השר גנץ אישר: ייצור מערכת הלייזר ליירוט "מגן אור" יצא לדרך

משרד הביטחון יחתום בימים הקרובים על הזמנה מחברת רפאל לפיתוח מערכת לייזר רב-עוצמה ליירוט רקטות ופצמ"רים • כחצי מיליארד שקל יוקצו בשלב ראשון להזמנת המערכת • חברת רפאל תהיה המפתחת הראשית של המערכת, בשיתוף עם אלביט מערכות

שר הביטחון בני גנץ בהצגת מערכת ''מגן אור'' / צילום: משרד הביטחון
שר הביטחון בני גנץ בהצגת מערכת ''מגן אור'' / צילום: משרד הביטחון

שר הביטחון, בני גנץ, אישר להוציא לדרך הזמנת ענק לפיתוח וייצור של מערכת לייזר רב-עוצמה ליירוט רקטות ופצמ"רים - כחצי מיליארד שקל יוקצו בשלב ראשון. בהמשך, עם רכישת מערכות נוספות, ההיקף צפוי לגדול לכמה מיליארדי שקלים.

מפא"ת במשרד הביטחון חושף לראשונה תמונות של משדר לייזר עוצמתי - פריצת דרך טכנולוגית שתאפשר את קידום המערכת. משרד הביטחון יחתום בימים הקרובים על הזמנה לחברת 'רפאל' לפיתוח מערכת "מגן אור", שתשולב במערך ההגנה האווירית ותהיה אפקטיבית וזולה באופן משמעותי ביחס לכל אמצעי הגנה אחר.

את פריצת הדרך חשף בגלובס תא"ל אייל הראל ראש חטיבת תכנון באג"ת. בראיון עימו אמר כי המערכת תוכל להיות מבצעית לקראת סוף 2023.

בד בבד ממשיכה אלביט בפיתוח מערכת הלייזר האווירית שנועדה להגן הן על מטוסים והן לפגוע בטילים המוכוונים לישראל מכלי טיס שמקדמים אותם עוד בטרם הגיעו לקרבת הקרקע.

לאחר סדרת דיונים שהתקיימו בחודשים האחרונים, אישר שר הביטחון, בני גנץ, להקצות מאות מיליוני שקלים לפיתוח וייצור מערכת מבצעית. מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אמיר אשל יחתום על ההזמנה בימים הקרובים ולאחריה ייחל תהליך מואץ לפיתוח מערכת
"מגן אור", שתוצב בשלב הראשון בעוטף עזה.

את תוכנית הפיתוח יוביל מפא"ת (המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון. חברת 'רפאל' תהיה המפתחת הראשית של המערכת, בשיתוף עם חברת 'אלביט מערכות'.

במהלך החודשים האחרונים, הסתיימה העבודה על הטכנולוגיה פורצת הדרך, שמאפשרת הצבת משדר לייזר עוצמתי בהספק גבוה, שיכול להשמיד רקטות, פצמ " רים וכלי טיס בלתי מאוישים. בשלב ראשון יוקצו מאות מיליוני שקלים מתקציב הביטחון לפיתוח וניסויים במערכת. בשלב הבא צפויה מערכת הביטחון להקצות מאות מיליוני שקלים נוספים לסיום התהליך בהתאם להתקדמות.

התמודדות עם מגוון רחב של איומים

הבוקר (ה') סייר שר הביטחון במתחם חברת רפאל, יחד עם ראש מו"פ במפא"ת תא"ל יניב רותם, מנכ"ל רפאל אלוף (מיל') יואב הר-אבן ומנכ"ל חטיבת מודיעין ול״א באלביט מערכות, אורן סבג, שהציגו לו את המערכת שפותחה, בהמשך לפגישות העבודה שהתקיימו בחודשים האחרונים. בהמשך לכך, אישר שר הביטחון את ההתקדמות בתהליך לפי תוכנית העבודה ואת קידום ההזמנה מחברת רפאל. טכנולוגיית הלייזר תאפשר התמודדות עם מגוון רחב של איומים תלולי מסלול, בהם רקטות, פצמ"רים וכטב"מים, בתצורה קלה, אפקטיבית וזולה משמעותית ביחס לכל אמצעי הגנה אחר. היא תשולב במערך ההגנה האווירית של מדינת ישראל ותהווה יכולת משלימה למערכת 'כיפת ברזל'.

שר הביטחון, בני גנץ, אמר בתגובה: "אנחנו עושים היום צעד דרמטי וחשוב לעבר שינוי בזירת הקרב, ושדרוג בביטחון תושבי ישראל מול האיומים שהולכים ומתפתחים על גבולנו מעזה, מלבנון ומסוריה, בחסות איראן וארגוני הטרור. הלייזר רב העוצמה הוא שינוי אסטרטגי בהגנה שתינתן לעורף, בגמישות המבצעית לצה"ל ובגמישות האסטרטגית לדרג המדיני. כמו בעבר, גם היום מערכת הביטחון והתעשיות הישראליות, בתושייה, בגמישות ובטכנולוגיות פורצות דרך, שומרות על העליונות הביטחונית של ישראל ומצילות חיים. נעשה הכל ונקצה את המשאבים הנדרשים בכדי להשלים את התהליך במהירות האפשרית ולפי התוכנית שלנו. אני בטוח שלצד ההישג המבצעי והביטחוני, ההשקעה שלנו תביא גם לרווח כלכלי גדול למדינת ישראל ולשיתופי פעולה עם מדינות ידידות רבות בעולם".

ראש מו"פ במפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל יניב רותם הוסיף: "הבשלת תוכנית הפיתוח וההצטיידות המבוססת על טכנולוגיית לייזר רב-עוצמה הינה תוצר של השקעה רבת שנים שמובילה חטיבת המו"פ במפא"ת, יחד עם התעשיות הביטחוניות. ההחלטה שקיבלנו להצטייד במערכות נשק לייזר תוביל לקפיצת מדרגה משמעותית ביכולות ההגנה של מדינת ישראל".

מנכ"ל רפאל, אלוף (מיל') יואב הר-אבן, סיכם: ״רפאל גאה להוביל את פיתוח ואספקת מערכת 'מגן-אור', מערכת לייזר רב עוצמה הראשונה מסוגה בעולם. לאחר שנים רבות של מחקר ופיתוח, אנו רואים בתוכנית אסטרטגית זו אבן דרך משמעותית לשדרוג יכולות מערך ההגנה האווירית של ישראל. עשינו זאת בעשור האחרון עם פיתוח מערכות כיפת ברזל ושרביט קסמים - מערכות המשלבות טכנולוגיות פורצות דרך שבזכותן מדינת ישראל היא חוד החנית העולמי בתחום ההגנה האווירית, ואין לי ספק שנעשה זאת שוב בתחום הלייזר. אני מודה למשרד הביטחון על האמון ועל הובלת מהלך חשוב זה".