התעשייה האווירית: 2021 - השנה הטובה ביותר מאז הקמת החברה

היו"ר עמיר פרץ: המשימה כעת – ההנפקה • המנכ"ל בועז לוי: ההנפקה צפויה במחצית השנייה של 2022 • לגלובס נודע כי שר הביטחון בני גנץ הבטיח אתמול בביקורו בחברה לסייע בקידום ההנפקה

עמיר פרץ, יו"ר התעשייה האווירית / צילום: שלומי יוסף
עמיר פרץ, יו"ר התעשייה האווירית / צילום: שלומי יוסף

שנה שלישית ברציפות של עלייה במכירות וברווחי התעשייה האווירית ולא פחות חשוב מכך - גם גידול של ממש ב-EBITDA, נתון שיסייע להערכת שווי חברה גבוה יותר לקראת ההנפקה שבתע"א מקווים שתצא לדרך עוד השנה.

מהנתונים שמתפרסמים הבוקר (ד') לסיכום שנת 2021 עולה כי המכירות השנתיות של התע"א הסתכמו בכ-4.5 מיליארד דולר - הגבוהות מאז הקמת החברה ועלייה של 7% לעומת 2020. הרווח הנקי הגיע לשיא של 148 מיליון דולר - 11% יותר מאשר בשנה קודם לכן, והמקביל לו גידול של 10% ב-EBITDA לכ-436 מיליון דולר - הגבוה ביותר בתולדות החברה.

העתיד הקרוב מבשר גם הוא המשך מגמה בזכות עלייה בצבר ההזמנות לכ-13.4 מיליארד דולר, לעומת 12.6 מיליארד ב-2020. ועוד מנתוני הרווחים - הרווח הגולמי עלה מ-665 מיליון ל-696 מיליון דולר, והרווח התפעולי עלה מ-195 מיליון ב-2020 ל-217 מיליון ב-2021, 4.8% מהמכירות. 

צפי לזינוק במכירות על רקע המלחמה באוקראינה

שלוש חטיבות בולטות לחיוב, ואחת בולטת לשלילה. חטיבת כלי טיס צבאיים, חטיבת טילים וחלל וחטיבת אלתא רשמו גידול של ממש ברווחים. שלוש חטיבות אלה הגדילו מאוד את מכירותיהן בתחומים הצבאיים, והצפי, על רקע המלחמה באוקראינה, הוא שכאן צפוי זינוק של ממש במכירות גם השנה ולשנים הבאות.

לעומתן, חטיבת התעופה אומנם הגדילה את המכירות באחוז אחד, אבל רושמת הפסד תפעולי של 15 מיליון דולר בהשוואה להפסד של כ-10 מיליון דולר ב-2020. עם זאת, ההפסד הנקי של החטיבה ירד והסתכם בכ-27 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-32 מיליון דולר ב-2020.

עוד נתון חשוב: ההוצאות על מחקר ופיתוח עלו ב-5% לכמעט 1.1 מיליארד דולר, ויתרות המזומנים של החברה הסתכמו בסוף 2021 ב-905 מיליון דולר.

בשנת 2021 רשמה החברה הוצאות נטו בגין מסים על הכנסה בסכום של כ-46 מיליון דולר, בדומה לתקופה המקבילה אשתקד. יצוין כי החברה ממוסה במס חברות רגיל בשיעור 23% ואינה זוכה להטבות החוק לעידוד השקעות הון בשל היותה חברה בבעלות ממשלתית מלאה. מכירת חלק, אפילו מזערי, בבעלות על החברה לגורם שאינו ממשלתי, תקנה לחברה תשלום מס מופחת לפי החוק לעידוד השקעות הון.

התעשייה האווירית היא אחת מחברות היצוא הגדולות בישראל, ורוב מכירותיה (72%) הן למדינות ובעיקר לצבאות בחו"ל.

עם הנתונים הללו ועם הצפי לגידול במכירות לאור המלחמה באוקראינה, לו הייתה מניית התעשייה האווירית נסחרת, היא מן הסתם הייתה נוסקת. 

