שיחות משוב הן בזבוז זמן. הנה מה שאפשר לעשות במקום

אם מחקרים מראים שמנהל ממוצע משקיע מעל 200 שעות בהכנת המשוב, ורק 14%  מכלל העובדים חושבים שזה מייצר שיפור, אז משהו לא עובד כאן

שיחות משוב הן בזבוז זמן. מה אפשר לעשות במקום / צילום: גלובס
שיחות משוב הן בזבוז זמן. מה אפשר לעשות במקום / צילום: גלובס

לפי סקר של חברת גאלופֿ, רק 14% מהעובדים חושבים שתהליך הערכת העובדים עוזר להם להשתפר. בתקופה זו חוזר על עצמו הריטואל השנתי, שבו עשרות אלפי מנהלים חורקים שיניים ומשקיעים מאות אלפי שעות בהכנה של שיחות ההערכה, ומנגד מאות אלפי עובדים מחכים בחשש לקראת המפגש המאיים. לדעתי, טקס המשוב השנתי הוא שריד של עולם הניהול הישן. למודל הנוכחי יש הרבה מאד חסרונות, אותם כולם יודעים, אבל רק למעטים יש את האומץ לשנות ולעשות דברים בצורה אחרת.

מה לא עובד בפורמט הקיים?

1. בזבוז זמן - הפורמט הקיים מחייב את המנהלים ואת עובדיהם לחכות שנה שלמה כדי לתת ולקבל משוב.

2. הפרעות קשב-ריכוז - מכיוון שהשיחה כוללת עדכוני שכר, העובדים לא קשובים באמת לפידבק אלא בעיקר מחכים לשמוע אם קיבלו העלאה או לא.

3. זה עולה הון לארגון - מחקרים מראים שמנהל ממוצע משקיע מעל 200 שעות בהכנת המשוב, בפגישות ובדיונים. בעידן של לחץ תמידי, העלות לארגון היא בלתי נתפסת.

4. התהליך לא באמת עובד - רק 14% מכלל העובדים ו-27% מאנשי משאבי האנוש מאמינים שהתהליך הזה באמת מייצר שיפור.

5. זה גורם לחוסר מוטיבציה - לא רק בקרב המדורגים כממוצעים ופחות, גם המדורגים גבוה לרוב מאוכזבים מאחוזי ההעלאה וזה לתסכל עלול ולרפות את ידיהם.

אז מה האלטרנטיבה שכדאי למנהלים ולמנהלות לאמץ?

1. תנו פידבק מיידי: אל תחכו שנה, היו שם לאורך כל הדרך, בזמן אמת. תפקיד המנהלים להצמיח את האנשים, לאתגר אותם ולתת להם את האוטונומיה והכלים התומכים בהצלחתם.

2. ציינו חוזקות ולא חולשות: ההתמקדות בחולשות לא תביא לשיפור משמעותי בביצועים, ההשקעה בחוזקות תמיד משתלמת יותר. התמקדו בחוזקות של העובד וכיצד ניתן למנף אותן לטובתו ולטובת הארגון.

3. כוחה של מילה: הקפידו על שיח בונה, ללא ציניות. מילים בוראות מציאות ולכן כדאי לשקול מילים ואת הדרך הנכונה לומר אותן. התמקדו בתוצאות שרוצים להשיג בתום השיחה, ותכננו בהתאם.

4. בהירות מניעה לפעולה: דברו פשוט, השתמשו בדוגמאות ככל הניתן, דייקו מסרים, בדגש על מה כן ולא מה לא. אנשים שיודעים בבירור מה מצופה מהם, נרתמים יותר לעשייה.

5. היו פריקים של פרגון: פרגון מייצר אווירה חיובית, הוא כוח מניע ומעלה ומוטיבציה, וזו מיתרגמת בקלות לעשייה ולפעולות מקדמות. פרגון מחזק ביטחון עצמי ומחזק את היכלות לחזור על ההישג.

והכי חשוב: פשוט להיות אותנטי ואנושי. 

טל פריבנר היא יועצת לארגונים ולמנהלים מובילים, מרצה ומנחת סדנאות לפיתוח האומץ