מרבית פעילות בתי הזיקוק מושבתת, אז איך אספקת הדלק לא נפגעה?

פגיעת טיל ונפט מזוהם שיבשו את פעילות הזיקוק בישראל וגרמו נזק שמוערך ביותר מחצי מיליארד שקל, אך הדלק ממשיך לזרום • כך הפך היבוא לפתרון שמבטיח את הרציפות התפקודית במשק • האם הוא ישלוט בתחום?

פגיעת הטיל האיראני במפעלי בזן / צילום: ap, Ariel Schalit
פגיעת הטיל האיראני במפעלי בזן / צילום: ap, Ariel Schalit

משבר כפול הכה החודש בתעשיית הדלק הישראלית - תחילה טיל איראני שהשבית את מפעלי בזן בחיפה ולאחר מכן זיהום שפגע במתקני הייצור באשדוד, כאשר הנזק הכולל נאמד ב־240 מיליון דולר.

רף ההסכמה יירד ל־51%, ופינוי־בינוי של מאות מבנים במרכז ייצא לדרך
האוצר ורמ"י הגיעו לסיכום - וה"פקק" בשיווק הקרקעות צפוי להשתחרר

ובכל זאת, המשק לא קרס. בתי הזיקוק היחידים בישראל, בזן בחיפה ובז"א באשדוד, נפגעו כמעט במקביל, תרחיש שבעבר נחשב בגדר קטסטרופה שתפגע בתפקוד התקין של המדינה. אך המציאות הוכיחה אחרת - האספקה נמשכת כמעט כסדרה ותחנות הדלק לא התרוקנו.

הסיבה המרכזית: יבוא מסיבי של דלקים מחו"ל שבוצע במהירות ולרוב בהתראה קצרה. דווקא תחת אש ובזמן השבתה, מתערערת התזה של בזן בדבר "הביטחון האנרגטי" שהיא מספקת למדינה, ומתחזק התוקף של הדיון הציבורי על עתיד בית הזיקוק במפרץ חיפה.

מתקפת הטילים שפגעה בבזן גבתה את חייהם של שלושה עובדים. פעילות הזיקוק נפגעה קשות והמפעל פועל מאז בכשירות חלקית. לפי דיווחי החברה, שניים מתוך שלושה מתקני הזיקוק שלה הוחזרו לפעולה. התקבל מהמדינה פטור מהיתר בנייה לדוודי הקיטור, אך בזן ממתינה לדיון המשך בנוגע לתשתיות חיוניות נוספות כמו טורבינות.

תקלה מסתורית

מנכ"ל משרד האנרגיה יוסי דיין, אמר בבואו להסביר למנהל התכנון את החשיבות של שיקום המפעל, כי "אין כיום חלופה זמינה או ריאלית שיכולה להחליף את פעילות בזן בטווח הקצר".

על פי משרד האנרגיה, בזן אינה מייצרת כיום כלל בנזין, ייצור הגפ"מ (גז בישול) עומד על שליש מהיקפו בשגרה, הסולר לתחבורה מיוצר בכמות חלקית וייצור הדס"ל (דלק סילוני) נחתך בחצי. לדברי המשרד, "בהיעדר שיקום מיידי, לא ניתן יהיה להבטיח אספקה סדירה של דלקים למשק".

כמעט במקביל, בית הזיקוק באשדוד (בז"א) שב לפעילות לאחר תחזוקה שנתית שגרתית - אך תוך זמן קצר השבית את פעילותו בשל תקלה מסתורית. בז"א תיקנו את הציוד והכריזו על חזרה לפעילות מלאה - רק כדי לחזור בהם שבוע לאחר מכן, ולהשבית את בית הזיקוק כמעט לגמרי. התגלה שהתקלה המסתורית נבעה מהנפט הגולמי שהוכנס למערכת.

הנפט סופק על ידי הענקית הבינלאומית BP, והוא הובל דרך צינור מאזרבייג'ן עד טורקיה ולים התיכון - אחד מנתיבי האספקה העיקריים לישראל. הוא היה נגוע בכלורידים אורגניים, שבמגע עם מים הופכים לחומציים ועלולים להמיס מתקנים. גם באירופה ובמקומות נוספים מדווחים על הגעה של נפט מזוהם.