גנץ יקדם את הנפקת החברה

מה זה אומר על סיכויי ההנפקה? לגלובס נודע כי בסיור של שר הביטחון בני גנץ בתעשייה האווירית אתמול (ג'), הוא התייחס לכך מפורשות ואמר כי יקדם את ההנפקה ויסייע במקומות שבהם נוצרו חסמים. 

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי, אומר לגלובס כי בין השאר לאור העלייה ברווחיות, תהליך ההנפקה יקודם, וההנפקה תצא לדרך להערכתו במחצית השנייה של השנה. בגלובס פרסמנו כי משרד הביטחון הסיר את אחד מהמכשולים שהיו בדרך בהנפקת תעודת החיסיון, וכי הכדור כעת אצל הייעוץ המשפטי לממשלה, שאמור לסיים את התהליך המשפטי. 

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית
 בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית

לפי לוי, "אנחנו מראים ביצועי שיא הן ברווח והן במכירות, שלוש שנים של צמיחה של ממש - שהולכת יד ביד לכיוון הנפקה מוצלחת. הנפקה תעשה טוב לחברה לעובדיה ולמדינה, ולכן אני בטוח שהיא תקרה. אנו פועלים בצורה הדוקה מול מועצת העובדים, משרדי הממשלה ורשות החברות. זה תהליך של win-win לכולם, ואני מעריך שנגיע להסכם נכון לחברה ולעובדים. 

"תהליך ההנפקה לוקח יותר זמן ממה שחשבנו, ואי-אפשר לא לחשוב על העלייה בשווי המניה לאור המצב אם כבר היינו בבורסה, אבל ההנפקה תקרה ככל הנראה עוד השנה באחד משני הרבעונים האחרונים".

ביחס לחטיבת התעופה שעדיין רושמת הפסדים, לוי העריך כי 2022 תהיה שנת המפנה והמעבר מהפסד לרווח. עוד אמר המנכ"ל כי החטיבה משמשת מוקד הידע הישראלי היחיד לפיתוח מטוסים ומערכות אווירונאוטיות, ואלה משמשות גם לחטיבות האחרות כמו טילים תעופה וחלל, כלי טיס צבאיים וכו' ותורמות לצמיחה המהירה שלהן.

לוי העריך כי גם בשל המלחמה באוקראינה יעלו המכירות השנה של כלי הטיס הצבאיים, והמל"טים - שהתע"א הייתה החלוצה העולמית בתחום זה - ימשיכו להיות מוצר אטרקטיבי, ובעיקר המל"ט הממריא ונוחת אנכית וכן מל"טי ההארון המתקדמים. 

פרץ: המשימה הבאה - ההנפקה

בגלובס כתבנו כי בדיונים פנימיים בחברה אמר היו"ר עמיר פרץ כי הוא מחויב להנפקה ויעשה הכול כדי לקדמה. דבר אחד חשוב הוא הפשרה שהביא פרץ בין הנהלת התעשייה האווירית להנהלת משרד הביטחון, והביקור אתמול של שר הביטחון גנץ מעיד על כך.

פרץ בירך על הדוחות והודה לקודמו, היו"ר היוצא הראל לוקר, ולהנהלת החברה. פרץ כדרכו הדגיש את תרומת כלל העובדים והתייחס גם להנפקה: "כשאומרים 'האנשים מאחורי המספרים', זה לא רק ביטוי. אלה בדיוק הידיים והמוחות שיוצרים את המספרים. והידיים והמוחות כאן, בתעשייה האווירית, ראויים לשבח.

"למרות התוצאות החיוביות, יש לנו עוד דרך ארוכה, ואנו נשאף להגיע לתוצאות שיציבו אותנו בשורה אחת מול תוצאות רווח של חברות ביטחוניות אחרות בארץ ובעולם".

לדבריו, "המשימה הנוספת המונחת לפתחינו היא ההנפקה, וכידוע, אישור החיסיון ממתין על שולחן המשנה ליועמ"ש ולחתימתו. אך עד שזה יקרה, אנחנו נהיה ערוכים כך שמיד עם קבלת האישור נוכל לצאת לדרך ולבצע את ההנפקה במהירות האפשרית, תוך הבטחת האינטרסים של התעשייה האווירית - בניית שקט תעשייתי ארוך-טווח והגדלות היקף המחקר והפיתוח".