השקל מתחזק מול הדולר על רקע העליות בשווקים ונתוני האינפלציה

שיעור האינפלציה בישראל בפברואר חרג מיעד בנק ישראל בפעם השנייה ברציפות • עיני השוק מופנות להודעת הריבית בארה"ב הערב

העליות בשוקי המניות דוחפות את השקל למעלה / צילום: Shutterstock
העליות בשוקי המניות דוחפות את השקל למעלה / צילום: Shutterstock

השקל מתחזק בהמשך לפרסום נתוני האינפלציה שפורסמו אתמול בישראל, והצביעו על חריגה מיעד האינפלציה של בנק ישראל בפעם השנייה ברציפות. הדולר  יורד ב-0.8% לרמה של 3.28 שקלים.

אתמול פורסמו נתוני האינפלציה לחודש פברואר, והמדד עלה ב-0.7% - מעבר לצפי. על פניו, עליית האינפלציה מקרבת את העלאת הריבית בישראל, אך נתוני פברואר הצביעו כי מחירי האנרגיה בלטו במיוחד כלפי מעלה, ובנטרול האנרגיה מדד פברואר עלה ב-0.4% בלבד. האינפלציה בעיקרה מיובאת, והעלאה של הריבית לא תביא לירידה באינפלציה שמקורה מעבר לים.

ובכל זאת, קצב האינפלציה בישראל חורג מתחום היעד של הבנק והגיע ל-3.5% ב-12 החודשים האחרונים, וזאת לפני שקלול מלוא ההשפעה של המלחמה באוקראינה, שעשויה להביא ללחצים אינפלציוניים בעולם. העלייה חדה במחירי האנרגיה והמזון לצד הפגיעה בשרשרת האספקה, עשויים לתדלק את מדדי המחירים בעולם וגם בישראל. בארה"ב האינפלציה הגיעה בפברואר ל-7.9%, אם כי זו שבישראל לצורך ההשוואה הסתכמה בחצי מזה.

הדילמה של הבנקים המרכזיים היא בין הקרבת הצמיחה העתידית והעלאה של הריבית, לבין התקווה שהאינפלציה תתמתן בהמשך כאשר עליית המחירים עשויה לגרור האטה בביקושים בעתיד, ומחירי האנרגיה עשויים להתמתן. אתמול הנפט רשם את הירידה החדה בהיסטוריה מהשיא - 22% תוך שבוע. בין הסיבות לירידה אפשר למנות את המשך המגעים במישור הדיפלומטי בין רוסיה לאוקראינה, ולצד זאת גם את החשש מירידה בביקושים נוכח התפרצות מחודשת של הקורונה באסיה.

גם העליות חדות בשוקי המניות אמש בניו יורק דוחפות את השקל הבוקר במסחר, וזאת על רקע הגידורים של הגופים המוסדיים את ההשקעות מעבר לים. כאשר השווקים עולים המוסדיים מוכרים דולרים ועם עליית היצע הדולרים בשוק המקומי השקל מתחזק.

עיני השוק מופנות להודעת הריבית של הבנק המרכזי של ארה"ב (פד) ערב בשעה 20:00 (שעון ישראל). בשוק צופים בהסתברות גבוהה ביותר העלאה של 0.25% בשיעור הריבית, ועיקר תשומת הלב תופנה לדברי הבנק המרכזי לגבי התוואי להמשך השנה. נראה כי הפד יבצע העלאה "קטנה" של הריבית, על רקע המלחמה באוקראינה. הנסיקה במחיר חומרי הגלם עשויה להתלגל לעליות מחירים בהמשך ולייצר לחצי אינפלציה נוספים לאלו שהיו פה עוד לפני הקורונה, אך העלאה מהירה מדי עלולה לחנוק את הצמיחה.