (תעשיינים וחברות) של מרוקו, כוללת כ-80 מראשי החברות המובילות במשק המרוקאי ובכללם חברות מתחום תעשיות הרכב והתעופה, מזון ומשקאות, מוצרי תעשיות כימיות ועוד. המארחים הם התאחדות התעשיינים בישראל, איגוד לשכות המסחר ומכון היצוא הישראלי עם ה-CGEM ארגון המעסיקים של מרוקו, בשיתוף משרד הכלכלה והתעשייה, משרד החוץ והמשרד לשיתוף פעולה אזורי.

באירוע שהתקיים הבוקר בת"א, חתמו ד"ר רון תומר, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים ועו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, על הסכם שיתוף פעולה כלכלי בין חברות ישראליות ומרוקאיות עם מר צ'אקיב אלג' (Mr. Chakib ALJ), נשיא הקונפדרציה הכללית של המפעלים המרוקאים CGEM.

בטקס נכחו גם השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', ועידן רול, סגן שר החוץ ובהשתתפות, הדר שור ראש מחלקת הודו אפריקה מזה״ת מנהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה ואיילת נחמיאס-ורבין יו"ר מכון היצוא. בהמשך נערכה סדרה של מפגשים בין חברי המשלחת ממרוקו ובין יצואנים ותעשיינים ישראלים לבחינת שיתופי פעולה.

CGEM הוא ארגון גג המייצג 90,000 חברות אל מול הרשויות הציבוריות

ארגון CGEM הוא ארגון גג המייצג 90,000 חברות אל מול הרשויות הציבוריות ונחשב רב כוח בכלכלה המרוקנית בהסכם בנחתם היום הקימו CGEM ונשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, מועצה עסקית דו-צדדית במטרה לקדם את שיתוף הפעולה בין שני הארגונים באמצעים שונים, כגון פיתוח יחסי סחר, ארגון אירועי B2B והקמת חברות מרוקאיות בישראל וחברות ישראליות במרוקו. בראש המועצה העסקית מרוקו-ישראל יעמוד מר סטיב אוחנה, איש עסקים יהודי החי במרוקו ונשיא מועצת העסקים ישראל מרוקו.

היקפי הסחר בין המדינות אינם גדולים, והמקום לשיפור רב. מנתוני מכון היצוא, המבוסס על נתוני הלמ"ס (לפי ארץ מקור), עולה כי בשנת 2021 זינק היקף יצוא הסחורות מישראל למרוקו בכ-214%, לעומת שנת 2020 והסתכם בכ-12 מיליון דולר. יבוא סחורות לישראל ממרוקו עמד בשנת 2021 על 57 מיליון דולר, ירידה של כ-15% לעומת שנת 2020 בה עמד היבוא ממרוקו על כ-67 מיליון דולר.

צ'אקיב אלג' (Mr. Chakib ALJ), נשיא הקונפדרציה הכללית של המפעלים המרוקאים CGEM אמר לגלובס כי לאחר החתימה על הסכמי אברהם בדצמבר 2020, שיתוף הפעולה הבילטרלי הביא להתפתחויות יוצאות דופן במגזרים בעלי אינטרס הדדי כמו: תיירות, בריאות, חקלאות, מים, תעשייה, חינוך וטכנולוגיה, עם השאיפה להגדיל את הסחר ל-500 מיליון דולר בתוך שנים ספורות. לדבריו הממשלה החדשה במרוקו ובעידוד המלך מוחמד השישי מגידלה מאוד את השקעותיה בתשתיות ובעידוד חברות למחקר ופיתוח כמו גם בקרן השקעות הון.

חיזוק שיתופי הפעולה עם מרוקו הינה משימה חשובה

עיסאווי פריג', השר לשיתוף פעולה אזורי נהנה ממעמד מיוחד בקרב המדינות הערביות שבקשר עם ישראל, והשיח בערבית מקל לדבריו על ההתקרבות. עוד אמר כי חיזוק שיתופי הפעולה עם מרוקו, בכלכלה, בתרבות, בספורט ובכל תחומי החיים, הינה משימה חשובה להמשך תהליך השתלבותה של ישראל באזור.

עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר ציין כי "ליחסי הכלכלה המתפתחים עם מרוקו חשיבות הרבה יותר גדולה מתחום הסחר ההדדי וההשקעות. זוהי פריצה חשובה ביחסי סחר עם ארצות הים התיכון השוכנות לחופים הדרומיים". לדבריו ישראל תוכל לייצא מערכת השקיה וטכנולוגית חקלאות מתקדמת; ציוד רפואי; פיתוח סולארי; כימיקלים ועוד. אין יותר מקום להבחנה בין יצוא ליבוא. שותפות זה שם המשחק. יבוא מוליד יצוא וההפך.

ד"ר רון תומר, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים אמר כי היחסים החמים בין שתי המדינות ובהתאחדות התעשיינים מעוניינים להסתייע במסורת הזו ולפתח את הפוטנציאל הכלכלי והמסחרי העצום בין שתי המדינות, שנמצא בראשיתו. "אנו מאמינים כי הקפיצה בהיקפי הסחר יכולה להיות גם של מאות אחוזים כבר בשנה הקרובה ולשם כך אנחנו נפגשים, גם בישראל וגם במרוקו, ופועלים יחדיו באופן הדדי להידוק היחסים".

איילת נחמיאס-ורבין, יו"ר מכון היצוא אמרה כי הגעתה לראשונה של משלחת אנשי העסקים ממרוקו היא "ציון דרך כלכלי ומדיני, בקנה מידה היסטורי. ברקע התזוזות המדיניות הדרמטיות באזור, נפתח שער נוסף ליחסי הסחר וליצוא הישראלי. לצד המלחמה הפתאומית באירופה, השינויים באזור אף מקבלים משנה חשיבות".

אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה אמר: "משלחת זו היא רק סנונית ראשונה הנובעת מההסכם ההיסטורי לשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי עליו חתמה השרה ברביבאי בחודש שעבר. במסגרת ההסכם, שר הכלכלה והתעשייה המרוקני, מזוואר ושרת הכלכלה והתעשייה ברביבאי התחייבו להגביר את הסחר ולעודד ייזום משלחות מסחריות מסוג זה. אנו תקווה שקו התעופה החדש שמביא את המשלחת לארץ יביא עמו גם חיזוק בהיקפי הסחר כדי שנוכל להגיע ליעד אותו הציבה השרה - 500 מיליון דולר סחר בשירותים וסחורות תוך חמש שנים עם ידידינו המרוקאים. אנו קוראים לתעשייה הישראלית לבחון בחיוב את שיתוף הפעולה העסקי והכלכלי עם מרוקו, המהווה שוק חדש ומלא הזדמנויות".