תחומי העיסוק, השותפים והבעיות: כך ייראה המיזוג בין יגאל ארנון ותדמור

במשרד הממוזג יהיו כ־350 עורכי דין, מהם כ־140 שותפים • ההנהלה המצומצמת כוללת את עורכי הדין גיל אורן, ברק טל וחגי שמואלי ממשרד יגאל ארנון ואת עופר לוי ודודי תדמור • עם זאת, המשרד עלול להיתקל בבעיה של ניגוד עניינים

מימין למעלה: סיגל שפירא, דוד תדמור, חגי שמואלי, שירי שחם, חגית בבלי, נעה מידן, עופר לוי וברק טל / צילום: תומר יעקובסון
מימין למעלה: סיגל שפירא, דוד תדמור, חגי שמואלי, שירי שחם, חגית בבלי, נעה מידן, עופר לוי וברק טל / צילום: תומר יעקובסון

בתום משא-מתן שנמשך חודשים, הושלם היום המיזוג הגדול ביותר שנעשה בשוק עריכת הדין בישראל, בין משרד יגאל ארנון הוותיק לתדמור לוי. המשרדים הודיעו כי הסכמי המיזוג נחתמו, והמיזוג ייכנס לתוקפו בזמן הקרוב. המשרד הממוזג ייקרא "יגאל ארנון - תדמור לוי". עובדי שני המשרדים קיבלו את ההודעה הבוקר בשיחות זום כלל־משרדיות.

מדובר במיזוג המשמעותי ביותר שהיה בשוק מאז גולדפרב וזליגמן התאחדו בשנת 2011, הפכו אז למשרד המונה 200 עורכי דין - והדיחו את הרצוג מהמקום הראשון. מאז הרצוג חזרו לצמרת, ולאחרונה מיתר הפך למשרד הגדול ביותר עם 448 עורכי דין.

כמה עורכי דין ימנה המשרד הממוזג?

במשרד הממוזג יהיו כ־350 עורכי דין, מהם כ־140 שותפים ו־70 מתמחים - והוא יהיה השלישי בגודלו בישראל. משרדי ענק הקרובים לגודל זה הם פישר (FBC) עם 319 עורכי דין וגולדפרב זליגמן עם 313 עורכי דין. כך לפי דירוג dun's 100.

משרד יגאל ארנון, שנוסד לפני 65 שנים, מדורג כיום במקום התשיעי בגודלו מבין משרדי עורכי הדין, עם 230 עורכי דין. משרד תדמור לוי, שמדורג במקום ה־16 מבין משרדי עורכי הדין, הוא פרי מיזוג בשנת 2015 בין משרד תדמור, שקם לפני כ־17 שנים, עם משרד פרופ' יובל לוי שנוסד בשנת 1973. משרד תדמור לוי מונה כ־130 עורכי דין, מהם 52 שותפים.

המשרדים צפויים להישאר במקומם הנוכחי. שניהם שוכנים במגדל עזריאלי בתל אביב: יגאל ארנון במגדלים העגול והמרובע וברחוב הלל בירושלים, ותדמור לוי במגדל המרובע.

למה הושלם המיזוג בעיתוי הזה?

עיתוי השלמת המיזוג וההודעה עליו אינו מקרי. בשבוע הבא יחלו הראיונות להתמחות לשנת 2023. המשרדים הגדולים מתחרים על הסטודנטים האיכותיים ביותר, והם לא רבים.

כבר תקופה שיש קושי לגייס כוח-אדם איכותי, לאור כמות העבודה העצומה במשרדי עורכי הדין. יגאל ארנון תדמור לוי יראיינו את המועמדים למשרד המאוחד ויציעו להם את ההשתלבות באחד המשרדים הגדולים בישראל.

מי יעמוד בראש המשרד המאוחד?

ניהול המשרד יופקד בידי ועדה אקזקוטיבית עם נציגות לשני המשרדים, והנהלה מצומצמת הכוללת את עורכי הדין גיל אורן, ברק טל וחגי שמואלי ממשרד יגאל ארנון ועופר לוי וד"ר דודי תדמור.

