פ"ת: האם הוועדה המקומית תקדם חמישה פרויקטי תמ"א 38 במרכז השקט?

מדיניות הוועדה קבעה כי אין לאשר תוספת יח"ד באזור למשך 3 שנים, וצוות מקצועי מיוחד עודד בנייה בראייה מתחמית • הוועדה המקומית החליטה בכל זאת על קידום הפרויקטים הנקודתיים • בימים הקרובים יתקיים דיון נוסף

פרויקט בנייה. הרשויות המקומיות מנצלות את סמכותן / צילום: Shutterstock
פרויקט בנייה. הרשויות המקומיות מנצלות את סמכותן / צילום: Shutterstock

האם הוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח תקווה תמשיך בקידום חמישה פרויקטי תמ"א 2/38 במתחם בן כ־11 דונם באזור המרכז השקט בעיר - בניגוד למדיניות שקבעה היא עצמה, ובניגוד לעמדתו של הצוות המקצועי שמונה לבחינת דרך ההתחדשות המיטבית למתחם?

המדובר הוא במתחם לוחמי הגטו־ברץ־יטקובסקי־ברוורמן אשר בשכונת כפר גנים, באזור הידוע גם בשם "המרכז השקט" בפתח תקווה. זהו מתחם שבו 13 חלקות, ועליהן בנויים כיום 115 יחידות דיור ב־12 מבנים. בעבר כבר נעשו הליכי התחדשות עירונית מסוימים בסביבה זו, ואלו, בין היתר, העמיסו על התשתיות וגרמו לכך שהשכונה סובלת ממחסור בשטחי ציבור - כפי שהוועדה המקומית עצמה ציינה, עוד בשנת 2020.

בוועדה המקומית דנו לפני כשנתיים במדיניות ההתחדשות המתאימה לאזור. בדיון נאמר כי "הכמות הפוטנציאלית של הבנייה באזור הינה של עוד כ־580 יח"ד", וכי "תוספת שכזו תצריך תוספת שטחים של 23.5 דונם שטחים למבני ציבור ו־20.8 דונם שטחים ציבוריים פתוחים".

עוד צוין בדיון כי ישנם עוד אזורים רבים בעיר שנדרשת בהם תוספת משמעותית של שטחים ציבוריים ומבני ציבור, ולכן הומלץ לא לאשר או לקדם כל בנייה חדשה באזורים אלו ללא הכנת תוכנית מקיפה וללא תוספת של שטחי ציבור חדשים". באשר למרכז השקט עצמו, הוחלט כי "לא תאושר תוספת של יחידות דיור מעבר למותר על פי תכניות תקפות, ובכלל זה - בקשות לתמ"א 38 לחיזוק/להריסה ובנייה וכן תב"עות נקודתיות לתוספת יח"ד. מדיניות זו תישאר בתוקף שלוש שנים מיום אישורה".

חמישה פרויקטים שקודמו במקביל: "ישנו את אופי השכונה"

למרות גיבוש המדיניות האמורה, גילו לאחרונה דיירים במתחם המדובר כי קודמו כמה פרויקטים ספציפיים באזור זה, בניגוד להחלטה ולמדיניות שנקבעה. אחד מהם הוא פרויקט ברחוב לוחמי הגטו 35, והשני ברחוב ניר 18. בשני המקרים הגישו הדיירים ערעור לוועדת הערר, ובמהלך הדיונים הם גילו כי מתבצע קידום של חמישה פרויקטים במתחם: בלוחמי הגטו 35, 37 ו־39, בניר 15 ובניר 18.

ועדת הערר פסקה בסופו של דבר כי על הוועדה המקומית לקיים דיון עקרוני בכלל המתחם, שבמסגרתו יוצג תכנון המתייחס לכלל הסוגיות ולכל המתחם, וכי לאחר קבלת ההחלטה העקרונית יתקיים דיון פרטני בכל בקשה.

"זה התחיל מבקשה אחת של היזם לפרויקט אחד, והגיע לחמש בקשות שונות של כמה יזמים - והכול במתחם הקטן שלנו", מספר רוני אבצוג, אחד הדיירים במתחם. "אנחנו לא נגד התחדשות עירונית ככלל, אלא נגד חזירות היזמים והבנייה הלא פרופורציונאלית המתוכננת בשכונה.

בניינים בני תשע ועשר קומות במקום בניינים בני שלוש קומות משליכים באופן ישיר על התשתיות, וכן גורמים לפגיעה ממשית באיכות החיים של התושבים במתחם". במכתב ששלחו הדיירים לעירייה הם מציינים כי חמשת הפרויקטים "מבקשים לשנות את אופי השכונה", ויביאו לתוספת של 100 יחידות דיור למתחם שלהם בלבד.

"הוועדה החליטה לא לקבל את מדיניות הצוות המקצועי"

לבחינת המצב הוקם אף צוות מקצועי, אשר בחן את האפשרויות והמליץ על המתווה הטוב ביותר בעיניו להתחדשות המתחם. הצוות המליץ בתום עבודתו על האלטרנטיבה של ראייה מתחמית: "יש לבחור בחלופה המאפשרת תוספת יח"ד למתחם כולו, וכן שיפוץ של המבנים שאינם זכאים לתמ"א, ובכך לחדש את כל המבנים במתחם, ונוסף לזאת נותנת שטחים ציבורים חסרים למתחם וכן פתרון חניה עבור הדיירים הקיימים".

כשנדמה היה שהדברים מסתדרים, הגיע דיון בוועדת המשנה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה פתח תקווה בתחילת פברואר האחרון, וטרף את הקלפים. בדיון החליטה ועדת המשנה "לקדם לתמ"א 38 את הבניינים אשר עברו את תנאי הסף - בלוחמי הגטו 35, 37 ו־39, בניר 15 ובניר 18 - ולא לקבל את מדיניות הצוות המקצועי".

הדיירים המוחים שלחו מכתב בהול לראש העיר, רמי גרינברג, ולחברי הוועדה המקומית, בבקשה לקיים דיון נוסף בעניין. בימים הקרובים אמור להתקיים דיון כזה, אך הדיירים אינם אופטימיים: "אנחנו הולכים להגיד שוב שאנחנו מתנגדים לקידום חמשת הפרויקטים - ולמיטב הבנתי, אנחנו בדרך לוועדת הערר שוב", סיכם אבצוג.

מדוברות עיריית פתח תקווה נמסר: "העירייה מקדמת התחדשות עירונית באופן מואץ, וזאת כדי לאפשר, בין היתר, ביטחון לתושבים שגרים בדירות ישנות ללא ממ"ד וכיוצא בזה. העירייה מקדמת את ההתחדשות במשורה ובחוכמה, כדי להבטיח את הגידול באוכלוסייה גם מבחינה תשתיתית.

באזור המדובר קיים צורך בקידום הפרוייקטים, ובהתאם לחוק, שכן הבניינים נבנו לפני 1980. התושבים, בהם מבוגרים, התאגדו ומעוניינים בקידום ההתחדשות. העירייה תקדם זאת בהתאם לנהלים ולכללי התמ"א הארצית, ובוועדה המקומית נבחן זאת על פי דו"ח שמאות מסודר שיאפיין את כמות הדירות המבוקשת. הדבר ייעשה בשום שכל לטובת התושבים".