בעקבות המלחמה באוקראינה: הביטוח הלאומי יישא בעלויות הפנסיות של עולים מרוסיה

החל מ-2018 מעבירה רוסיה תשלום פנסיוני רבעוני לאלפי עולים, אך בשל ניתוק בנקים רוסיים ממערכת הסליקה הבינלאומית לא יועברו הכספים בגין הרבעון הראשון של השנה • המדינה תשפה את הביטוח הלאומי עד לקבלת הכספים מרוסיה

המוסד לביטוח לאומי. ישלם את הפנסיות על לקבלת התשלומים מרוסיה / צילום: Shutterstock, KiyechkaSo
המוסד לביטוח לאומי. ישלם את הפנסיות על לקבלת התשלומים מרוסיה / צילום: Shutterstock, KiyechkaSo

אלפי עולים מרוסיה צפויים להיות מושפעים כבר בימים הקרובים באופן ישיר מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה. מדובר על עולים שהגיעו לישראל בין שנות ה-70 של המאה הקודמת לבין 1992, עבורם הסכימה הממשלה הרוסית לפני כשש שנים להעביר כספים פנסיונים כדי לאפשר להם קצבה מינימלית בשנות הפרישה.

אולם בשל המלחמה באוקראינה, שהובילה לניתוקם של בנקים רוסים ממערכת הסליקה הבינלאומית, ה-SWIFT , הכספים שהיו אמורים לעבור ב-1 באפריל בגין הרבעון הראשון של 2022, לא יעברו ומי שיישא בעלויות יהיה המוסד לביטוח לאומי.

ההסכם בין המדינות נחתם בשנת 2016 כאמנה בדבר שיתוף פעולה בתחום הסוציאלי. שנה לאחר מכן נחתם הסכם מינהלי משלים בין המדינות שהסדיר את מנגנון התשלומים והעברת הכספים לזכאים באמצעות הגופים הסוציאליים בכל מדינה, כשבישראל מדובר על המוסד לביטוח לאומי. לישראל אגב, הסכמים דומים עם כמה מדינות נוספות בעולם.

מכוח האמנה, החל ממרץ 2018 מועברים מידי רבעון מהפדרציה הרוסית תשלומי פנסיה לביטוח הלאומי, והוא בתורו מעבירם לזכאים בהתאם לפרטי חשבונות הבנק הקיימים בידיו.

לכן, ועל מנת לצמצם את הפגיעה בזכאים, מוצע פתרון ביניים ולפיו הביטוח הלאומי יפעל להעברת כספי הפנסיה כמקדמה על חשבון הכספים שעתידיים להתקבל מרוסיה, וזאת תוך קבלת שיפוי ממשרד האוצר.

נציין כי לא מדובר בסכומים גדולים עבור כל חוסך, מאחר שמדובר בעולים שהגיעו לישראל לאחר שנות עבודה בהן רוסיה עדיין הייתה חלק מברית המועצות הקומוניסטית ולכן שכר העובדים היה נמוך.

השלטונות הרוסים הקשו על קבלת הקצבה

בדיון שנערך בכנסת ב-2018 נחשף כי מדובר בכ-70 דולר לאדם בלבד, וכי באותה תקופה הקשו מאוד השלטונות במוסקבה על העולים לישראל לקבל את הקצבה. באותה תקופה הוגשו כ-18.4 אלף בקשות, מהם אושרו רק כ-3,400. אולם על פי המדיניות הסובייטית באותן שנים, מי שעזב את המדינה ויתר למעשה על זכויותיו ולכן לאורך שנים ארוכות סירבו במוסקבה להכיר בזכאותם של העולים לכספים הפנסיוניים.

כדי לאפשר את העברת הכספים על ידי הביטוח הלאומי, פרסם משרד האוצר טיוטת הסכם בין המדינה לבין הביטוח הלאומי שתסדיר את העברת התשלום. על פי ההסכם, עם קבלת כספי הפנסיות ממשלת רוסיה בעד הרבעון הראשון לשנת 2022, יעבירם הביטוח הלאומי אל משרד האוצר. ככל שהכספים שיתקבלו מרוסיה יכללו זכאים חדשים, כלומר עולים שלא קיבלו תשלום במהלך הרבעון הראשון של השנה שעברה אך זכאים להם ברבעון הראשון של 2022, הכספים בעדם לא יועברו לאוצר, אלא לידי הזכאים החדשים בהתאם לזכאותם.

עוד נקבע כי המוסד לביטוח לאומי ישלם את התשלום החד פעמי על חשבון תשלומי הממשלה הרוסית עד ל-20 באפריל, וב-1 במאי הוא יגיש לממשלה, באמצעות משרד האוצר, חשבון מפורט של סכום ההוצאה. לאחר מכן תשפה הממשלה את הביטוח הלאומי, באמצעות משרד האוצר, בסכום ששולם. אם תצטרך ארכה של התשלום גם בגין הרבעון השני של השנה, יצטרכו באוצר להודיע על כך עד לסוף חודש יוני.