הבחירה בשלושה מנהלים מיגאל ארנון ושניים מתדמור לוי משקפת את גודלם היחסי של המשרדים. עוה"ד גיל אורן וחגי שמואלי היו עד היום השותפים המנהלים של יגאל ארנון.
עו"ד ברק טל הוא ראש מחלקת הליטיגציה במשרד. מאז ומתמיד היה דמות מפתח, וגם קודם לכן היה חלק מהאקזקוטיבה והיווה גורם משמעותי במיזוג. בשנת 2017 היה מועמד לכהונת שופט בבית המשפט העליון. מקבילו בתדמור, עו"ד יחיאל כשר, עד לאחרונה ראש מחלקת הליטיגציה במשרד, מונה לאחרונה לשופט בית המשפט העליון.

מהם תחומי המשפט החזקים של המשרד?

מיזוגים ורכישות, הייטק, ליטיגציה, נדל"ן, בנקאות ומשפט מסחרי. לצד זאת, המשרד יחזיק גם מחלקות משמעותיות בדיני תחרות, תחום שתדמור לוי חזקים בו במיוחד, וכן מימון פרויקטים ואנרגיה, חדלות פירעון, תכנון ובניה, שוק ההון וניירות ערך, רגולציה, בריאות, מסים, דיני עבודה ועוד.

"הגודל הוא קולטן לעסקאות גדולות"

המיזוג נועד להגדיל את מספר עורכי הדין ולהיכנס לחמישייה הראשונה, אך במשרדים ייצרו מיזוג בתחומי ליבה במטרה להגדיל את הפעילות, להוביל מקצועית ולהציע לעובדים אופק קידום ותנאי עבודה. עורכי דין אמרו לגלובס כי למיתוג המשרד כאחד הגדולים יש השפעה ישירה על היכולת לגייס כוח-אדם איכותי ולקוחות. "הגודל הוא קולטן לעסקאות גדולות וגם קולטן לכוח-אדם איכותי. משרד מרוויח גם מאיכות עורכי הדין או ממה שנקרא - קליטה בגלל מותג, ויש קורלציה מסוימת בין מותג לגודל".

משרדי עורכי הדין הגדולים משדרים רוגע

משרדי עורכי הדין הגדולים בשוק שידרו רוגע לאחר הפרסום על המיזוג הצפוי. חלקם אומרים כי זה לא משנה אם מדובר במשרד של 200 או 400, כי כך או כך יש יכולת לטפל במגה עסקאות ובמגה פרויקטים. לצד זאת, צופים מיזוגים נוספים בצמרת.
עו"ד טל עצמון שותף מנהל בגולדפרב זליגמן אמר לפני כחודש כי "ההצלחה של המשרדים הגדולים בשנתיים האחרונות היא הרקע למה שקורה עכשיו, ולמה שלהערכתנו יקרה עוד בהמשך השנה. זו היא רק סנונית ראשונה למה שכנראה תהיה המגמה בענף בשנים הקרובות. להערכתנו יהיו במהלך השנה הקרובה עוד מספר מיזוגים של משרדים בגודל בינוני עם המשרדים הגדולים ולכן תמונת גודל המשרדים תבחן בסוף השנה".

המשרד גדול, וכך גם הקונפליקטים

משרדי עורכי הדין הגדולים בשוק המיזוג יכול לרענן את הפירמה הוותיקה של יגאל ארנון, אבל מביא איתו אתגרים וקונפליקטים. בין החסרונות שמונים בכירים בשוק ישנם ניגודי העניינים שייווצרו בין הלקוחות. במדינה כמו ישראל, שהשוק קטן, נוצרים ניגודי עניינים והמשמעות עשויה להיות ויתור על לקוחות. זה קורה גם כשיש מיזוגים קטנים יותר, ועל אחת כמה וכמה במגה־מיזוגים. ככל שהמשרד גדול יותר - מתרבים הקונפליקטים.

אפשרויות הקידום בפירמה יצטמצמו

בעיה אחרת שיכולה להיווצר, היא כי אפשרויות הקידום בפירמה יצטמצמו עקב המיזוג. יהיה קושי להתבלט במחלקה אם מיזגו אליה מחלקה מוצלחת אחרת. חיסרון נוסף הוא הפחתת התחרות בשוק.