צוקרברג צריך לחשוש? חוק בריטי מאיים במאסר על בכירי חברות המדיה

חוק חדש לביטחות מקוונת מקודם בימים אלו בבריטניה במטרה לחייב רשתות חברתיות להיאבק עם התוכן המזיק שמפורסם בהן • לפי החוק, בכירים בחברות עלולים להישלח למאסר של שנתיים אם לא ישתפו פעולה עם הרגולטור הבריטי

מפגין עם מסכה בדמות מארק צוקרברג שקורא לרגולציה על פייסבוק בהפגנה בבריסל, ב-2020 / צילום: Associated Press, Olivier Matthys
מפגין עם מסכה בדמות מארק צוקרברג שקורא לרגולציה על פייסבוק בהפגנה בבריסל, ב-2020 / צילום: Associated Press, Olivier Matthys

המחוקקים בבריטניה מקדמים חוק חדש לבטיחות מקוונת, שנועד להיאבק עם המגוון הרחב של תוכן מזיק ברשתות החברותיות, כמו בריונות, פורנוגרפיה ופגיעה עצמית. זאת לאחר שהרשתות ספגו ביקורות על כך שאינן מצליחות למנוע שיתוף תוכן כזה בזירות. 

בכירים בענקיות הטכנולוגיה ובחברות המדיה החברתית כמו מטא (פייסבוק לשעבר), גוגל, טוויטר וטיקטוק עלולים לעמוד בפני מאסר אם לא יעמדו בדרישות החוק החדש, שנקרא "Online Safety Bill".

מטרת החוק היא לחייב משפטית ולעגן את האחריות של שירותי המדיה החברתית, שירותי מנועי חיפוש וזירות נוספות לשיתוף תוכן להגן על ילדים, להתמודד עם פעילות לא חוקית ולעמוד בתנאים ובכללי השימוש המוצהרים שלהם. למעשה החוק ייצור סטנדרטיזציה בכך שהרשתות יהיו חייבים לאכוף את התנאים שלהן באופן עקבי ומחייב. הצעת החוק תוצג למחוקקים השבוע ועשויה להיחקק מאוחר יותר השנה. רשות האינטרנט בבריטניה (Ofcom) תהיה בעלת הסמכות לבקש את מידע כדי לבחון אם הרשתות עומדות בתנאי ודרישות החוק ולהטיל את העיצומים.

על פי שינויים אחרונים בחוק, מנהלים בכירים בחברות הטכנולוגיה יישאו באחריות הפלילית במצב של השמדת ראיות, חוסר שיתוף פעולה או מסירת מידע כוזב בראיונות עם ה-Ofcom וחסימת עובדי הרגולטור מכניסה למשרדי החברה. שינוי נוסף שנכנס לחוק הוא ה"זכות לערעור" - משמע לאפשר למשתמשים לערער על פוסטים שלהם שהוסרו לטענתם בצורה לא הוגנת מהרשת החברתית.

בתוך חודשיים מהפיכת ההצעה לחוק תקף, יהיה יאפשר להעניש במאסר והבכירים עלולים למצוא את עצמם מול עונש של שנתיים בכלא. בנוסף להעמדה לדין של מנהלי החברות, לרגולטור תהיה הסמכות לקנוס חברות בעד 10% מהמחזור הגלובלי השנתי שלהן אם לא יעמדו בכללים. כך שמטא יכולה להיקנס לדוגמה עד 10 מיליארד דולר על סמך נתוני ההכנסות שלה לשנת 2021.

נאדין דורי, השרה האחראית על תרבות, מדיה, דיגיטל וספורט בבריטניה, אמרה כי חברות הטכנולוגיה לא לקחו אחריות כשהתעללות והתנהגויות פליליות השתוללו בזירות שלהן. "בהתחשב בכל הסיכונים באינטרנט, זה רק הגיוני שנבטיח הגנות בסיסיות המותאמות לעידן הדיגיטלי. אם לא נפעל, אנו מסתכנים בהקרבת הרווחה והתמימות של אינספור דורות של ילדים לכוחם של אלגוריתמים בלתי מבוקרים", אמרה.