מיטב דש רשם רווח של 129 מיליון שקל, אך הפרשת עתק הביאה אותו להפסד

בית ההשקעות נאלץ להפריש 423 מיליון שקל לכיסוי פסק הדין נגדו שהביאו אותו לרשום הפסד שנתי של 392 מיליון שקל • בצד החיובי: ההכנסות חצו לראשונה את רף מיליארד השקלים והיקף הנכסים המנוהלים בשנת 2021 הסתכם לשיא של כ-221 מיליארד שקל

אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: שלומי יוסף
אילן רביב, מנכ''ל מיטב דש / צילום: שלומי יוסף

בית ההשקעות מיטב דש  פרסם הערב (ד') את תוצאותיו הכספיות לשנת 2021 והן משקפות את פסק הדין שניתן נגדו בקיץ האחרון, במסגרתו חויב לשלם מאות מיליוני שקלים בגין תביעה ייצוגית נגדו.

בעקבות הפרשה של 423 מיליון שקל על מנת לעמוד בתשלום שהושת עליו בפסק הדין, רשם מיטב דש הפסד של 932 מיליון שקל (414 מיליון שקל כהספד המיוחס לבעלי המניות). הרווח הנקי לבעלי המניות של הקבוצה בשנת 2021 בנטרול ההפרשה הזו הסתכם ב-129 מיליון שקל בהשוואה לרווח נקי של כ-180 מיליון שקל אשתקד. בנטרול רווח חד פעמי של 76 מיליון שקל שהציג מיטב דש בשנת 2020 בגין ירידה משליטה בליקוידיטי מדובר בגידול של הרווח הנקי של כ-24%.

בנטרול ההפסדים שנרשמו בעקבות פסק הדין עמדו ההכנסות בשנת 2021 על כ-1.1 מיליארד שקל, עליה של כ-12%. עיקר העלייה בתקופת הדוח נובעת מעלייה בהכנסות מניהול נכסים, מחבר הבורסה וממגזר אשראי חוץ בנקאי, בעיקר פנינסולה.

היקף נכסי קופות הגמל והפנסיה שבניהול החברה עלה בכ-42% לכ-85 מיליארד שקל. בבית ההשקעות ציינו כי גם לאחר תאריך הדוחות ולמרות הירידות בשווקים של תחילת 2022, המשיכה הצמיחה בנכסים המנוהלים ונכון ל-8 במרץ 2022 הסתכם היקף הנכסים לכ-85.5 מיליארד שקל.

ההכנסות בשנת 2021 במגזר חיסכון ארוך הטווח הסתכמו לסך של כ-339 מיליון שקל בהשוואה לכ-302 מיליון שקל אשתקד. העלייה בתקופת הדוח נובעת, בעיקר, מעליה בהיקף נכסים ממוצע הנובעת הן מתשואה על הנכסים, הן מכניסת כספים מוגברת, מעליה בהפקדות שוטפות בקרנות הפנסיה וכן מרכישת קרנות הפנסיה החדשות של הלמן אלדובי.

ההכנסות בשנת 2021 במגזר החיסכון השוטף הסתכמו בכ-371 מיליון שקל, בהשוואה לכ-323 מיליון שקל אשתקד. העלייה בתקופת הדוח נובעת בעיקר מעליה בהיקף הנכסים הממוצע ומגיוסים בקרנות מסורתיות ובקרנות מחקות בעלות דמי ניהול ממוצעים גבוהים לעומת פדיונות בקרנות כספיות וקרנות סל בעלות דמי ניהול נמוכים משמעותית. ההכנסות בשנת 2021 בפעילות הברוקראז' ללקוחות פרטיים (מיטב דש טרייד) הסתכמו לסך של 115 מיליון שקל, בהשוואה ל-99 מיליון שקל אשתקד.

היקף הנכסים המנוהלים בשנת 2021 הסתכם לשיא של כ- 21 מיליארד שקל.

פסק הדין המדובר ניתן באוגוסט במסגרת תובענה ייצוגית שהגישו בשנת 2012 רו"ח ישראל גרינברג, שהצטרף לקופה בשנת 1969 וכיום הוא גמלאי; ומיכאל לוינרד, איש קבע בעברו שהצטרף לקופה בשנת 1984. השניים טענו כי מיטב דש גבה מהם דמי ניהול - בניגוד למה שהוסכם עימם עת הצטרפו לקופה.

על-פי פסק הדין של בית המשפט הכלכלי בתל אביב, התשלום, שכולל את הפיצוי לחברי הקבוצה וחלק משכר-הטרחה לבאי-כוח התובעים הייצוגיים, היה צריך לעבור במהלך החודש (מרץ). אולם בינואר דחה בית המשפט העליון את מועד התשלום, על סך 390 מיליון שקל, שנגזר על מיטב דש לשלם. השופט יצחק עמית דחה את התשלום לאחר מתן החלטה בערעור שהגיש מיטב דש, כאשר מועד לדיון בערעור טרם נקבע.

עם זאת, עמית קבע כי על בית ההשקעות לשלם את הגמול לתובעים הייצוגיים וכן חלק משכר-הטרחה לבאי-כוחם, בסך כולל של כ-10.3 מיליון שקל.

אילן רביב, מנכ"ל מיטב דש השקעות: "הקבוצה ממשיכה במומנטום העסקי החזק - על אף שתוצאות הקבוצה הושפעו מהוצאות שנרשמו בעקבות תביעות משפטיות, לצד בולטות בתשואות מצטיינות, לאורך זמן, ובכל תחומי ניהול ההשקעות - גמל ופנסיה, קרנות נאמנות וניהול תיקים, אנו רואים צמיחה מואצת הן בחבר הבורסה והן בתחום האשראי החוץ בנקאי. הביטוי לכך הוא גידול משמעותי בהיקף הנכסים המנוהלים והכנסות שיא של למעלה - ממיליארד שקל התורמים להמשך המומנטום קדימה. בחודשים האחרונים אנו מגייסים בקופות הגמל בהיקף של למעלה מ-1.5 מיליארד שקל מידי חודש וההפקדות החודשיות בקרנות הפנסיה מתקרבות לכ-400 מיליון שקל. אנו מעריכים שהמגמה תימשך גם ברבעונים הקרובים. הצמיחה החזקה של בית ההשקעות מאפשרת לנו להמשיך להשקיע בגיוס אנשי מקצוע, שדרוג וחיזוק תשתיות וטכנולוגיה, אשר תומכים בהמשך הצמיחה".