שיחת הנשיאים: ביידן הזהיר את שי מתמיכה בפוטין

נשיא ארה"ב ביקש מנשיא סין שמדינתו לא תעביר סיוע לרוסיה, ותצטרף למאמץ העולמי ללחוץ על פוטין לסגת מהפלישה לאוקראינה • צבא אוקראינה טוען כי הצליח לחסום את נתבי הכניסה של צבא רוסיה לקייב • מעל 350 אלף בני אדם עדיין לכודים במריופול. קרבות במרכז העיר

עשן עולה מפאתי לביב אחרי נפילת טיל רוסי / צילום: Associated Press, Bernat Armangue
עשן עולה מפאתי לביב אחרי נפילת טיל רוסי / צילום: Associated Press, Bernat Armangue

21:30

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר את נשיא סין כי ארה"ב מהתוצאות שיהיו לתמיכה של סין בפלישה הרוסית לאוקראינה. סין מצידה הודיעה כי שיחת הטלפון בת השעתיים בין הנשיאים עסקה בצורך להביא לסיום הלחימה באוקראינה.

צבא אוקראינה טוען כי הצליח לחסום את נתיבי הכניסה של הצבא הרוסי לקייב.

הקרבות על מריופול הגיעו למרכז העיר.

18:15

הסתיימה השיחה הטלפונית בין נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ונשיא סין  שי ג'ינפינג . ביידן קרא לשי שלא להעביר סיוע למוסקבה בעקבות הפלישה לאוקראינה. שי הדגיש את חשיבות השלום והיציבות בעולם.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הופיע בעצרת תמיכה שהתקיימה במוסקבה. פוטין אמר כי הכוחות הרוסים עומדים כתף אל כתף ושלא נראה מפגן אחידות כזה ברוסיה הרבה זמן. מאז הפלישה לאוקראינה פוטין ממעט בהופעות ציבוריות. 

12:54

בשיחת טלפון עם קנצלר גרמניה אולאף שולץ, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען כי האוקראינים מנסים לעכב את שיחות השלום. בהודעה רשמית של הקרמלין נמסרו פרטי השיחה, לפיהם: "המשטר בקייב מנסה בכל דרך אפשר לעכב את תהליך המשא ומתן, כשהם מגישים עוד ועוד הצעות בלתי אפשריות". עם זאת, בהודעת הקרמלין נמסר גם כי "הצד הרוסי מוכן להמשיך לחפש פתרון מתאים בהתאם לכל הגישות שידועות לשני הצדדים".

12:37

פבלו קירילנקו, ראש הממשל המחוזי בדונצק, הודיע כי לפחות שני אזרחים אוקראינים נהרגו בפגיעת טיל רוסי בבניין בקרמטורסק במזרח אוקראינה. כוחות ההצלה עדיין מפנים את הבניין שנפגע וישנם פצועים.

בחרקיב, אדם אחד נהרג בהפגזת קומפלקס דירות וחינוך בעיר. רשויות חרקיב מדווחות כי בניין חינוך בן 6 קומות הושמד ושני בלוקים מקומפלקס דירות נפגעו, כוחות מכבי האש מטפלים בשריפה שהחלה במקום וכוחות ההצלה מחלצים את הפצועים מן ההריסות.

בלביב, הרשויות מדווחות שמקור הפיצוצים בבוקר היה הפגזה רוסית על מפעל לחלקי חילוף למטוסים. שישה טילים נורו מכיוון הים השחור, כאשר שניים מהם יורטו, כך לפי מטה ההגנה על אוקראינה.

במריופול, עבודות החילוץ מהתיאטרון העירוני שהופגז אמש הופסקו בשל המשך הפגזות צבא רוסיה. הרשויות במקום מדגישות שייתכן כי ישנם לכודים בין ההריסות עדיין.

במקביל, 9 מסדרונות הומניטריים לפינוי אזרחי מהערים האוקראינים שנפגעו קשות מההפגזות של רוסיה הוסכמו הבוקר על ידי שני הצדדים. אחד המסדרונות יקשר בין מריופול שנמצאת תחת מצור לז'פוריז'יה שעדיין נמצאת תחת שליטה אוקראינית. סגנית ראש הממשלה האוקראיני אירינה ורצ'וק אמרה כי התוכנית היא להעביר סיוע הומניטרי דחוף לערים בלקליאה ואיזיום, דרום מזרחית לחרקיב.

08:19

ברשת CNN מדווחים על קולות פיצוצים ועשן שחור שעולה בפאתי לביב, בסמוך לשדה התעופה של העיר, במערב אוקראינה. עדיין לא ברור אם מדובר בהפגזה. ראש עיריית לביב כתב בערוץ הטלגרם שלו כי בניין סמוך לשדה התעופה הופגז.

שירותי ההצלה האוקראינים החלו במבצע חילוץ לתושבי קייב המופגזים ופינו מעל 1000 אזרחים ו-300 ילדים מהעיר.

מעל 350 אלף בני אדם עדיין לכודים במריופול שנמצאת תחת מצור צבא רוסיה, לפי דיווח של הרשויות המחוזיות, בעוד מבצע החילוץ מהתיאטרון העירוני שהופגז בידי הרוסים ממשיך. אמש חולצו כ-130 בני אדם מההריסות, בזמן שרוסיה הכחישה באופן רשמי כי היא מכוונת על אוכלוסיה אזרחית. כ-30 אלף בני אדם נמלטו ממריופול מאז תחילת הפלישה לאוקראינה.

מושל מחוז צ'רניהיב מעדכן כי 53 אזרחים נהרגו בעיר ביממה האחרונה, ביניהם אזרח אמריקאי שהמתין בתור ללחם.

הנציבות של האו"ם לעניינים הומניטריים הודיעה על 780 אזרחים אוקראינים שנהרגו מאז תחילת הפלישה הרוסית, כאשר היא מסייגת כי המספר המאומת צפוי להיות גבוה משמעותית. קרוב ל-3 מיליון בני אדם נמלטו מאוקראינה למדינות השכנות ונמצאים כעת במעמד פליטים.

בארגון ה-OECD מעריכים כי אם המלחמה תימשך בקצב הנוכחי, היא עשויה להוריד יותר מאחוז מהצמיחה העולמית לשנת 2022.