לגשר על הפער

כדי לגשר על הפער, בזן שינו את תמהיל הייצור וקיצצו בדס"ל לטובת סולר ובנזין. היבוא המוגבר התחיל עוד בחודש יוני כשהטילים האיראניים פגעו בבזן. מיכליות מגיעות לישראל ופורקות את הדלקים, אותם בזן מספקת ללקוחותיה כדי לעמוד בחוזים שלה. גם בז"א, שהושבתה לחלוטין לעת עתה, עברה לייבא דלקים כדי לספק את הצרכים של לקוחותיה. גם זה לא תמיד מספיק, ומשרד האנרגיה פועל לעשות התאמות כמו להשאיל דלקים מבזן לבז"א וההפך.

מתי נחזור לשגרה? בזן שואפים לחזור לפעילות מלאה עד ספטמבר או אוקטובר, ובז"א צפויים לחזור לפעילות חלקית עוד בסוף השבוע הקרוב, ותוך שלושה חודשים הם מקווים לחזור לפעילות מלאה.

בכל מקרה, בתרחיש הגרוע ישראל מחזיקה במאגר סולר חירום אסטרטגי - אך גם בעיצומה של המערכה מול איראן המדינה לא נדרשה לפתוח אותו. זאת ועוד, פעמיים בלבד הופעלו המאגרים האופרטיביים שתחנות הכוח מחויבות להחזיק על פי חוק, על רקע השבתת אסדות גז.

האירועים האחרונים מחזקים את הטענה כי ביטחונה האנרגטי של ישראל לא תלוי עוד בהכרח בבתי הזיקוק. יו"ר בזן, משה קפלינסקי, טען בוועידת ישראל לעסקים כי פינוי בזן המתוכנן ממפרץ חיפה הוא "החלטה פופוליסטית ללא מחשבה מעמיקה", והזהיר כי ללא תשתית זיקוק - ישראל תיוותר חשופה בשעת חירום. היעד לפינוי נקבע בהחלטת ממשלה לסוף העשור הקרוב, והוא אמור למנוע זיהום ולאפשר בנייה של מתחמי מגורים ותעסוקה נרחבים בלב המטרופולין הצפוני של ישראל.

בפועל, גם כאשר בזן הושבתה ובז"א נדם לגמרי זמן מלחמה - הציבור לא הרגיש מחסור. נראה, אם כן, שהיבוא מחו"ל, גם כאשר הוא יקר יותר משמעותית, מאפשר לנו לשמור על רציפות תפקודית.

על פי דוח של חברת TASC שחובר עבור מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה, משק הדלקים הישראלי צפוי לעבור להיות מוטה יבוא. גם היום הנפט עצמו מיובא (בעיקר מאזרבייג'ן) ורק הזיקוק מתבצע בארץ, אך לאחר פינוי מפרץ חיפה ישראל תייבא את הדלקים בתצורתם הסופית. לפי הדוח, מהלך זה יעלה את מחיר הדלק לליטר בכ־5 אגורות בלבד - תוספת זניחה. עוד מדגישים בדוח שהביטחון האנרגטי של ישראל לא צפוי להיפגע, בשל עודפי היצע של דלקים בעולם.

תגובות

ממשרד האנרגיה נמסר: "בשלב זה, הודות להיערכות מוקדמת ושיתוף פעולה של כלל הגורמים במשק, אין חשש למחסור תזקיקים במשק".

מבזן נמסר בתגובה: "היכולות של קבוצת בזן, הכוללות בין היתר את שלושת מתקני הזיקוק, יכולות הסחר וצי האוניות שלה, הן הגורם העיקרי והמהותי ביותר להצלחת שימור הרציפות האנרגטית במדינת ישראל החל מ־7 באוקטובר ועד היום.

"לטווח הארוך, המסקנה היא שלא ניתן ואסור למדינת ישראל להסתמך על יבוא בלבד, הדבר נכון בנוגע ליבוא תחמושת ומוצרים נוספים, ונכון גם בנוגע לדלקים. המשמעות של סגירת בזן בטווח הארוך היא הסתמכות על בתי זיקוק זרים, בטורקיה, באגן הים התיכון או במדינות המפרץ. יש לעצור ולבחון מחדש את החלטת הממשלה לאור לקחי מצב מלחמתי של קרוב לשנתיים".